• JessicaPersika01

    Gravid vecka 5 - blödning

    Hej!

    Som rubriken lyder, jag är gravid i vecka 5 och har börjat blöda.

    Började med bruna flytningar i söndags som fortsatte hela söndagen och hela måndagen. På tisdagen började det komma rent blod. Knappt något som kom i bindan men var där när jag torkade mig. Samma sak under onsdagen och idag har det börjat komma mer. Fortfarande inte så mycket i bindan men det droppar ur mig när jag kissar. Det är fortfarande rent blod, inga klumpar och inget slem. Har haft två missfall innan jag fick min son. Men då var händelseförloppet helt annorlunda. Bruna flytningar och morgonen dagen efter så var toan full med blod, slem och klumpar.

    Med sonen blödde jag ingenting så jag förstår inget med det här!

    Var hos bm igår och hon sa ju såklart att det är vanligt att man blöder i början osvosv, men det lugnar inte mig så mycket med tanke på att jag inte har några bra upplevelser av att blöda tidigt. Bm sa att om jag fortfarande blöder efter 3 dagar får jag ringa till gyn och det ser inte ut som det kommer sluta idag, så lär bli ett samtal imorgon.

    Någon som varit med om samma sak? Oavsett om det blivit missfall eller om allt gått bra?

  • Svar på tråden Gravid vecka 5 - blödning
  • Anonym (Anonym)

    Du har alltså fått ett positivt test? För annars låter det mer som en sen mens.

  • Anonym (Anonym)

    Kan också vara en genombrottsblödning så klart.

  • Anonym (Lis)

    För mig har det tyvärr inneburit MA, alltså missfall som inte startar av sig själv. Jag har varit gravid 2 gånger som båda slutat med MA efter att ha blött på samma sätt som du beskriver. :( Jag hoppas det inte är fallet för dig, det finns MÅNGA solskenshistorier där det gått bra också!

  • JessicaPersika01
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-12 14:53:10 följande:

    Kan också vara en genombrottsblödning så klart.


    Ja, plussade bim-4 och tog även ett digitalt test idag där det stog gravid 2-3 veckor. Fortfarande känsliga bröstvårtor och lite illamående ibland och inga magsmärtor som jag upplevde under de andra missfallen.

    Varar genombrottsblödningar länge? Är de rikliga??
  • Anonym (Anonym)
    JessicaPersika01 skrev 2020-11-12 15:11:35 följande:
    Ja, plussade bim-4 och tog även ett digitalt test idag där det stog gravid 2-3 veckor. Fortfarande känsliga bröstvårtor och lite illamående ibland och inga magsmärtor som jag upplevde under de andra missfallen.

    Varar genombrottsblödningar länge? Är de rikliga??
    De ska vara ungefär lika länge som en mens men naturligtvis bör de inte vara särskilt kraftiga.
  • Anonym (Lis)
    JessicaPersika01 skrev 2020-11-12 15:09:47 följande:

    Åh nej!! Lider med dig ?? hur upptäcktes detta? Åkte du in och fick göra vul?


    Ja, med första kändes det så tydligt att det inte var som det skulle. Blödde lite, men hade mest bruna flytningar och lite mensvärk. Men sen försvann symptomen också så då åkte jag till gynakuten. Den här gången blev det samma sak. Lite starkare symptom men ändå svaga liksom. Hade dock en mycket bättre känsla och trodde faktiskt det skulle gå bra. Men fick veta igår att den inte vuxit nåt på en hel vecka och hade inga hjärtslag. :(
  • JessicaPersika01
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-12 15:23:59 följande:

    De ska vara ungefär lika länge som en mens men naturligtvis bör de inte vara särskilt kraftiga.


    Okej, då är det bara att vänta och se antar jag.. Gyn lär nog inte låta mig komma in på en undersökning då jag inte är i vecka 6 än och nu under corona så är det väl ännu mer tveksam till att släppa in folk kan jag tro....
  • JessicaPersika01
    Anonym (Lis) skrev 2020-11-12 15:33:50 följande:

    Ja, med första kändes det så tydligt att det inte var som det skulle. Blödde lite, men hade mest bruna flytningar och lite mensvärk. Men sen försvann symptomen också så då åkte jag till gynakuten. Den här gången blev det samma sak. Lite starkare symptom men ändå svaga liksom. Hade dock en mycket bättre känsla och trodde faktiskt det skulle gå bra. Men fick veta igår att den inte vuxit nåt på en hel vecka och hade inga hjärtslag. :(


    Nej fy... Har det skett tidigt i graviditeten? Jag håller tummarna för att detta går fort över och att du blir gravid snart igen. Tredje gången gillt!
  • 85anna

    Jag hade blödningar under graviditeten med min son, från v 7 nånting och ca 3 veckor fram. Bruna blödningar. Hade fortfarande symptom (aldrig mått illa, men trötthet och ömma bröst).

    Var gravid i våras och hade bruna blödningar då också, en kortare tid. Inga problem då heller. (Inte då iallafall; vi förlorade bebisen ganska långt senare, så det hade inte med blödningarna att göra)

    Har även bruna blödningar nu, som började för 1 vecka sen (är nu i v 6+0). Hade det i 1-2 dagar, sen uppehåll och fick bruna blödningar igår igen. Har dock inga symptom alls, så jag är inte direkt hoppfull den här gången...

    Ska på UL nästa torsdag, så då får jag veta.

    Summa summarum - för mig har blödningar inte varit något fara tidigare, när jag har haft symptom.

  • Anonym (Lis)
    JessicaPersika01 skrev 2020-11-12 15:47:34 följande:

    Nej fy... Har det skett tidigt i graviditeten? Jag håller tummarna för att detta går fort över och att du blir gravid snart igen. Tredje gången gillt!


    Ja, under vecka 4 eller 5 och nu vecka 6. Tack snälla!! Ett tips är att du om du inte känner att du kan vänta, åker till en gynakut om du har någon i närheten. Även om det är för tidigt för hjärtslag så kan dom ju iaf se om hinnsäck och sånt har rätt storlek, och vad blödningen beror på. Jag hoppas det går bra för dig!
  • JessicaPersika01
    85anna skrev 2020-11-12 16:25:05 följande:

    Jag hade blödningar under graviditeten med min son, från v 7 nånting och ca 3 veckor fram. Bruna blödningar. Hade fortfarande symptom (aldrig mått illa, men trötthet och ömma bröst).

    Var gravid i våras och hade bruna blödningar då också, en kortare tid. Inga problem då heller. (Inte då iallafall; vi förlorade bebisen ganska långt senare, så det hade inte med blödningarna att göra)

    Har även bruna blödningar nu, som började för 1 vecka sen (är nu i v 6+0). Hade det i 1-2 dagar, sen uppehåll och fick bruna blödningar igår igen. Har dock inga symptom alls, så jag är inte direkt hoppfull den här gången...

    Ska på UL nästa torsdag, så då får jag veta.

    Summa summarum - för mig har blödningar inte varit något fara tidigare, när jag har haft symptom.


    Jag får hoppas att det är samma för mig! Dock blöder jag ju rent blod och inte bara flytningar tyvärr. Anar att det är kört, fick riktigt ont i magen nu ikväll. Så ledsamt att det ska gå åt pipan jämt...
  • JessicaPersika01
    Anonym (Lis) skrev 2020-11-12 16:25:52 följande:

    Ja, under vecka 4 eller 5 och nu vecka 6. Tack snälla!! Ett tips är att du om du inte känner att du kan vänta, åker till en gynakut om du har någon i närheten. Även om det är för tidigt för hjärtslag så kan dom ju iaf se om hinnsäck och sånt har rätt storlek, och vad blödningen beror på. Jag hoppas det går bra för dig!


    Jag får ringa imorgon och se vad dom säger. Hoppas jag får komma in. Hellre att få ett svar att allt fått åt helvete än att gå runt och inte veta..
  • Anonym (Lis)
    JessicaPersika01 skrev 2020-11-12 20:46:42 följande:

    Jag får ringa imorgon och se vad dom säger. Hoppas jag får komma in. Hellre att få ett svar att allt fått åt helvete än att gå runt och inte veta..


    Ja, väntan är rent ut förjävlig. :( Jag håller tummarna att du får komma dit och att det ser bra ut, uppdatera gärna sen om du orkar!
  • Anonym (blöder)

    Undrar samma sak, fick rosa på pappret igår v5+0, brunt på kvällen så då tänkte jag att det avtagit.


    i morse kom en riklig blödning precis som vid mens. tog en binda men inte kommit något i den men nästa gång jag gick på toa kom det lika mycket blod igen. Inte bara på pappret utan det rinner ur mig. Det är mörkrött men inga klumpar iaf och jag har inte speciellt ont. 


    Pratade med mvc och de sa att jag skulle hålla koll på det. Om det fortsatte såhär över helgen så kunde jag räkna det som ett mf. men inget att jag kunde få komma in och få det bekräftat på något annat sätt? Hur lång tid tar det innan hormonen går ur kroppen så man får ett negativt gravtest igen?


    Sjukt hur man kan fästa sig så vid tanken på ett liv när man bara vetat om det i lite över en vecka.Gråter

  • JessicaPersika01
    Anonym (Lis) skrev 2020-11-12 21:02:43 följande:

    Ja, väntan är rent ut förjävlig. :( Jag håller tummarna att du får komma dit och att det ser bra ut, uppdatera gärna sen om du orkar!


    Var på gyn nu och det ser inte ljust ut. Startar en utredning för utomkvedshavandeskap då dom bara såg vätska i buken och noll tecken på graviditet i livmodern. Dom tog blodprov och ska dit på söndag igen för att ta nytt prov. Får hoppas att det är ett vanligt missfall.
  • Anonym (Lis)
    JessicaPersika01 skrev 2020-11-13 14:01:50 följande:

    Var på gyn nu och det ser inte ljust ut. Startar en utredning för utomkvedshavandeskap då dom bara såg vätska i buken och noll tecken på graviditet i livmodern. Dom tog blodprov och ska dit på söndag igen för att ta nytt prov. Får hoppas att det är ett vanligt missfall.


    Åh nej... fy vad tråkigt. :( Kram till dig.
Svar på tråden Gravid vecka 5 - blödning