• Anonym (Mamma)

    Ont i nacken hos barn

    Jag har en fyraåring som ofta klagar på nackont. Det gör ont att titta upp och ibland att titta ner. Oftast för det ont på morgonen. När jag sätter upp hennes hår, vill hon till exempel helst inte titta upp i taket, eftersom det gör ont och är stelt.

    Vi var hos en läkare för ett år sen, när hon fick rejält ont i nacken en morgon. Läkaren menade att det inte var någon fara, att det nog var en nackspärr eller känslig nacke och att det kan vara så. Eftersom jag själv har reumatism tog jag upp just den frågeställningen, men det trodde läkaren inte alls var något.

    Vi ska så klart försöka få en läkartid igen, men det är himla svårt just nu. Därför undrar jag om det finns fler därute, vara barn har helt enkelt har ?känsliga nackar?, utan att det är något annat?

  • Svar på tråden Ont i nacken hos barn
  • Anonym (Sover hårt)

    Hur är hennes kuddar och hur sover hon?

    Jag själv sover på bakhuvudet och brukar vakna av att kuddarna står upp. Har du testat en tempur kudde?

    De är lite dyrare men de håller formen bättre och formar sig efter huvudet.

    Sitter hon mycket med mobilen eller surfplattan?

    Det man få ont i nacke och axlar av då man ofta tittar ner och belastar nacken. Sist men inte minst, hur är det med tänderna? Gnisslar hon tänder när hon sover?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Sover hårt) skrev 2020-11-14 16:17:12 följande:

    Hur är hennes kuddar och hur sover hon?

    Jag själv sover på bakhuvudet och brukar vakna av att kuddarna står upp. Har du testat en tempur kudde?

    De är lite dyrare men de håller formen bättre och formar sig efter huvudet.

    Sitter hon mycket med mobilen eller surfplattan?

    Det man få ont i nacke och axlar av då man ofta tittar ner och belastar nacken. Sist men inte minst, hur är det med tänderna? Gnisslar hon tänder när hon sover?


    Hon sover aldrig nånsin på kudden. Hon sover i princip hängandes i taklampan. Aldrig liggandes normalt med andra ord.

    Hon har ingen platta eller liknande. Hon sitter en del och pysslar/ritar/skriver men det är vi ett skrivbord så jag inbillar mig att ergonomin blir bättre.

    Ingen tandagnisslan vad vi hört. Inte heller tandläkaren har noterat något sådant.
  • Disa35

    Det här ska ni undersöka ordentligt, med provtagning, för att utesluta värre saker än dålig hållning/konstig sovställning. Just nacksmärta kan betyda allvarliga saker.

    Så försök så gott du kan att få en läkartid, det är är helt rimligt - om inte annat för att utesluta riktigt allvarliga saker.

  • Anonym (Mamma)
    Disa35 skrev 2020-11-14 16:41:29 följande:

    Det här ska ni undersöka ordentligt, med provtagning, för att utesluta värre saker än dålig hållning/konstig sovställning. Just nacksmärta kan betyda allvarliga saker.

    Så försök så gott du kan att få en läkartid, det är är helt rimligt - om inte annat för att utesluta riktigt allvarliga saker.


    Leukemi och hjärnhinneinflammation uteslöts genom undersökning och provtagning. Eftersom det i övrigt är en pigg och frisk tjej, är det just reumatismen jag oroar mig för.
  • Disa35
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-14 20:10:04 följande:

    Leukemi och hjärnhinneinflammation uteslöts genom undersökning och provtagning. Eftersom det i övrigt är en pigg och frisk tjej, är det just reumatismen jag oroar mig för.


    Vad bra att det redan är kontrollerat, ursäkta om jag skrev dig på näsan för det var inte min mening.

    Då förstår jag att du funderar på det här med reumatism, och jag tycker nog ändå att ni ska försöka få läkartid. Eller fysioterapeut kanske, kan det vara något?
  • Anonym (Mamma)
    pondababa skrev 2022-11-19 16:19:05 följande:

    Hej! 
    Har ni fått klarhet i detta? Hur mår hon idag?


    Vi har gjort en ganska rejäl provtagning för att se att det inte var något reumatiskt. Det var det inte. Hon har fortfarande ont i nacken av och till, men hon är sannolikt bara lite känslig i nacken.
  • pondababa
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-19 16:26:44 följande:
    Vi har gjort en ganska rejäl provtagning för att se att det inte var något reumatiskt. Det var det inte. Hon har fortfarande ont i nacken av och till, men hon är sannolikt bara lite känslig i nacken.
    Ok. Skönt att höra att det inte var något allvarligt. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Ont i nacken hos barn