• M G

Varför är det så farligt att damsuga vid foglossning?

Jag har hört från flera att det är nsätan döden om man har foglossning o damsuger!
    Självklart har jag låtit bli detta, men funderar på vad som egentligen är så farligt med att damsuga?
    Jag förstår om man böjer sig o ska damsuga under soffan, eller om man lyfter på saker o flyttar omkring dom. DÅ kan man verkligen förvärra det hela.
    Men om man står upp, rak i ryggen o bara går runt o damsuger golven utan lyft o böjningar. Hur kan då det vara farligt?

• Svar på tråden Varför är det så farligt att damsuga vid foglossning?
  • JozephineEriksson

Farligt är det väl inte..? Men det gör ju så ont. Det gör ondare att dammsuga än att göra andra sysslor, tycker jag. Men ändå måste det ju göras! Gör det snabbt, sitt ner om det går...

• Mom2BeAgain

Det där får nog din kropp avgöra själv...... Precis som JozephineEriksson skriver, så är det ju inte direkt farligt - mer än att det kan förvärra situationen och göra ondare. Jag dammsuger gärna inte, eftersom jag vet hur ont jag får av det...

• Heli77

Det är just den kroppsställningen man har när man dammsuger som ger så mycket smärta efteråt - alltså, när man står lite framåtlutad och lägger balansen på bäckenet.

Jag tycker alla sysslor som innebär den ställningen är fruktansvärt jobbig - dammsuga, diska, tvätta, bädda sängen, plocka i och ur diskmaskinen, damma... you name it.

Men som sagt, farligt är det inte - men man kan få mer problem och ont av det. Men sedan är det ju säkerligen olika för alla var och hur värken sitter...

• M G

Ok, då vet jag mer. Jag har låtit all damsugning på sambon, samma sak med bäddning, diskmaskin, tvättmaskin osv osv.
    Jag tycker det är skitjobbigt att böja sig framåt, även fast det bara är lite.

Jag blev bara så fundersam eftersom folk har sagt att det är rena döden att damsuga när man har foglossning.

Jag äter Dexofen, men dom hjälper inte ens! Ska träffa läkare på ons, så jag vågar verkligen inte damsuga... el göra så mkt annat för den delen...

• P A

Det är inte bra att dammsuga av den anledningen att du gärna går med benen särade och svajar mycket fram och tillbaka, då belstar du ju fogarna som redan har trubbel att hålla ihop. Man ska defintivt inte ta lätt på foglossningar, det gäller verkligen att lyssna på kroppen och ta det lugnt. Lyft inte mer än 5 kg, gå inte i trappor- om du måste så gå upp och ner för dom som ett barn, alltså ett steg i taget.
    Ingen ridning, varken på hästar eller något annat
    Håll ihop benen, sitt inte med benen i kors...

Det bästa jag visste förra gången var varmavattengympan som BM hade för oss med mycket problem *mmm*

Jag kände mig jätte ego förra gången när sambon fick damsugga, moppa och diska, men vad gör man? Bättre det än att bli permanent kass!
    Detta kan faktiskt bli ett långvarigt handikapp om man inte tar det lugnt!

Sitter själv här med min andra grav. och har foglossningbälte i vecka 13

Hade mycket problem förra gången med men det är ju värt det i slutändan

• Norahs mamma

Dammsuger man som man "ska" så är det ingen fara...
    jag fick lära mig hur man dammsög rätt utifrån olika besvär när jag gjorde praktik inom hemtjänsten

• Marcus o Linns mamma

heli77: jag håller med dig till 100% det GÖR ONT och idag fick jag hämta ut kryckor på vårdcentralen för att kunna överleva de 8 veckor som är kvar... det känns ju lagom kul

• Mamsie

Klart de andra i hushållet får göra sånt vi inte kan pga foglossning (eller annat under grav.)!
    Det är vi som bär på guldklimpen

Allvarligt talat så känns det jobbigt att be dom om en massa saker, men alternativen är:
    1) jag gör det, får ont, blir grinig...
    2) de gör det, jag behåller mitt goda humör och orkar berömma, tacka och pussas

Vi kan trösta oss (och familjen) med att det lättar ett par dagar efter förlossningen

Svar på tråden Varför är det så farligt att damsuga vid foglossning?