• Steeph

    Plötsligt tidig ägglossning på dag 13

    Hej,

    Har en fråga till er. Har ni plötsligt fått en tidig ägglossning från ingenstans?

    Jag brukar ha cykler på 29-32 dagar med ÄL runt dag 16-18. Denna månad kom ÄL på dag 13... senast det hände var för 2 år sedan (tog minipiller då). Har ej gjort något annorlunda mer än att använda progesteronkräm förra månaden efter ÄL.

    Tar dessa tillskott:

    - Q10

    - Prenatals

    - D vitamin

    - Omega 3 eller fiskleverolja

    Har även fått svar att jag har högt fsh denna cykel av någon anledning som varken jag eller gyn förstår oss på.

    Skönt med tidig ägglossning men vill helst att kroppen går tillbaka till sin ursprungliga cykel

  • Svar på tråden Plötsligt tidig ägglossning på dag 13
  • Anonym (K)

    Jag hade väldigt regelbunden cykel med äl dag 15 varje månad. Jag tempade, tog äl-test och kände tydligt när jag hade äl så jag var väldigt säker på att cykeln var så regelbunden och det hade den varit länge. Men en månad började jag känna att äl var på gång redan på dag 10. Jag tänkte att det måste vara någonting annat jag kände men tog ändå ett äl-test på kvällen för säkerhets skull. Det var så positivt som ett äl-test kan bli. Teststrecket var mycket starkare än kontrollstrecket. Dagen efter var äl-testet negativt, jag fortsatte tempa som vanligt och några dagar senare visade appen (NC) att jag hade haft äl dag 11 precis som jag misstänkte. Den kom alltså fyra dagar tidigt. Vi använde NC som preventivmedel även om det inte var någon katastrof om jag skulle bli gravid. En dag då vi hade haft oskyddat samlag, eftersom det var en grön dag, var egentligen röd. Efter det samlaget var min man bortrest så det blev inget mer sex i närheten äl den månaden. Men det enda samlaget, fem dagar innan äl, resulterade i en graviditet. Helt oplanerad men ändå välkommen men tyvärr slutade det med mf i v 7. Så man kan absolut få tidig äl ibland. Efter mitt mf återställde sig cykeln direkt och jag hade återigen äl dag 15 varje cykel fram till jag blev gravid igen åtta månader senare. Planerat den gången!

Svar på tråden Plötsligt tidig ägglossning på dag 13