• Anonym (Isa)

    Corona

    Jag är på mitt bonusbarn direkt när han kommer hem om att tvätta händerna. Han går annars direkt in i huset. Han tycker att jag är skitjobbig hur gör ni andra? Jag är gravid och fasar för att han ska komma hem med smitta. Han använder knappt tvål, han säger att han gör det men han tar lite på fingret sen är det bra. Ibland har han även herpes runt hela munnen och går och kliar på tröjan och pillar i munnen och går i kylskåpet eller sitter nära mig.Jag får panik. Det är farligt för det nyfödda barnet att få herpes, såg på tv om en liten bebis som hade 10procent av hjärnan kvar då han smittats med herpes vid födseln. Så hemskt och ledsamt. Nu har inte bebisen kommit men jag kan få herpes av honom och överföra det till bebisen, sällsynt men fullt möjligt. Är det hemskt av mig att vara på honom om hygienen? Han får tvätta händerna när han kommer hem och innan han ska äta. Men sen pillar han på sina herpessår för han är ju ett barn men jag mår dåligt. Ska man hålla avstånd till varandra i hemmet pga corona? Säga till honom att vi inte ska sitta så nära varandra osv? Hans syskon i hans andra familj har haft corona och ibland på veckorna kommer han hit för att hämta någonting och vem vet om nån i det hemmet är sjukt? Allt är så känsligt när det inte är ens egna barn man vet inte vad man får säga och inte. Hade det varit mitt barn hade jag sagt till utan problem men nu vet man inte vad man får säga..

  • Svar på tråden Corona
  • Anonym (Mamma till 5)

    Mina barn tvättar alltid händerna när de kommer hem oavsett om det är från skolan eller annan aktivitet oavsett corona lr inte.

    Men man behöver ju inte hallå avstånd till dem man bor med det är ju fysiskt omöjligt. Har dom haft corona hos andra familjen så lär han väl inte dra smittan där ifrån på ett tag iaf

  • Tow2Mater

    Säg till precis som du skulle med eget barn. Och efter tvätt stå där med handspritsflaskan och ge en klick i hans hand och be honom gnuga in det. 

    Jag tjatar på både barn och make, varje dag, det är for viktigt for att slarvas med.

  • Anonym (what)
    Tow2Mater skrev 2020-11-16 15:13:44 följande:

    Säg till precis som du skulle med eget barn. Och efter tvätt stå där med handspritsflaskan och ge en klick i hans hand och be honom gnuga in det. 

    Jag tjatar på både barn och make, varje dag, det är for viktigt for att slarvas med.


    Vilket slöseri på både resurser och hälsa! Antingen tvättar man händerna, eller så spritar man om man inte har tillgång till rinnande vatten och tvål. Inte bådadera.
  • Anonym (Mia)

    Tvätta händerna när man kommer hem anser jag är en självklarhet, med eller utan pandemi. Gör barnen det inte självmant så får man tjata tills de lär sig. När det gäller just detta virus så är det troligen så att den mesta smittspridningen sker via direkt kontakt (att en person tex nyser och att en annan andas in en droppe från nysningen) snarare än indirekt kontakt, men det är fortfarande viktigt och ett enkelt sätt att minska risken att drabbas.

    Gå in på infpreg.se och läs om herpes, där finns bra information och råd.

    Hur vi gör när det gäller Corona? Vi följer rekommendationerna och kör med 95-masker i alla situationer där vi kommer i kontakt med någon som skulle kunna vara smittsam. Utanför hemmet och i hemmet. Alla värderar risker olika och i mångas ögon är det kanske överdrivet, men så gör vi.

  • Tow2Mater
    Anonym (what) skrev 2020-11-16 16:07:09 följande:
    Vilket slöseri på både resurser och hälsa! Antingen tvättar man händerna, eller så spritar man om man inte har tillgång till rinnande vatten och tvål. Inte bådadera.
    Läs TS igen så kanske du forstår varfor jag gav de råd jag gjorde.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2020-11-16 15:13:44 följande:
    Säg till precis som du skulle med eget barn. Och efter tvätt stå där med handspritsflaskan och ge en klick i hans hand och be honom gnuga in det. 

    Jag tjatar på både barn och make, varje dag, det är for viktigt for att slarvas med.
    Samma här
  • nernu

    Ha. Ha. Ha. Försöker du på riktigt inbilla någon att du hade tvingat ditt eget barn att inte sitta nära och hålla avstånd till alla i hemmet i över ett år? Skulle inte tro det.

  • Anonym (Sara)

    Som vuxen bör man ju hjälpa barnen att vara noga med handhygienen. Påminna osv, är det ett mindre barn får man ju stå bredvid och kolla/hjälpa till. På samma aätt som man inte låter ett barn som man vet bara sköljer tandborsten och låtsas borsta tänderna borsta själv utan vuxen närvaro. Man får hjälpa till helt enkelt.

    Att hålla avtånd inom familjen har jag inte hört att någon gör, förutom om nån är sjuk föratås. Skulle barnet få corona eller misstänkt corona är det ju rimligt att du håller dig undan och att föräldern tar hand om barnet. I övrigt bör man kunna umgås som vanligt inom familjen. Man behöver inte sitta med två meters avstånd med familjen i egna vardagsrummet eller runt kökabordet om alla är friska.

    Gällande herpesen får väl baenets förälder gå igenom med hen om hur den ska skötas och stötta och hjälpa till på bästa sätt. Om det rivs kan man ju som vuxen hjälpa till att påminna om att det inte ska rivas, på ett vänligt sätt.

  • Anonym (Isa)

    Tack..9år. Klart jag säger det på ett trevligt sätt. Man måste påminna konstant så är det ju. Jag ska läsa på om herpes men tycker ändå det är svårt att veta. Har man en herpesinfektion i underlivet får man oftast kejsarsnitt. Jag vill inte riskera att få en herpesinfektion i underlivet. När han har sina utbrott av herpes vill jag inte att han sover i våran säng tex men han ska ligga där ändå. Jag ska ringa och fråga istället. Ja har själv herpes men på munnen och är rädd att smitta mig själv. Ha är ganska ångestladdad som personlig och nu vid graviditet är det ännu värre. Jo ade det varit mitt egna barn hade jag definitivt hållt avstånd om denna hade herpes eller varit förkyld just nu.

  • ventilera mera
    Anonym (what) skrev 2020-11-16 16:07:09 följande:
    Vilket slöseri på både resurser och hälsa! Antingen tvättar man händerna, eller så spritar man om man inte har tillgång till rinnande vatten och tvål. Inte bådadera.
    Och har man någon hemma som fusktvättar så skiter man i resurserna och fokuserar på hygien. Att dra på sig smitta för att nån är värdelös på att tvätta händerna och man ska spara på några deciliter handsprit är inte värt det, tro mig.
Svar på tråden Corona