• Anonym (Hm?)

    Okej att ge pengar utan vidare?

    Om du och din familj levde på existensminumum och ditt syskon utan förvarning förde över en summa inför helgen "för att unna er något gott", hur hade du reagerat?

  • Svar på tråden Okej att ge pengar utan vidare?
  • nonameleft

    Jag hade möjligen blivit lite generad eftersom jag kan ha svårt för att acceptera gåvor men samtidigt hade jag uppskattat gesten och blivit glad för att syskonet i fråga tänker på mig.

    Jag har själv hjälpt andra människor (ej syskon) på liknande sätt och jag hoppas och tror att det varit uppskattat.

  • Anonym (l)

    Jag blir jätteglad när någon ger mig något extra :) Men då ska vi ha relationen för det också.


    Viktigt att de inte har försörjningsstöd dock eller riskerar det för då är pengar på kontot inte välkommet.

  • Anonym (fel sätt)

    Jag hade tyvärr haft väldigt blandade känslor. Å ena sidan hade jag blivit glad att syskonet tänkte på oss och ville unna oss något, men å andra sidan hade jag blivit ledsen för den summan kommer dras från nästa månads bidrag, om det är så att existensminimumet kommer sig av försörjningsstöd, alltså. Om det bara vore så att jag har knapert pga timanställning som ger dåligt med tider eller så hade jag så klart bara blivit glad.

  • Anonym (storasyster)

    Om du är det givande syskonet ör det bättre att skicka ett presentkort från Coop eller ICA så att inte deras bidrag sänks.
    Mina syskon var unga, fattiga studenter och uppskattade lite stöttning.

  • Anonym (Gurkan)

    Jag gav ett anonymt bidrag i grattiskuvert i brevlådan till kompisar som hade bröllopsdag men inte hade det för fett just då.

    De blev jätteglada och gjorde direkt en liten fest av det. Korv med bröd, läsk och någon stackars spritsort som blivit stående i skåpet. Minns detta med glädje än idag.

  • Anonym (Syster)

    Jag skulle bli väldigt rörd, tacksam och glad!

  • Anonym (Mymlan)

    Jag hade blivit jätteglad och tacksam. En annan gång kanske rollerna är ombytta och jag är den som kan hjälpa mitt syskon.

  • Anonym (Soc.)

    Om de har försörjningsstöd kommer det att räknas som inkomst och motsvarande summa dras av nästa månad. Bara så du vet...

    Men för att svara på frågan, jag hade blivit glad..

  • Physalis

    Bortsett från detaljen som andra nämner om att pengarna dras av från nästa bidrag så hade jag blivit glad. Sen hade det såklart kunnat finnas omständigheter runtomkring som gjort att jag kände annorlunda inför det.

    Som student så har jag faktiskt fått något i den stilen av min bror men då i form av födelsedagspresenter för att unna mig själv. Då har jag bara blivit glad och tacksam både för bidraget och budskapet.


    Korrekturläser som en kratta
  • Gameofthrones

    Har dina föräldrar gett dig allt med bra uppväxt, trygghet, mm. Så skulle jag ge tillbaka även om det är pengar vad spelar det för roll då? Varför ska man argumentera om ge pengar till sina föräldrar.?!?

    Är det pension vi pratar om eller försörjningsstöd från ekonomisk biståndsavd. (soc)

  • Anonym (Hm?)
    Gameofthrones skrev 2020-11-15 19:35:57 följande:

    Har dina föräldrar gett dig allt med bra uppväxt, trygghet, mm. Så skulle jag ge tillbaka även om det är pengar vad spelar det för roll då? Varför ska man argumentera om ge pengar till sina föräldrar.?!?

    Är det pension vi pratar om eller försörjningsstöd från ekonomisk biståndsavd. (soc)


    Va?
  • Anonym (Hm?)

    Jag är ganska många år yngre än mitt syskon som är hopplös med pengar. Tack för infon om att inte föra in på kontot, har väldigt lite koll på hur soc fungerar och tänkte inte över det alls.

    Får bli i form av presentkort.

  • Gameofthrones
    Anonym (Hm?) skrev 2020-11-15 19:52:33 följande:

    Va?


    Missförstånd i tråden trodde att du menade nära och kära att ge pengar till släkt / föräldrar.

    Tar om det från början.

    Ja, det tror jag. Beroende på vem det är. Som Jag ger eller jag får.
  • Aniiee
    Gameofthrones skrev 2020-11-15 20:03:52 följande:
    Missförstånd i tråden trodde att du menade nära och kära att ge pengar till släkt / föräldrar.

    Tar om det från början.

    Ja, det tror jag. Beroende på vem det är. Som Jag ger eller jag får.
    Jag tolkar det som att TS vill ge pengar till sitt syskon och syskonets barn och sambo, om sådan finnes.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tonkeryd

    Hade aldrig godtagit det. Jag såväl som min syster studerar med tillfälliga sidojobb och har det tämligen knapert, men jag har i vart fall en etta som Köpenhamns socialförvaltning bekostar (då jag "flydde" dit som 14-åring av särskilda skäl) medan hennes inkomst även går åt till hennes hyra.

    Förstår ju tanken och hade knappast blivit arg, men hade inte tagit emot det. En sak ifall det är en brådskande situation, men vi vet båda bättre än att slösa på lyx (undantaget budgetresor för min del - då i stil med flyg för ?10/riktning och boende på resmålet för ?5-10/natt)

  • Anonym (Nina)

    Jag hade blivit glad! Personligen hade jag gärna velat veta vem det var från, så att man kunde bjuda igen någon gång, t.ex. med lite hembakat eller liknande.

Svar på tråden Okej att ge pengar utan vidare?