• Anonym (?)

Lyhört hus? Eller normalt?

Ung vuxen som fortfarande bor hemma. Jag har stört mig något enormt senaste tiden på hur lyhört vårt hus är. Pratar någon i telefon på nedervåningen hör man, inte exakt allt men nästan. Samma sak om någon pratar i rummet bredvid. Ligger ett vardagsrum bredvid mitt sovrum där min pappa brukar kolla på tv både morgon och kväll. Känns ofta som att jag sitter i en biosalong fast jag har stängd dörr. Inte superkul att behöva somna till. Brukar använda öronproppar men tycker det är obekvämt med det också så är inte så kul.

Vet att jag därför inte tog hem så mycket vänner när jag var barn för man kände sig avlyssnad i brist på bättre ord. Även om jag vet att jag inte hör exakt allt när någon tex pratar på nedervåningen så hör man ändå mycket.

Nu iom Corona så är ju alla hemma och jag håller på att nästan få panik just nu. Har pms dessutom, brukar bli väldigt känslig för intryck och ljud då, har jobbat hela dagen och längtade något enormt efter att ta det lugnt en stund i tystnad med tända ljus. Men det är ytterst svårt att slappna av!

Men har börjat fundera- är det vårt hus som är extra lyhört eller är det så i alla hus? Jag vet att jag är känslig, det verkar störa mig betydligt mer än övriga familjemedlemmar. Jag låter dock generell inte så mycket...

Vad tror ni?

Nyfiken då det är något jag vill ha i beaktning när jag köper hushåll i framtiden haha...

• Svar på tråden Lyhört hus? Eller normalt?
  • MsFry

Låter som ett normalt hus. Men man måste ju visa varandra hänsyn när man bor tillsammans. Om du inte kan sova ostört så får din pappa sänka ljudet på tv:n. Eller kanske ni ska byta sovrum?

• Anonym (Moa)

Jag har aldrig bott i villa men min erfarenhet av alla lägenheter jag bott i är att dörrarna gör stor skillnad. Där jag växte upp var det gamla massiva dörrar som stängde ute ljud rätt bra, men de moderna dörrar vi har i nuvarande lägenheten är ungefär lika effektiva som en gardin.

• Billie38

Nybyggt hus? Nu för tiden sparar dom in på isolering i innerväggar vilket gör att det blir väldigt lyhört. Önskar jag vetat det innan jag köpte så jag kunde betalat lite extra för och få isolering.

• Anonym (?)
    MsFry skrev 2020-11-11 16:56:26 följande:

Låter som ett normalt hus. Men man måste ju visa varandra hänsyn när man bor tillsammans. Om du inte kan sova ostört så får din pappa sänka ljudet på tv:n. Eller kanske ni ska byta sovrum?

Hans sovrum ligger också vägg i vägg med vardagsrummet så hade inte gjort någon skillnad tyvärr. Han är generellt väldigt ego och respektlös, men tack och lov så har han och min mamma skiljt sig och han ska flytta inom en snar framtid, ska bli jätteskönt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Moa) skrev 2020-11-11 17:00:20 följande:

Jag har aldrig bott i villa men min erfarenhet av alla lägenheter jag bott i är att dörrarna gör stor skillnad. Där jag växte upp var det gamla massiva dörrar som stängde ute ljud rätt bra, men de moderna dörrar vi har i nuvarande lägenheten är ungefär lika effektiva som en gardin.

Tack för info! Är en ganska stor glipa mellan min dörr och golvet, kanske ska prova och se om jag kan lägga något där som dämpar lite. Min dörr är också lika effektiv som en gardin...
  • Anonym (?)
    Billie38 skrev 2020-11-11 17:05:26 följande:

Nybyggt hus? Nu för tiden sparar dom in på isolering i innerväggar vilket gör att det blir väldigt lyhört. Önskar jag vetat det innan jag köpte så jag kunde betalat lite extra för och få isolering.

Nej, är över 25 år gammalt. Trist! Tack för info
Svar på tråden Lyhört hus? Eller normalt?