• race race

    Vad gör man när det inte fungerar på förskolan?

    J är 14 månader. Hon började skolas in på nästan 4 veckor sedan. Men hon gråter jättemycket och förskollärarna säger att inskolningen därför inte är klar. Just nu går hon 9-14.30, men det händer att förskollärarna ringer innan dess och säger åt föräldrarna att hämta J eftersom hon är otröstlig.

    Pappan jobbar heltid och mamman studerar heltid och är båda efter med arbetet på grund av situationen. Samtidigt känns det jobbigt att J är så ledsen. De enda släktingarna i närheten jobbar heltid eller är sjukskrivna.

    Vad gör man i denna situation? Skall man behöva mista sitt jobb för det här? Vi har funderat på familjedaghem/dagmamma. Är det något kö till det i Stockholms stad?

  • Svar på tråden Vad gör man när det inte fungerar på förskolan?
  • Mortiscia80

    Om ni hade haft möjlighet skulle jag säga att ni skulle låta henne vara hemma längre. Pappa kanske kan gå ner i arbetstid så hon behöver gå ännu mindre tid på fsk. Mamman kanske har möjlighet att studera på halvtid istället ett tag.

    Där jag bor är det samma kö till dagmammor som till fsk.

  • S23

    Barnet är ju ganska litet och det optimala vore naturligtvis att barnet får vara hemma ett tag till.

    Barnet går ju inte långa dagar? Och jag antar att hon sover mellan 12-2?

    Jag skulle förslå att barnet är på förskola tills vilan. Mamma hämtar och kan sedan plugga när barnet sover.

    Alternativt så får pappan gå ner i tid om ekonomin håller för det.

    Mamman kan också se till att lägga fullt fokus på studierna på helgen när pappan är ledig, så att barnet går kortare dagar.

    Jag förutsätter att de inte har råd med att pappan går ner i tid allt för mycket? För isf är det det självklara alternativet. Han skulle kunna gå ner till halvtid och bara arbeta eftermiddagar. Så behöver inte barnet gå på förskola alls

  • race race

    Tack för svaren.

    På pappans jobb får man inte mindre arbetsuppgifter när man går ner i tid, annars hade det varit ett alternativ.

    Mamman går ett visst program som endast är på heltid. Hon behöver även lägga mycket tid på studierna.

    Det är alltså bara tillfälligt som J går 9-14.30, men det är ohållbart. Hon behöver gå där heltid.

    Alternativet är att pappan är föräldraledig igen. Men då kanske man bara skjuter på problemet? Iofs kan det ju bli bättre när hon är äldre...

  • Ebo88
    race race skrev 2020-11-16 17:29:57 följande:

    Tack för svaren.

    På pappans jobb får man inte mindre arbetsuppgifter när man går ner i tid, annars hade det varit ett alternativ.

    Mamman går ett visst program som endast är på heltid. Hon behöver även lägga mycket tid på studierna.

    Det är alltså bara tillfälligt som J går 9-14.30, men det är ohållbart. Hon behöver gå där heltid.

    Alternativet är att pappan är föräldraledig igen. Men då kanske man bara skjuter på problemet? Iofs kan det ju bli bättre när hon är äldre...


    Skulle det finnas möjlighet att pappan kan jobba 50% och vara f.ledig 50%?

    Jag jobbade på en privat liten förskola för några år sedan och vi hade barn som kunde vara jätteledsna en lång period. Vi hade dock möjlighet att låta en pedagog vara lite mer med det barnet så att det barnet hade en trygg punkt att vara vid.

    När det gick bra att lämna barnet så började vi istället träna på att barnet skulle trivas med de andra pedagogerna också, vilket alltid gick bra.

    Nu kanske det inte finns möjlighet att göra så på er förskola, men ni kan ju alltid prata med pedagogerna.

    Förstår att det är jobbigt för er, har en tjej på 11 månader och det knyter sig i magen när jag läser detta :(

    Kan även tala om att det kommer gå över, vissa barn behöver bara lite mer tid.
  • S23
    race race skrev 2020-11-16 17:29:57 följande:

    Tack för svaren.

    På pappans jobb får man inte mindre arbetsuppgifter när man går ner i tid, annars hade det varit ett alternativ.

    Mamman går ett visst program som endast är på heltid. Hon behöver även lägga mycket tid på studierna.

    Det är alltså bara tillfälligt som J går 9-14.30, men det är ohållbart. Hon behöver gå där heltid.

    Alternativet är att pappan är föräldraledig igen. Men då kanske man bara skjuter på problemet? Iofs kan det ju bli bättre när hon är äldre...


    Jag undrar vad pappan arbetar med? I teorin är detta inte tillåtet.

    Om han nu har en typ av jobb där han fyller en sådan typ av funktion antar jag också att han bör kunna förändra sin arbetstider? Isf är en lämplig lösning att han arbetar 12-20.

    Mamman kan då plugga fram till 14 och sedan från 20-23. Med andra ord nio timmar per dag.

    Du säger att barnet behöver gå på förskola heltid? Hur mycket tid har egentligen mamman tänkt lägga på sina studier? Har hon inte tänkt umgås med barnet alls det närmaste året? För inget hindrar mamman från att plugga på helger och kvällar? Med andra ord tid som pappan ändå inte är på arbetet?

    Istället för att umgås med barnet kvällstid umgås hon få då helt enkelt några timmar från 14.30 tills pappan kommer hem från arbetet?

    Det är inte rimligt att ett så litet barn ska gå längre dagar än barnet gör. Det är heller inte rimligt att barnet ska behöva gå på förskola när barnet uppenbart mår dåligt av det.

    Kan de inte saxa sina tider är det rimligt att pappan går hem på heltid. Att barnet är äldre vid förskolestart kan absolut underlätta
  • S23
    race race skrev 2020-11-16 17:29:57 följande:

    Tack för svaren.

    På pappans jobb får man inte mindre arbetsuppgifter när man går ner i tid, annars hade det varit ett alternativ.

    Mamman går ett visst program som endast är på heltid. Hon behöver även lägga mycket tid på studierna.

    Det är alltså bara tillfälligt som J går 9-14.30, men det är ohållbart. Hon behöver gå där heltid.

    Alternativet är att pappan är föräldraledig igen. Men då kanske man bara skjuter på problemet? Iofs kan det ju bli bättre när hon är äldre...


    Jag undrar vad pappan arbetar med? I teorin är detta inte tillåtet.

    Om han nu har en typ av jobb där han fyller en sådan typ av funktion antar jag också att han bör kunna förändra sin arbetstider? Isf är en lämplig lösning att han arbetar 12-20.

    Mamman kan då plugga fram till 14 och sedan från 20-23. Med andra ord nio timmar per dag.

    Du säger att barnet behöver gå på förskola heltid? Hur mycket tid har egentligen mamman tänkt lägga på sina studier? Har hon inte tänkt umgås med barnet alls det närmaste året? För inget hindrar mamman från att plugga på helger och kvällar? Med andra ord tid som pappan ändå inte är på arbetet?

    Istället för att umgås med barnet kvällstid umgås hon få då helt enkelt några timmar från 14.30 tills pappan kommer hem från arbetet?

    Det är inte rimligt att ett så litet barn ska gå längre dagar än barnet gör. Det är heller inte rimligt att barnet ska behöva gå på förskola när barnet uppenbart mår dåligt av det.

    Kan de inte saxa sina tider är det rimligt att pappan går hem på heltid. Att barnet är äldre vid förskolestart kan absolut underlätta
  • Mimosa86

    Har pappan varit föräldraledig? 14 månade är tidigt att skola in, tänker att det vore bättre med en mjukstart som kanske 2 dagar i veckan en kortare tid om barnet inte är redo.

    Vi skolade in vår andra vid 16 månader men hon var inte redo, så min man fick ta ut föräldradagar.

  • fjanten

    Jag eller min man hade i så fall fortsatt vara föräldraledig i det läget. Barnet är ju fortfarande VÄLDIGT liten, och att ha planer på att snart dessutom öka till heltid hade inte funnits på tapeten.

  • S23

    Sedan vill jag tillägga till trådstarten "mista sitt jobb för det här". De har fram tills barnet är 18 månader rätt att var föräldralediga utan att ta föräldrapenning (med risk för att sabba sin sgi dock). Efter de har de rätt till ledighet så länge de tar ut föräldrapenning. Utöver detta har man rätt att gå ner i arbetstid till 75% utan att ta föräldrapenning.
    Pappan har laglig rätt att vara föräldraledig på deltid (utan att behöva utföra alla arbetsuppifter) så länge han tar föräldrapenning. Det som händer är att arbetsgivaren antingen får se till att någon annan gör jobbet eller så får jobbet ligga helt enkelt.
    Läs föräldraledighetslagen

  • S23
    S23 skrev 2020-11-16 20:32:15 följande:

    Sedan vill jag tillägga till trådstarten "mista sitt jobb för det här". De har fram tills barnet är 18 månader rätt att var föräldralediga utan att ta föräldrapenning (med risk för att sabba sin sgi dock). Efter de har de rätt till ledighet så länge de tar ut föräldrapenning. Utöver detta har man rätt att gå ner i arbetstid till 75% utan att ta föräldrapenning.
    Pappan har laglig rätt att vara föräldraledig på deltid (utan att behöva utföra alla arbetsuppifter) så länge han tar föräldrapenning. Det som händer är att arbetsgivaren antingen får se till att någon annan gör jobbet eller så får jobbet ligga helt enkelt.
    Läs föräldraledighetslagen


    Med andra ord. Ingen behöver förlora sitt arbete pga detta.
  • nernu

    Jag hade hellre bytt jobb än att låta en 14 månaders gå heltid på förskola.

Svar på tråden Vad gör man när det inte fungerar på förskolan?