• MagdalenaK

    2-åring börjat vakna på natten

    Vår 2-åring har börjat vakna flera ggr per natt sedan ca två veckor tillbaka. Han har sovit i egen säng i eget rum sedan har var 6 månader. För ca en månad sedan bytte vi från spjälsäng till växa-säng.
    Nu när han vaknar är han ledsen och vill inte somna om. Det brukar sluta med att han får komma in till oss och sova i vår säng, vilket i sig är mysigt men det stör vår sömn i det långa loppet. Dessutom vill jag inte att han vänjer sig att alltid sova med oss.
    Normalt sover han bra och brukar vakna 1-2 ggr per natt, då brukade det räcka med att ge han nappen/flaskan så somnade han om direkt. Han har nämnt några gånger att han är rädd, så vi har satt in en nattlampa, men det hjälpte bara lite. 
    Vad mer kan vi göra? Är detta en fas? Någon mer som har upplevt samma situation?
  • Svar på tråden 2-åring börjat vakna på natten
  • Anonym (Mamma)

    Om han är två år borde han fortfarande få plats i spjälsängen, ställ tillbaka den istället och ta bort sidan bara. Sluta ge honom mat på nätterna. Ge honom en nalle att sova med om han inte har det redan. Låt nattlampan var kvar så länge.

  • Anonym (Hej)

    Mitt svar blir lite trist. Så här funkar barn, de går igenom perioder med flera uppvak per natt och sedan blir det bättre igen. Min son var nog 7 när han slutade vakna på nätterna. Det där är så otroligt olika. 

    Det är nog bara att härda ut, det blir bättre så småningom. Sen kommer det onekligen blir sämre efter det. Livet som småbarnsförälder.

  • MagdalenaK
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-16 09:43:46 följande:

    Om han är två år borde han fortfarande få plats i spjälsängen, ställ tillbaka den istället och ta bort sidan bara. Sluta ge honom mat på nätterna. Ge honom en nalle att sova med om han inte har det redan. Låt nattlampan var kvar så länge.


    Tack för tipsen. Spjälsängen kan han dock inte vända sig i längre, och slog ofta i sig i kanterna, äörfär bytte vi.
    Dagtid är det inga problem alls med den nya sängen, då sover han som en stock :) Nattningarna kvällstid brukar också gå bra, han somnar ofta snabbt utan större problem. Han brukar lägga sig runt 8 tiden och sover bra fram till att han börjar vakna mellan 00-02. (Vissa nätter kan han sova fram till 03-04 utan att vakna). När han väl har vaknat kan han hålla på och gråta/vara orolig/inte vilja somna om ända tills vi tar in han i vår säng, då somnar han oftast direkt och sover tills jag väcker honom på morgonen. 

    Han brukar sova med sin snutte nalle som han är van vid. 

    Nattflaskan får han bar periodvis. Oftast har han endast napp, och flaska bara under oroliga perioder eller är exempelvis förkyld. Annars äter han inte på nätterna. Men ska försöka fasa ut natt flaskan helt och hållet nu. 

    :)
  • Anonym (Mamma)

    Det låter som att ni är bra på väg då! Han är ju också i en ålder när de börjar få mardrömmar så inte så konstigt, man får hoppas att det går över senare.

  • Gameofthrones

    Jag tror att det är en utvecklingsfas. Jag märkte på mina när det var dags att byta från spjälsängen till vanlig. Köpt nya bra madrasser bra kuddar fluffigt täcke. Dem sov mkt bättre men räkna med utvecklingfaser. Drömmar växer, intryck, blah, bla mm.

    =)

Svar på tråden 2-åring börjat vakna på natten