• Mon 16 Nov 2020 13:58
    4511 visningar
    1 svar
    1
    4511

    Estrelen P-piller

    Dottern fick p-pillret estrelen för en tid sen pga sin mensvärk. Hon skulle äta 3 månader på raken sen ha en veckas uppehåll och sen äta 3 månader igen.

    Hon är nu på slutet av karta 2... vid några tillfällen har hon iaf haft mensvärk och mindre blödningar.

    Det var så länge sen jag själv åt p-piller och då åt man ju bara en månad i taget. Så skulle behöva era råd!

    Är det en inställelsetid när man ska äta så här lång tid på raken? Alltså kan man förvänta sig att dessa mellanblödningar kommer försvinna med tiden?

  • Svar på tråden Estrelen P-piller
  • Tue 17 Nov 2020 22:52
    #1

    Jag började själv med estrelen i mars men har nu haft en spiral i drygt en månad. Jag känner inte riktigt igen uppehållen du skriver om, menar du sockerpillerna? Jag åt kartan fullt ut som min barnmorska sa åt mig även fast jag visste att jag kunde skippa mensen om jag ville. Jag själv fick lite mensvärk några dagar innan jag skulle blöda, jag blödde även fler dagar än sockerpillerna, men jag tror att det är ganska vanligt. Det sägs väl att det tar 3 månader innan kroppen vant sig helt med hormonerna. om man känner att det inte är helt toppen efter 3 månader kan man byta p-piller eller annan preventivmedelsmetod. Det finns tydligen samma typ av p-piller men av olika företag eller olika sammanställning av hormoner i vilket gör att kroppen kan fungera bättre med dessa. Jag vet inte om jag svarade på din fråga helt men jag skulle vänta 3 månader med p-pillerna och annars hörs av sig till barnmorskan om mer hjälp. Det kan ta några gånger innan man hittar preventivmedlet som passar bäst för en. Jag skaffade spiral mest för att slippa mensen, hade också väldigt kraftig mensvärk som p-pillrena hjälpte med, dock blev det jobbig att blöda så länge. Ska se nu om spiralen funkar bättre. Men jag önskar henne all lycka till!

Svar på tråden Estrelen P-piller