• Sötsug

    Vad för skostorlek hade era 2 åringar när de var 1 år

    Min son är 1 år och 4 månader. Han har storlek 23 på vinterskorna. Då är det ca 1,5 cm större än foten.

    Nu finns det massa fina märkessommarskor på rea. Men vilken storlek kan man ta till nästa sommar då han kommer vara 2 år?

  • Svar på tråden Vad för skostorlek hade era 2 åringar när de var 1 år
  • AMCG

    En väns son (född i juli 2018) har nu stolek 31!

    Min äldsta hade stolek 23 som 2 åring (hen har storlek 26-27 nu som 4 åring)

    Jag har själv köpt skor på rea i förväg och bommat men då har de varit en stolek för stora så det har ändå fungerat. Det är jättesvårt att sia något om...

  • S23

    För det första vill jag bara poängtera att samma storlek inte innebär samma innermått på skon. Tyvärr varierat det även på olika modeller hos samma fabrikör. Och på exempelvis kavats skor även på samma modeller beroende på tillverkningsår. Mellan olika märken kan vi alltså tala om flera centimeter skillnad på samma storlek.

    Det är supersvårt med fötter. Ett barns fot i den åldern växer i snitt 2cm per år. Vår dotters växte 3 cm från 10 månader till 1,5 års ålder.

    Det är också svårt att avgöra när du inte vet när barnet fot växte senast. Fötter växer ofta i intervaller. Vår dotters fot växte tex 0,8 cm på tre veckor, för att sedan inte växa alls på tre månader.

    Vi mäter hennes fötter minst en gång i månaden. Just för att kunna göra det lite lättare att gissa hur mycket foten kommer växa.

    Mitt svar är helt enkelt. Det är omöjligt att veta vad ditt barn kommer ha för storlek i sommar.

    Du kan göra en gissning på att foten kommer hinna växa 1,5 cm, men inget säger att det kommer stämma.

    Om du vill köpa nu så fundera på om du kan sälta skon för samma pris du köpt om de inte passar till sommaren. Pratar vi 70% rabatt lär det inte vara några problem. Med 30% är det inte en självklarhet. Men inte omöjligt

  • fjanten

    Min första 1-åring hade strl 22 vid 1, strl 23 vid 2.

    Min andra 1-åring hade strl 20 vid 1, strl 21 vid 2.

    Min tredje 1-åring har stel 20-21 just nu, omöjligt att veta vad han kommer ha vid 2, så trots härliga reor köper jag först nästa år

  • syntharen

    Jag hade inte köpt skor till ett sånt litet barn så långt i förväg (jag gör det inte ens till min 10-åring som har 38-39 just, han kanske har 39 till sommaren men kan lika gärna växt till stl 41 liksom), barns fötter växer så olika, det går inte att förutspå. Dessutom, som nån skrev ovan, så varierar storlekarna. Du kommer inte att spara några pengar om skorna är för små eller för stora men i rätt storlek när det är fel säsong.

  • nnnnnnnn

    Jag har köpt en hel del när det varit halva reapriset eller liknande rea på Kavat eller liknande dyra märken.
    Min tanke har varit att ifall jag kan köpa ett par skor/stövlar/vinterkängor för 250 kr istället för 1000 kr, så kan jag säkert sälja dem för 250 kr på blocket/tradera om de inte passar. För när säsongen väl kommer så är det aldrig så bra rea, så då kan jag få ut det jag gett för dem.

    Jag har köpt 1 storlek större för var 6:e månad. Så när vinterskorna varit på sista-chansen-rea efter vintersäsongen, så har jag köpt 2 stl större än barnet hade i slutet på vintersäsongen och likadant med sommarsäsongen.
    Så skulle jag köpt just nu, hade jag tagit skor som kan användas på våren/sommaren/hösten = ett halvt år funkar de så det är större chans att de går att använda (dvs hellre gympaskor än sandaler). Jag hade tagit 1 stl större för tidiga våren och 2 stl större för sensommaren/hösten. MEN varit beredd att sälja något av paren om de blir för små innan det är dags att använda eller om de är för stora när säsongen tar slut...

  • nnnnnnnn

    Samma sak med dyrare vinterkläder tex overaller mm.
    Köper på chans och får sälja ibland...
    En gång hittade jag en overall som kostade 999kr för 175 kr. Chansade på att barnet skulle växa enligt beräkningarna och köpte den, det fanns tyvärr bara 1 st kvar i fyndlådan annars hade jag tagit 1 storlek till för säkerhets skull.
    Nu har jag haft tur och inte behövt sälja så många skor och plagg. Jag har inte heller tagit mer betalt än jag gett själv, så jag har säkert gjort någon annan glad med...

Svar på tråden Vad för skostorlek hade era 2 åringar när de var 1 år