• lesstonåring

    Förvirrad och less!

    Hej! jag är en tjej på 17 år som går mitt andra år på vård och omsorgs programmet. Jag valde den linjen pga att min mamma skrämde mig rejält med att säga att kraven för att komma in på samhälle vilket var linjen jag ville gå var höga, jag känner nu i efter hand att jag lätt skulle ha kommit in men jag var osäker och lätt påverkad och trodde på det hon sa. Så jag gick efter skola istället och valde den skola jag ville och tog linjen med minst no-ämnen då det är min svaghet. Praktiken i 1an var 5 veckor och jag hatade varje sekund av det , otrevlig personal, tråkiga arbetsuppgifter, jobbiga och krävande tider osv. Jag har alltid känt att jag inte är på rätt program men tänkt att det är en bra utbildning och kan ge mig bra med jobb sen. Men nu i 2an är varenda dag jobbig och mår dåligt över att jag ständigt tänker på hur bra och kul gymnasiet kunde ha varit men nu sitter jag fast i ett kaninhål för byter jag linje nu får jag ta studenten två år senare så det är inte ett alternativ. Hur slutför jag resten av gymnasiet så smidigt som möjligt och hur kan jag må bättre över hela situationen? Tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Förvirrad och less!
  • Limeblad

    Inte det svar du vill ha men jag skulle säga att det aldrig är för sent att ändra sig. Om du inte vill jobba inom det du utbildar sig inom är det ju bättre att byta spår till det du vill göra så tidigt som möjligt.

  • Mortiscia80

    Byt program då! Självklart ska du inte slutföra en utbildning du har så mycket emot, och efteråt riskerar du att fastna i vårdfacket och måste söka såna jobb eftersom det är vad du är utbildad för.

    Din mamma kan mycket väl ha haft rätt, du kan inte jämföra studierna du har nu med vad som krävs för att komma in, och dessutom ser utbildningen inte ut likadan på de olika programmen, fast man säger att de olika ämnena ska se likadana ut oavsett.

    Prata med er Syv om vilket program du skulle vilja byta till så kan hen säkert hjälpa dig rätt.

  • AMCG

    Byt linje!

    Nu är det 20 år sedan jag gick på gymnasiet (redan, seriöst?). Jag började på samhäll för att syokonsulenten på min högstadieskola sa till mig att natur vad alldeles för svårt för mig. Jag ångrade mig djupt. I januari-februari (efter 6-7 månader) bytte jag till natur-teknisk. Jag fick läsa in de ämnen jag missat (mest fysik och matte om jag minns rätt) på egen hand parallellt med kurserna min klass gick. I början av tredje året bytte jag till natur-natur för att få läsa psykologi och filosofi istället för mekanik.

    Trots mitt hattande tog jag studenten efter 3 år. Jag vidareutbildade mig med ännu mer fysik på högskolan och har en Master of Science in physics and engineering. Syon som sa att jag aldrig skulle klara natur-linjen på gymnasiet kan slänga sig i väggen.

    Lyssna på dig själv och gå din egen väg! Det är aldrig försent att ångra sig och byta bana!

  • Themis

    Byt! Det kommer troligen bara att bli mer fel och sämre mående ju längre du går i detta. Be SYV att få hjälp med att få ihop ett hybridprogram där du bara tappar ett år?

    Den tiden du tappar kommer inte att vara någonting jämfört med att kunna göra det du vill i livet. Och det finns ju de som tar sabbatsår eller slarvar bort ett år redan innan gymnasiet.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Kodia

    Vad vill du jobba med då?
    Samhällsprogrammet ger ju inga jobb, utan är bara studieförberedande, så jag antar att du har en plan på att plugga på universitetet. Vad vill du läsa där? Kolla upp vad den utbildningen kräver och välj så många sådana ämnen som möjligt inom ramen för ditt program. Det kanske inte räcker, och i så fall får du läsa till fler ämnen, till exempel på komvux efter du tar studenten. Då "förlorar" du bara ett år jämfört om du börjar om på gymnasiet i ettan hösten -21. 

  • lesstonåring

    Men jag känner att jag inte vill byta skola och linje och klass nu för det har gått nästan hälften av gymnasiet och det skulle kännas bortslösat, är också orolig för hur det kommer bli med vänner då eftersom jag är väldigt blyg och undviker helst nya människor

  • moaguuun

    Jag gick naturbruk på gymnasiet men jobbar inte med djur idag. Det viktigaste är att man går gymnasiet sen kan man alltid byta inriktning med andra kurser efteråt

  • Kodia
    lesstonåring skrev 2020-11-18 16:10:46 följande:

    Men jag känner att jag inte vill byta skola och linje och klass nu för det har gått nästan hälften av gymnasiet och det skulle kännas bortslösat, är också orolig för hur det kommer bli med vänner då eftersom jag är väldigt blyg och undviker helst nya människor


    Vad vill du göra efter gymnasiet? Vad vill du jobba med?
    Hur går det för dig med ämnen och betyg? 
Svar på tråden Förvirrad och less!