Anonym (K) skrev 2020-11-16 09:04:49 följande:
Om du lever hälsosamt och råkar gå ner något kilo i början är det absolut inte farligt men du ska inte börja hårdträna, sätta igång någon särskild diet med viktnedgång i tanke eller liknande. När man är gravid går man upp i vikt och det är inte bara barnet och vätskan, men till största del ska det vara det om man inte överäter, vilkt många tyvärr gör. Barnet behöver föda men första trimestern är det som mest en extra macka eller frukt som behövs, äta för två är ren bullshit.
Vill bara fortsätta lite här. Ja äta för två är bullshit. Och jag som vägde mig varje dag under graviditeten kan konstatera att mina 12 kg jag gick upp inte gick att undvika. Jag gick ner 4 kg pga Illamående först. Min viktuppgång var sedan inte någon långsam ökning. Vågen stod still och sedan gick jag upp 3 kg på ett par dagar. För att sedan stå still igen.
Jag åt ingen skit alls under graviditeten. Men jag håller med om att mångas viktuppgång troligtvis beror på överätning. Beror ökningen inte på det så är ju chanserna rätt höga att man faktiskt tappar den mesta av vikten direkt efter förlossningen.
Och ts. Det finns anledning till att inte gå ner i vikt oavsett om man gör det naturligt eller inte. Du har gifter i ditt fett som frigörs när du gör dig av med fettet. Kommer ditt barn dö? Nej. Bli märkbart skadat? Nej. Men kan tyckas onödigt att utsätta barnet för detta