• Anonym (viktnedgång)

medvetet gå ner i vikt gravid

Det avråds att banta som gravid, men gäller det även om man går ner i vikt på att vara "nyttig"?

Jag har pcos, och hormonrubbningar gör att jag har lätt att gå upp i vikt. Jag lyckades gå ner från 92kg till 84 kr på några månader genom att styrketräna och dra ner på kolhydrater. Så blev jag ändtligen gravid. Jag hade gärna fortsatt träna men istället för att köra högintensiva pass med skivstång så tänkte jag istället crosstrainer, ypga och spinningpass som ska vara mer ergonomiska. Sen är de maten, jag förstår att man inte ska köra strikt lågkaloridiet nu, men även om jag äter måttligt och nyttigt så kommer jag fh gå ner i vikt. Är det farligt?

• Svar på tråden medvetet gå ner i vikt gravid
  • Anonym (ssk)

Nej, det är inte farligt, bara till nytta för dig under graviditeten.

• Anonym (viktnedgång)

Vad bra, jag förstår att det inte är farligt att motionera och äta nyttigt. Men tänker på om man har underskott eller kommer i keto även om man inte svälter sig. Påverkar det också barnet?

• Anonym (ssk)
    Anonym (viktnedgång) skrev 2020-11-16 07:35:12 följande:
    Vad bra, jag förstår att det inte är farligt att motionera och äta nyttigt. Men tänker på om man har underskott eller kommer i keto även om man inte svälter sig. Påverkar det också barnet?
    Kommer du i ketos har du svält och det är INTE bra och påverkar barnet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (ssk) skrev 2020-11-16 07:50:00 följande:

Man kan vara i ketos utan att svälta. Finns människor som lever så hela livet.

Det går även att leva på enbart kött och fett i form av olja. Ingen svält för det och man behöver då tex inte c-vitaminer eftersom kropppen inte behöver det vid den typ av kosthållning.

Ja. Äter man ett underskott och hamnar i keto av den andningen så svälter man.

Men du kan äta 4000 kalorier per dag och vara i ketos om du äter ketogen mat.

Sedan ts vill jag att du tänker dig för gällande ketos. Jag kan inte se att det kan vara någon fara. Men det finns heller ingen forskning på detta. Med andra ord kan det vara smart att undvika ketos som gravid
  • Anonym (viktnedgång)
    Anonym (ssk) skrev 2020-11-16 07:50:00 följande:
    Men om man går ner i vikt kommer man väl i ketos? Det är väl när kroppen använder sina egna reserver för att få energi, och då tappar man vikt?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (viktnedgång) skrev 2020-11-16 08:06:08 följande:
    Men om man går ner i vikt kommer man väl i ketos? Det är väl när kroppen använder sina egna reserver för att få energi, och då tappar man vikt?
    Nej det gör man inte automatiskt. Att vara i ketos hndlar om att kroppen ENBART tar av fettet. ETt läge du hamnar i om du exempelvis äter ketogen kost.
    De allra flesta som går ner i vikt på traditionella sätt tappar både muskelmassa och fett och är mao inte i ketos. Ett kaloriunderskott innebär inte automatiskt ketos
  • Anonym (K)

Om du lever hälsosamt och råkar gå ner något kilo i början är det absolut inte farligt men du ska inte börja hårdträna, sätta igång någon särskild diet med viktnedgång i tanke eller liknande. När man är gravid går man upp i vikt och det är inte bara barnet och vätskan, men till största del ska det vara det om man inte överäter, vilkt många tyvärr gör. Barnet behöver föda men första trimestern är det som mest en extra macka eller frukt som behövs, äta för två är ren bullshit.

• Anonym (Nej)
    Anonym (K) skrev 2020-11-16 09:04:49 följande:

Om du lever hälsosamt och råkar gå ner något kilo i början är det absolut inte farligt men du ska inte börja hårdträna, sätta igång någon särskild diet med viktnedgång i tanke eller liknande. När man är gravid går man upp i vikt och det är inte bara barnet och vätskan, men till största del ska det vara det om man inte överäter, vilkt många tyvärr gör. Barnet behöver föda men första trimestern är det som mest en extra macka eller frukt som behövs, äta för två är ren bullshit.

Vill bara fortsätta lite här. Ja äta för två är bullshit. Och jag som vägde mig varje dag under graviditeten kan konstatera att mina 12 kg jag gick upp inte gick att undvika. Jag gick ner 4 kg pga Illamående först. Min viktuppgång var sedan inte någon långsam ökning. Vågen stod still och sedan gick jag upp 3 kg på ett par dagar. För att sedan stå still igen.

Jag åt ingen skit alls under graviditeten. Men jag håller med om att mångas viktuppgång troligtvis beror på överätning. Beror ökningen inte på det så är ju chanserna rätt höga att man faktiskt tappar den mesta av vikten direkt efter förlossningen.

Och ts. Det finns anledning till att inte gå ner i vikt oavsett om man gör det naturligt eller inte. Du har gifter i ditt fett som frigörs när du gör dig av med fettet. Kommer ditt barn dö? Nej. Bli märkbart skadat? Nej. Men kan tyckas onödigt att utsätta barnet för detta
  • Anonym (Tessan)

Jag var överviktig och gick på Viktväktarna när jag var gravid. Jag frågade min barnmorska om jag "fick" fortsätta med det som gravid. Hon sade att hon inte kan rekommendera bantning som gravid, men att försöka att inte gå upp i vikt är helt ok. Jag hade fått fortsätta med Viktväktarna om jag velat, men valde att inte göra det. Viktväktarna har ju också ett "jämviktsprogram" som syftar till att behålla vikten. Träning under graviditeten är bra.

• Anonym (viktnedgång)

Så om man går ner i vikt naturligt (med måttlig träning samt hälsosam kost) så frigörs gifter? Om man inte går upp någon vikt under graviditeten, då har man väl också gått ner efter som ett barn väger ca 3,5kg + fostervatten mm 1-2kg? man bör väl iaf gå upp ca 5kg isf?

Svar på tråden medvetet gå ner i vikt gravid