• Allis1000

    Smakar Koriander tvål

    Jag snubblade över en annan diskussionstråd på nätet, som tog upp att en del människor har en speciell gen som gör att de upplever besk smak starkare än andra och även att de kan tycker att koriander smakar tvål.

    Det fick mig att minnas först gångerna jag åt thaimat med koriander i. Jag visste förstås inte vad koriander var, men jag var redo att ringa restaurangen och klaga, jag var övertygad att de hade haft diskmedel i maten. Min pojkvän sa att det var koriander, och han kunde inte känna att det smakade diskmedel. Jag tyckte det var oätligt, och blev väldigt intresserad hur någon kunde ha en så äcklig krydda i maten. Eftersom de flesta av mina vänner älskade koriander beslutade jag mig för att lära mig förstå vad som var så gott, och nu många år senare tycker jag om det, och känner aldrig dendär tvålamaken som jag kände i början.

    Jag undrar om koriandern som säljs i affärerna har förädlats till att förlora tvålsmaken numera?

    Är det någon mer som känner tvålsmaken men som lärt sig gilla koriander?

  • Svar på tråden Smakar Koriander tvål
  • Deeru

    Man kan nog lära sig att tycka om det. Kroppen vänjer sig som med alla andra smaker. För mig går koriander fetbort. Så äckligt. Haft samma upplevelse som du på restaurang när man trott att de tappat en tvål i maten.
    Det är lite som med oliver och blodpudding. För min del kommer det aldrig att smaka gott. höäk

  • Fjäril kär

    För mig handlar det om hur mycket koriander man använder. Ju mer koriander ju mer tvålsmak. Och så har det med och göra vad man kombinerar med för smaker.

    Som diskret krydda tillsammans med annat inga problem, men när koriander är en typ av "huvudingrediens" så är det blää

  • fjanten

    Jag kan äta ett helt knippe koriander utan minsta tvålsmak. Jag har för mig att det är i ens gener om man känner tvålsmak eller inte - om det går att "träna bort" eller inte vet jag inte. Så kan man ju såklart ogilla koriander även om man inte känner tvålsmak.

  • brallison

    Jag kommer från område där man åt mycket örter och bl a koriander och aldrig gillat den när jag var ung. Dock har jag aldrig tyckt att den smakar tvål - snarare starkt och konstigt. Men på senare år har jag kommit till att gilla den - i inte så stora mängder, så klart. Och jag kan säga att man har inte ändrat smaken på koriander planta i alla fall under senaste 30 år

  • flygrl

    Mina föräldrar kommer också från en del av världen där koriander används friskt men mamma har aldrig gillat det och därför inte använt det i sin matlagning och vi andra tycker också det bara smakar tvål. Är väl genetiskt i våran familj då antar jag. I övrigt är jag uppvuxen med man äter det som kommer på bordet och är alltså inte kinkig av mig men koriander...näe fy. :/


    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 09:21:22 följande:

    Min man använder koriander ibland, det smakar aldrig tvål


    Är det färsk koriander eller korianderfrön han kör med? För det är ju färsk koriander som går att ersätta med en tvålbit i matlagningen till skillnad från korianderfrön som helt saknar den smaken. Korianderfrön har jag inga problem med.
  • Aniiee

    Det är genetiskt om man tycker koriander smakar tvål eller inte.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-11-12 17:29:23 följande:

    Mina föräldrar kommer också från en del av världen där koriander används friskt men mamma har aldrig gillat det och därför inte använt det i sin matlagning och vi andra tycker också det bara smakar tvål. Är väl genetiskt i våran familj då antar jag. I övrigt är jag uppvuxen med man äter det som kommer på bordet och är alltså inte kinkig av mig men koriander...näe fy. :/


    Är det färsk koriander eller korianderfrön han kör med? För det är ju färsk koriander som går att ersätta med en tvålbit i matlagningen till skillnad från korianderfrön som helt saknar den smaken. Korianderfrön har jag inga problem med.
    Aha :) Nej det är ju torkad krydda.
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 18:34:14 följande:

    Aha :) Nej det är ju torkad krydda.


    Ok, då är det nog det som är förklaringen. Det är färsk koriander som smakar tvål för somliga av oss men magiskt gott för andra.
  • BeautifulLiz

    Jag älskar koriander, äter bladen som de är. 
    Har på i stort sett all mat, dock inte i då jag är ensam om denna vurm för koriander här hemma.

    Har alltid en kruka färsk hemma och på sommaren planterar jag krukan och har färsk, solvarm koriander varje morgon på mackan.

  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-11-13 18:43:25 följande:
    Ok, då är det nog det som är förklaringen. Det är färsk koriander som smakar tvål för somliga av oss men magiskt gott för andra.
    Då ska jag akta mig för färsk koriander x)
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2020-11-13 18:57:15 följande:

    Då ska jag akta mig för färsk koriander x)


    Eller inte. Vem vet, du kanske har dom rätta generna och blir helt såld på färsk koriander?!
    BeautifulLiz skrev 2020-11-13 18:50:01 följande:

    Jag älskar koriander, äter bladen som de är. 

    Har på i stort sett all mat, dock inte i då jag är ensam om denna vurm för koriander här hemma.

    Har alltid en kruka färsk hemma och på sommaren planterar jag krukan och har färsk, solvarm koriander varje morgon på mackan.


    Där ser man.
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-11-13 19:12:49 följande:
    Eller inte. Vem vet, du kanske har dom rätta generna och blir helt såld på färsk koriander?!
    BeautifulLiz skrev 2020-11-13 18:50:01 följande:

    Jag älskar koriander, äter bladen som de är. 

    Har på i stort sett all mat, dock inte i då jag är ensam om denna vurm för koriander här hemma.

    Har alltid en kruka färsk hemma och på sommaren planterar jag krukan och har färsk, solvarm koriander varje morgon på mackan.


    Där ser man.
    Haha jaa en gång kan man alltid prova så klart ;)
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2020-11-13 19:16:38 följande:

    Haha jaa en gång kan man alltid prova så klart ;)


    Ja, varför inte. Det är ju roligt att prova nya smaker och ibland får man en ny favorit, ibland inte men då vet man iaf. Själv har jag käkat färsk koriander åtskilliga gånger och det smakar fortfarande tvål dvs helt vidrigt. :P
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-11-13 19:30:35 följande:
    Ja, varför inte. Det är ju roligt att prova nya smaker och ibland får man en ny favorit, ibland inte men då vet man iaf. Själv har jag käkat färsk koriander åtskilliga gånger och det smakar fortfarande tvål dvs helt vidrigt. :P
    Jag tänker tillverka egna tvålar till julklappar, du kan få en sån istället ;) Haha!
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2020-11-13 19:43:30 följande:

    Jag tänker tillverka egna tvålar till julklappar, du kan få en sån istället ;) Haha!


    Ha ha...jag tror jag föredrar en riktig tvålbit faktiskt. Fast inte i maten då.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2020-11-13 19:43:30 följande:
    Jag tänker tillverka egna tvålar till julklappar, du kan få en sån istället ;) Haha!
    Man kan faktiskt ha koriander i tvål. Pulveriserat i eller torkade blad ovanpå.

    Gör du kallrörd tvål? Eller melt&pour?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • BeautifulLiz
    flygrl skrev 2020-11-13 19:12:49 följande:
     Där ser man. 
    En vän till mig som är kock introducerade koriandern i mitt kök.
    Hon sa att det får bära eller brista.

    Hon gjorde en tomatsalsa,och det bar man säga utan att överdriva.
  • EvilNala
    Allis1000 skrev 2020-11-12 08:35:49 följande:

    Jag snubblade över en annan diskussionstråd på nätet, som tog upp att en del människor har en speciell gen som gör att de upplever besk smak starkare än andra och även att de kan tycker att koriander smakar tvål.

    Det fick mig att minnas först gångerna jag åt thaimat med koriander i. Jag visste förstås inte vad koriander var, men jag var redo att ringa restaurangen och klaga, jag var övertygad att de hade haft diskmedel i maten. Min pojkvän sa att det var koriander, och han kunde inte känna att det smakade diskmedel. Jag tyckte det var oätligt, och blev väldigt intresserad hur någon kunde ha en så äcklig krydda i maten. Eftersom de flesta av mina vänner älskade koriander beslutade jag mig för att lära mig förstå vad som var så gott, och nu många år senare tycker jag om det, och känner aldrig dendär tvålamaken som jag kände i början.

    Jag undrar om koriandern som säljs i affärerna har förädlats till att förlora tvålsmaken numera?

    Är det någon mer som känner tvålsmaken men som lärt sig gilla koriander?


    Jag fullkomligt hatar koriander. Ett blad och hela maträtten är förstörd, smakar vidrigt och tvåligt. Har försökt mängder av gånger men kommer aldrig att lära mig att tycka om det. Har garanterat genen som gör att det smakar vidrigt. Är totalt okräsen annars men koriander klarar jag inte
Svar på tråden Smakar Koriander tvål