• bebben201001

    Låga järnnivåer

    Hej! Jag undrar om någon haft låg ferritinin-nivå/ järn-nivå under tidig graviditet, alltså legat under 20 och behövt järntabletter?

    Läste att låga järnnivåer under tidig graviditet ökar risken för adhd, autism och intellektuell funktionsnedsättning markant. Blev orolig och undrar om mitt foster hunnit skadas. Är nu i v 12 och började med järntabletterna igår. Någon som haft låga järn- nivåer i tidig graviditet, men fått friskt barn utan nämnda diagnoser?

  • Svar på tråden Låga järnnivåer
  • Godochglad

    Det där är väl nåt du ska fråga din barnmorska om?

    Dåliga järnvärden är jättevanligt. Och nu har du ju tabletter så det är bara att ta dem. Du kan ju inte skruva tillbaka tiden så att du började äta dem tidigare, så det är bara onödigt att du oroar dig.

    Jag hade superlåga järnvärden under båda mina graviditeter. Barnen verkar fullt normala.

    Oroa dig inte! Men köp laktulos, för man blir lätt förstoppad av järntabletter.

  • Godochglad

    Det där är väl nåt du ska fråga din barnmorska om?

    Dåliga järnvärden är jättevanligt. Och nu har du ju tabletter så det är bara att ta dem. Du kan ju inte skruva tillbaka tiden så att du började äta dem tidigare, så det är bara onödigt att du oroar dig.

    Jag hade superlåga järnvärden under båda mina graviditeter. Barnen verkar fullt normala.

    Oroa dig inte! Men köp laktulos, för man blir lätt förstoppad av järntabletter.

  • bebben201001

    Minns du hur lågt värde du låg på? Enl barnmorska ingen anledning till oro, .men läste ju studier om låg järn-nivå under tidig graviditet och diverse diagnoser/ hjärnskador, så blev väldigt orolig!

    Någon mer med låga järnnivåer tidigt?

  • Godochglad

    Jepp. Hade superlåga värden från start, BM skickade mig direkt till apoteket och sa att jag måste börja med tabletterna samma dag och äta 2 om dagen. Kommer inte ihåg exakta siffror eftersom det var 8 resp 6 år sedan.

    Men som sagt, oroa dig inte, det är bara onödigt. Ta dina tabletter och ta hand om dig i övrigt.

    Ditt barn får en toppenmamma som vill det bästa och gör allt hon kan. Barnet får fina förutsättningar att må bra. Glöm inte att ta hand om dig själv också.

  • bebben201001
    Godochglad skrev 2020-11-18 21:13:14 följande:

    Jepp. Hade superlåga värden från start, BM skickade mig direkt till apoteket och sa att jag måste börja med tabletterna samma dag och äta 2 om dagen. Kommer inte ihåg exakta siffror eftersom det var 8 resp 6 år sedan.

    Men som sagt, oroa dig inte, det är bara onödigt. Ta dina tabletter och ta hand om dig i övrigt.

    Ditt barn får en toppenmamma som vill det bästa och gör allt hon kan. Barnet får fina förutsättningar att må bra. Glöm inte att ta hand om dig själv också.


    Tack för ditt fina svar!

    Fler som haft järnbrist redan i tidig graviditet? Hur gick det för er/ barnet efter födseln?
Svar på tråden Låga järnnivåer