• Anonym (ledsen)

högt cdt-värde

Jag har precis råkat ut för något väldigt chockande och pinsamt.

Jag har sökt ett nytt jobb och allt har gått bra. Anställningsförfarandet avslutades med en hälsokontroll där man bl a lämnade blod- och urinprov.

Nyss har jag blivit uppringd och fått beskedet att mitt cdt-värde (alkohol) är över referensvärdet. Referensvärdet är 2.0 och jag låg på 2.6! 

Jag är helt chockad nu och skäms. Och förstår inte. Ett värde på 2.0 betyder en konsumtion på en hel flaska vin per dag under flera veckor och så mycket dricker jag verkligen inte! Och jag låg på 2.6 :(. Det här har resulterat i att jag inte får jobbet och här sitter jag med tusen frågor.

Vad gäller min alkoholkonsumtion så skulle jag säja att jag på vardagarna dricker 1,5 glas ca. Dock inte alla vardagar. På fredagar och lördagar ca 4 glas.  Totalt är det kanske lite för mycket men det är ju verkligen inte 5 glas per dag!

Hur kan det bli så här, kan testet ha visat fel?

• Svar på tråden högt cdt-värde
  • Anonym (råkade läsa)

1. Testet visat fel/förväxlat? Gör om test.

2. Du har nedsatt leverfunktion vilket leder till mer allvarlig påverkan på dina värden jämfört med normalpersonen? Kolla leverenzymaktivitet/status.

3. Du lurar dig själv om hur mycket du dricker och har faktiskt problem?

Ta kontakt med din vårdcentral för vidare provtagning, det är viktigt att förstå om du har ett hälsoproblem här som du inte vet om.

• smulpaj01

Jag håller med ovanstående. Först och främst, gör om testet. Det krävs extremt mycket alkohol för att få förhöjda värden. När du dricker alkohol så gör det även en markant skillnad om du dricker öl/vin eller starksprit. 4 glas vin varje dag skulle troligen inte höja värdet medan ett glas vodka skulle göra det. Vad dricker du?

Om resultatet vid ett nytt test fortfarande visar höga värden så får sjukvården gå vidare med levertester m.m.

Beklagar att du inte fick jobbet, särskilt för en sån här anledning. Lycka till!

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar!

Jag äter Escitalopram och har hittat info om att det KAN ge onormala resultat vid leverfunktionstest (ökad leverenzymaktivitet i blodprov). Tänk om det är orsaken i mitt fall.

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar!

Jag äter Escitalopram och har hittat info om att det KAN ge onormala resultat vid leverfunktionstest (ökad leverenzymaktivitet i blodprov). Tänk om det är orsaken i mitt fall.

• Anonym (råkade läsa)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-11-13 10:33:03 följande:

Tack för era svar!

Men ring t.ex. apotekets läkemedelsupplysning och få det bekräftat och säg det till arbetsgivaren då?
  • Dennadagdettaårdennastund

Dricker du alkohol varje dag så tycker jag inte att det är så märkligt. Då kan det nog stämma? Ofta så felbedömmer man själv, om man gillar att dricka.

Svar på tråden högt cdt-värde