• Anonym (hur)
    Mon 16 Nov 2020 12:24
    259 visningar
    1 svar
    1
    259

    Hur fungerar det med återbetalning av sjukpenning till soc.

    Jag har varit sjukskriven sedan november 2019 och blev beviljad sjukpenning för november och en del av december 2019, sedan fick jag avslag och har väntat tills nu, då jag fått preliminärt rätt till sjukpenning från och med mitten av  januari 2020. Perioden mellan december till januari ligger hos förvaltningsrätten.

    Eftersom jag tvingats söka försörjningsstöd under den här tiden så ska nu sjukpenning återbetalas till soc, men summan är ju bara preliminär? Jag antar att om jag får avslag i förvaltningsrätten så nollas min sgi från januari 2020 och jag blir återbetalningsskyldig för hela året?

    Men då större delen av summan krävs av soc, kommer de verkligen återbetala det då, eller kommer jag få betala tillbaka dubbelt?

    Försäkringskassan väntar just nu på mitt uttalande angående detta, jag har redan hittat felaktigheter i uträkningen också, där soc begär tillbaka pengar från månader jag inte fått beviljat sjukpenning, alltså pengar jag borde få behålla.

    Till saken hör ju att det känns väldigt orättvist i grunden då jag tvingast söka bstadsbidrag av soc, som jag nu tvingas återbetala av min sjukpenning också, på den summan som soc kräver tillbaka. känns inte rätt.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Hur fungerar det med återbetalning av sjukpenning till soc.
  • Anonym (hur) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 12:51
    #1

    Ingen som vet?

    Borde jag göra någon form av skriftligt avtal med soc så att de verkligen återbetalar summan om det krävs? Det handlar ändå om över 100 000 kr.

Svar på tråden Hur fungerar det med återbetalning av sjukpenning till soc.