• Anonym (Jule)

    Missfall: när och varför

    Ni som varit med om MF; hur gamla var ni och vad kunde det tänkas bero på (dvs om ni fick en förklaring). Förstår att det egentligen inte är något ovanligt, men undrar om läkarna ni var i kontakt med informerade er om olika anledningar till MF:et?

  • Svar på tråden Missfall: när och varför
  • Anonym (K)

    Jag har fått två mf i v 7. Första gången var jag 28 år och andra gången 31 år. Det var antagligen något fel på embryona och de hade inte utvecklats till friska barn som hade överlevt utanför livmodern.

  • LFF

    Två graviditeter som slutade i mf/ma. Ingen förklaring till varför.

    Där tidpunkt för grynets död kunde fastställas så dog hen i v9, blödning i v12/13. Min egen oprofessionella gissning är att det blev problem när moderkakan skulle ta över båda gångerna (första gången var spontan blödning och andra gången upptäcktes det på kub-ul men känslan i kroppen var väldigt lika).

  • Undrandee
    Anonym (Jule) skrev 2020-11-15 20:03:31 följande:

    Ni som varit med om MF; hur gamla var ni och vad kunde det tänkas bero på (dvs om ni fick en förklaring). Förstår att det egentligen inte är något ovanligt, men undrar om läkarna ni var i kontakt med informerade er om olika anledningar till MF:et?


    Två ma (en med tvillingar) i rad i vecka 7. Anledningen? Största sannolikheten att alla foster dog tros vara på grund av min typ 1 diabetes. Alltså att dom fick någon form av missbildningar. Det värsta tänkbara när man försöker bli gravid med typ 1 diabetes :(
  • Anonym (100)
    Anonym (Jule) skrev 2020-11-15 20:03:31 följande:

    Ni som varit med om MF; hur gamla var ni och vad kunde det tänkas bero på (dvs om ni fick en förklaring). Förstår att det egentligen inte är något ovanligt, men undrar om läkarna ni var i kontakt med informerade er om olika anledningar till MF:et?


    Jag får bara Missed Abortions, alltså missfall som kroppen inte startar själv, och sen vi började försöka i maj så har jag hunnit med 2 stycken, varav jag tagit medicin idag för att påbörja det senaste. 

    Jag är 34 år och har inte fått någon förklaring eftersom det inte görs nån utredning förrän efter 3 missfall. Inte ens blodprov ville dom ta, eftersom 2 missfall fortfarande räknas som en slump och otur. Men min ålder hjälper ju förstås inte till. :( 

    Båda gångerna har fostren dött i vecka 6-7. 
  • Anonym (4)

    4 m.f som berodde på för bra immunförsvar. Det vet jag eftersom jag fick barn när jag fick dubbel dos Prednisolon. De 2 första skylldes på min ålder, men sen fick jag m.f även efter ED så det var inte mina gamla ägg det var fel på.

  • Anonym (1 ma)

    2017 28 år första barnet

    2018 29 år andra barnet

    2019 30 år februari 1 ma i v.9. Slutade växa i v.5. Vet ej varför.

    2019 31 år december tredje barnet

  • Anonym (hup)

    2 st. 1 utomkveds i v6 (satt i äggledaren som behövde opereras bort) och ett vanligt i v6. 1 barn född -18.
    ingen förklaring, har inga riskfaktorer för utomkvedshavandeskap (typ haft könssjukdom eller endometrios). det vanliga tidiga mf berodde väl sannolikt på kromosomfel, det allra vanligaste vid tidigt mf.

    förstås även möjligt att jag har något problem med att behålla graviditeter, har släktingar med många mf (som dock även fått levande födda barn tillslut)
    gravid igen nu i v5, så tänker att det får bli utredning om även detta blir mf.

Svar på tråden Missfall: när och varför