• Anonym (Förvirrad)

Att bli ihop vid 40

Är lite rädd att bli bitter hur jag än väljer i detta och hör gärna om någon känner igen sig eller tänker på ngt särskilt sätt, för att sortera lite i mitt övertänkta huvud...

Har träffat en jättefin man, vi kan kalla honom K...vi har varit ihop i 6mån. Nu är han 40 och jag 41.

En massa oväntade saker hände för mig mellan åren 27-35, och bara tanken på familjebildning fick liksom inte plats. Har aldrig velat ha mer än Max 1-2 och efter 35 tänkte jag att träffar jag ngn så får det bli ngn utan barn, eller med ett barn, så försöker vi kanske skaffa ett barn, även om det är sent. Typ för att jag såg att vi då hade samma villkor, hade samma livsstil osv.

...så träffar jag K och blir blixtkär. Det är ömsesidigt...han har dock FEM barn i åldrarna 8 till 17. Har träffat dem, de är jättefina. Det är bara det att jag våndas över allt han delar med sitt ex, barnens mor...det är lite jobbigt faktiskt, vi kommer aldrig att komma i närheten av det.

Jag kan fortfarande få barn, K är fortfarande öppen för det och förstår att jag funderar, men känner väl spontant att han är färdig. Såklart. Jag har aldrig längtat supermkt efter barn, men ett barn vore fint. Och om jag ska befinna mig och förhålla mig till en familj så vill jag gärna ha barn själv... kanske inte så rationellt, men känner mig inte helt bekväm med rollen som någon slags bonuskvinna....mamman till alla barnen är ständigt närvarande, även om ej alltid fysiskt, eftersom det är ett rejält företag med så många barn. Nu tycker jag att hon är trevlig och fantastiskt stark och duktig på många sätt, men jag har svårt för detta.

Har längtat så efter gemenskap, men här kommer jag liksom in i en befintlig, där jag får anpassa mig och ta det jag får. Känns lite vemodigt...

Smidigast av mig, kanske även pga ålder, vore kanske att bara stryka den lilla barnlängtan jag har, skulle väl bli för kaosigt... men är rädd att jag blir bitter.....hade väl ngn romantisk tanke av att träffa ngn som var lite i samma sits, en man som av ngn anledning inte heller kunnat tänka på barn när det enligt normskiten är tänkt att man ska det, och att vi skulle skaffa ett gemensamt på samma villkor. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig.

Hur hade ni tänkt i min sits?

Jag vill tillägga att jag såklart har inställningen att de fem barn som finns och deras välmående är viktigast av allt! Så moralpredikningar kring det undanbedes.

Denna tråd handlar dock om mitt perspektiv.....

• Svar på tråden Att bli ihop vid 40
  • Anonym (kaffedraken)

Jag är man och har själv inga barn. Jag vill inte ha heller, då jag är för gammal nu.
    Om jag träffade en kvinna med barn så skulle det inte göra mig nåt. För dig är det förstås annorlunda, så jag förstår hur du tänker/känner.
    Vilket dilemma, jag har verkligen ingen aning hur du ska göra här.

• Silverjenny

Jag tycker du är onödigt trångsynt när du utgår ifrån att den partner du träffar ska vara i samma situation som du, för så är det väldigt sällan. Särskilt när du är i 40-årsåldern redan.. då har man bagage av det liv man levt innan, barn, ex-partners, ingrodda vanor mm. Självklart har han och exfrun upplevt massor tillsammans som du och han inte har eller kommer att få. Att uppfostra en stor familj med massvis av gemensamma barn t.ex. Men, de är ex av en anledning eller hur? Och han älskar dig nu och vill dela sitt liv med dig? Perfekt! Att exfrun kommer att ha en viss närvaro i ert liv är ofrånkomligt eftersom de har barn ihop men på din beskrivning så låter det som att hon verkar vara en bra prick hon med, och de har en okomplicerad relation som inte är förgiftad av bråk och försök att göra livet surt för varann.

Jag tycker som du är inne på att om du ska leva familjeliv med mannen och hans barn, sår det bra om ni också får ett eget gemensamt. Om du vill och han inte är rädd för att få ett till barn så kör! Vänta inte för länge för fertiliteten börjar minska dramatiskt i 40-årsåldern. Får ni inget barn, ja då får du skapa en relation med hans barn i alla fall och bli extramamma, och ni kommer att uppleva barnbarn tillsammans i framtiden i alla fall, och då kommer du ju att vara med från början i de bebisarnas liv. Och så småningom blir ju hans barn stora och flyttar hemifrån och ni kan leva ert vuxenliv tillsammans ni två. Resa och vad ni nu känner för.

Respektera hans historia, gläds åt att du får en familj på köpet med fler människor att älska och var glad att du har hittat kärleken! Det är ju underbart!

• Anonym (Förvirrad)
    Silverjenny skrev 2020-11-15 09:44:56 följande:

Jag tycker du är onödigt trångsynt när du utgår ifrån att den partner du träffar ska vara i samma situation som du, för så är det väldigt sällan. Särskilt när du är i 40-årsåldern redan.. då har man bagage av det liv man levt innan, barn, ex-partners, ingrodda vanor mm. Självklart har han och exfrun upplevt massor tillsammans som du och han inte har eller kommer att få. Att uppfostra en stor familj med massvis av gemensamma barn t.ex. Men, de är ex av en anledning eller hur? Och han älskar dig nu och vill dela sitt liv med dig? Perfekt! Att exfrun kommer att ha en viss närvaro i ert liv är ofrånkomligt eftersom de har barn ihop men på din beskrivning så låter det som att hon verkar vara en bra prick hon med, och de har en okomplicerad relation som inte är förgiftad av bråk och försök att göra livet surt för varann.

Jag tycker som du är inne på att om du ska leva familjeliv med mannen och hans barn, sår det bra om ni också får ett eget gemensamt. Om du vill och han inte är rädd för att få ett till barn så kör! Vänta inte för länge för fertiliteten börjar minska dramatiskt i 40-årsåldern. Får ni inget barn, ja då får du skapa en relation med hans barn i alla fall och bli extramamma, och ni kommer att uppleva barnbarn tillsammans i framtiden i alla fall, och då kommer du ju att vara med från början i de bebisarnas liv. Och så småningom blir ju hans barn stora och flyttar hemifrån och ni kan leva ert vuxenliv tillsammans ni två. Resa och vad ni nu känner för.

Respektera hans historia, gläds åt att du får en familj på köpet med fler människor att älska och var glad att du har hittat kärleken! Det är ju underbart!

Tack för svar. Ville bara svara på det här med trångsynt så att ev kommande inlägg inte skenar iväg...hade jag varit trångsynt hade jag inte gett mig in i detta öht.... som jag skrev så har det varit en slags romantisk syn, att träffa någon i samma sits som jag...jag är tyvärr fullt medvete om att livet inte alltid har ett romantiskt skeende, men det gör det inte mindre svårt ....
  • Silverjenny
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-11-15 09:50:05 följande:

Tack för svar. Ville bara svara på det här med trångsynt så att ev kommande inlägg inte skenar iväg...hade jag varit trångsynt hade jag inte gett mig in i detta öht.... som jag skrev så har det varit en slags romantisk syn, att träffa någon i samma sits som jag...jag är tyvärr fullt medvete om att livet inte alltid har ett romantiskt skeende, men det gör det inte mindre svårt ....

Det var lite fel ordval för att kalla dig trångsynt låter onödigt hårt. Visst kan man ha föreställningar om hur man tror livet ska vara och vilken partner man tror man ska träffa. Jag hade väl aldrig tänkt mig att jag skulle hitta kärleken i en marockan som är 19 år yngre än jag själv. Men vi blev blixtförälskade, jag dumpade läkaren jag dejtade och gifte mig med honom och det har jag aldrig ångrat. Han gör mig lycklig varje dag. Vem hjärtat och ödet väljer åt en går inte att bestämma över, man får bara vara tacksam och ta livet som det kommer ibland. Det är just det som är romantiken och spänningen med livet, du kan inte styra över vem du förälskar dig i och välja kärlek med förnuftet alltid :)
  • Anonym (Jane)

Är han den rätte för dig så ser jag inte stora problem.Kan du acceptera att han har storfamilj?Att vissa högtider och födelsedagar kommer att bli stora i framtiden eftersom han har många barn.

• Anonym (A)
    Anonym (Jane) skrev 2020-11-15 12:51:45 följande:
    Är han den rätte för dig så ser jag inte stora problem.Kan du acceptera att han har storfamilj?Att vissa högtider och födelsedagar kommer att bli stora i framtiden eftersom han har många barn.
    Håller med
  • Anonym (39)

Hej

Jag tycker att du ska satsa på förhållandet. Jag var också singel länge (5år) innan jag blev tillsammans med min sambo som hade varit singel ännu längre. När man hittar en bra partner ska man satsa på det förhållandet 100%.

• Jonnynilsson

Tänk igenom det där en extra gång. Kan du verkligen se dig vara med och släpa hans ungar genom tonåren med hormonsvängningar och utbrott. Fem ungar! Och någon av dem har säkert en diagnos som ursäktar hens dåliga beteende mot dig.

Tänk sedan på logistik och kostnader. Ta med fem ungar till Kanarieöarna! En bil för fem ungar! Fem ungar på restaurang? Plus er egen eventuella kotte? Det blir åtta personer som du förmodligen blir projektledare för.

Vad är du, Superwoman?

Är jag negativ? Ja kanske. Jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats och har under mitt långa yrkesliv träffat på så många livsöden. Blixtkära kollegor som kastar sig in i förhållande och skaffar barn. Några år senare är, oftast kvinnan, helt slut och ångrar sig bittert hur hon kunde ställa upp som bonusmamma till sin gubbes ouppfostrade ungar. Och gubbens EX som hela tiden lägger sig och försvårar umgänge och sabbar planeringen.

Leta vidare så kanske du hittar någon med färre barn eller kanske helt utan som du kan starta ett liv med. Ett liv som ni bygger upp tillsammans och inte ta över någon annans liv med allt vad det innebär.

Bara ett tips i all välmening.

• Anonym (Man49)

Vill du ha barn och älskar din man

Så är det bara att köra

Du får en man som är proffs på barn

Och vet vad det innebär

Inte alla som har de förutsättningarna

Dessutom får ditt barn många härliga syskon

• Anonym (Anonym)

Vill du ha barn så kör. Allt löser sig på något sätt ändå.

• Hallonpaj83

Jag tycker det låter fantastiskt, om han även vill ha ett barn till med dig! Annars utan eget biologiskt barn hade jag inte velat vara i förhållandet.

Jag tänker, som någon annan även skrev - han är jätterutinerad och van med bebisar/barn plus att ditt eget barn får en stor syskonskara. De två aspekterna tycker jag är värda jättemycket.

Såklart har han ett förflutet med den andra kvinnan men det har ju de flesta människor vid 40.

Nu är det ni och nu ska ju ni skapa underbara minnen ihop.

Svar på tråden Att bli ihop vid 40