• Sat 14 Nov 2020 08:33
    245 visningar
    1 svar
    1
    245

    7 månaders, asså de där med mat...

    Vad anser ni om vårat matschema?

    Har en glad pigg och viljestark 7 månaders. Till skillnad från sitt äldre syskon gillar hon mat och är inte lika förtjust i ersättning. Storasyskont är fortfarande vid 4års ålder ganska ointresserad av mat. Men nu oroar jag mig nästa för att jag ger bebis för mycket mat, hahaha är det inte det ena så är det de andra man oroar sig för!!! Maten hon äter är hemlagad, vi variera mellan det mesta, kött, fisk, fågel och vegetariskt. Hon gillar det mesta. Sen är hon ju ingen mat eller Ersättningsmänniska på morgon och förmiddag men sen kommer hon igång.

    Kl 8 Ersättning oftast äter hon bara 80 ml så då får hon en slurk till innan sovit vid 9-10 tiden

    Kl12 Lunch ca 3-4 iskuber mat- några upptinade bär (typ blåbär) eller frukt

    Kl14 Ersättning hon dricker ca 120 ml

    Kl17 Middag Samma som lunch

    Kl 19 Gröt av ca 4 msk pulver med mosad frukt.

    Samt Ersättning ca120 ml innan sängen.

    Natten Ersättning ca200ml.

    De som egentligen gör att jag är fundersam är att hon bajsar rätt mycket 3-5 grr dagen. Men hon har alltid bajsat ofta (upp emot 8ggr dygn de första månaderna, sen 2-3 innan vi började med maten.

    Så varsågoda, tyck och tänk.

  • Svar på tråden 7 månaders, asså de där med mat...
  • Sat 14 Nov 2020 09:23
    #1

    Tror inte du behöver oroa dig för att hon får för mycket mat. Min dotter är också 7 månader och vi har i princip helt slutat med ersättning nu, hon vill hellre ha mat. Nån gång ibland vaknar hon på natten och vill ha nåt och då får hon ersättning :)

    Såhär äter min 7-månaders:

    Frukost: Välling

    Fm: Ev lite fruktpure, beroende på när hon somnar . Ibland vill hon inte ha nåt.

    Lunch: En hel burk barnmat

    Em: 1 hel burk fruktpure

    Middag: En hel burk barnmat

    Kväll: Välling

    Natt: Ev ersättning men ofta inget alls

Svar på tråden 7 månaders, asså de där med mat...