• Ricky Wall

Yh-utbildning

Hej!

Jag tänker omskola mig och sökt till flera yh-utbildningar. De flesta utbildningarna jag sökt till har det varit väldigt många sökande till vilket har resulterat att jag inte blivit antagen. Dock en utbildning jag sökte till, drift- och fastighetstekniker, så fick jag i princip svar direkt att jag blivit antagen. Utbildningen hade restplatser och försökte förmodligen fylla klassen till kursstart. Jag undrar om någon sitter på någon information angående dessa utbildningar. Varför är det en impopulär utbildning? Finns det några som gått utbildningen eller motsvarande? Svårighetsgrad? Vilka jobb ni har fått? Möjligheter till vidareutveckling? Lön? Etc.

Mvh Ricky

• Svar på tråden Yh-utbildning
  • Flash Gordon

YH generellt är en väldigt bra utbildning. Den är praktisk och den ger (i princip alltid) jobb direkt. 

Anledningen är att den i hög grad styrs av företags behov. Inte så sällan är det personal från företag som fungerar som lärare och lärainnor även om utbildningen formellt sett ligger under ett utbildningsföretag.  

Det är en YRKESutbildning. Du får ett yrke. Det är inget du läser vidare på högskola med. Men den behöver inte vara begränsande för det. När du väl kommer ut i arbetslivet kan du vidareutvecklas där.

Om man är i det läget att man funderar på en YH och känner att jobbet verkar OK då ska man ta chansen.

• Ricky Wall

Ja att jobba som vaktmästare låter inte så dumt. Jag har gjort lite efterforskningar och jämfört trolig lön som utbildningen skulle ge efter examen. Många andra utbildningar skulle ge betydligt högre lön för ungefär lika lång utbildning. Beräknat på lån jag måste ta plus förlorad inkomst under utbildningstiden, mot den lön jag kommer att kunna lyfta med min nya examen, känns det som jag verkligen måste var genuint intresserad av yrket för att det ska vara värt det. Lönemässigt tjänar jag bättre nu. Kan också tycka att det alltid är bra att ha en utbildning med sig. Det ger mig större chanser att jobba mig uppåt. Fast jag vet också att jag har inga direkta ambitioner till att klättra i min karriär heller.

Svar på tråden Yh-utbildning