• Wed 18 Nov 2020 10:32
    198 visningar
    6 svar
    6
    198

    Fertilitetsklinik i Stockholm/utomlands?

    Hej,

    Vi är ett gift par och försöker bli gravida vilket inte gått bra alls. Jag undrar lite om någon har erfarenhet av någon fertilitetsklinik i Stockholm som ni kan rekommendera?? Sedan undrar jag om man senare behöver spermie eller äggdonation kommer det att kosta om det visar sig att vi inte kan få barn? Ja har mailat en del kliniker och de skriver att man måste genomföra en psykosocial utredning isåfall. 

    Berätta gärna lite om era egna erfarenheter. Har ni även erfarenhet av andra kliniker utomlands så får ni berätta om de också.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Fertilitetsklinik i Stockholm/utomlands?
  • Anonym (J)
    Wed 18 Nov 2020 10:38
    #1

    Skrev klinikerna utomlands att man måste genomgå en psykosocial utredning innan äggdonation?

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 18 Nov 2020 11:37
    #2
    +1

    I Sverige så måste man gå igenom en psykosocial utredning när det är fråga om donationer. Men utredning är ett starkt ord, det är mer som ett samtal. Utifrån vad som kommer av det samtalet kan man behöva träffas fler ggr. Eller så har vårdsidan fått en bra bild av er och kan stänga ärendet genom att ge ett godkännande.

    För vår del så löst det sig för oss precis när vi ställt oss i kö så vi kom inte längre till ett telefonsamtal. Men då hade vi kontaktat Sophiahemmet och har bara gott att säga om deras bemötande.
    Har även en nära vän som fått hjälp av Linnékliniken i Uppsala och hon var väldigt nöjd med dem.

    Lyssna gärna på IVF-podden, den är väldigt lärorik och informativ.

  • Anonym (J)
    Wed 18 Nov 2020 11:44
    #3
    Anonym (Ellen) skrev 2020-11-18 11:37:31 följande:

    I Sverige så måste man gå igenom en psykosocial utredning när det är fråga om donationer. Men utredning är ett starkt ord, det är mer som ett samtal. Utifrån vad som kommer av det samtalet kan man behöva träffas fler ggr. Eller så har vårdsidan fått en bra bild av er och kan stänga ärendet genom att ge ett godkännande.

    För vår del så löst det sig för oss precis när vi ställt oss i kö så vi kom inte längre till ett telefonsamtal. Men då hade vi kontaktat Sophiahemmet och har bara gott att säga om deras bemötande.

    Har även en nära vän som fått hjälp av Linnékliniken i Uppsala och hon var väldigt nöjd med dem.

    Lyssna gärna på IVF-podden, den är väldigt lärorik och informativ.


    En sådan utredning gäller väl inte utomlands hoppas jag??
  • Anonym (Ellen­)
    Wed 18 Nov 2020 14:00
    #4
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 11:44:43 följande:
    En sådan utredning gäller väl inte utomlands hoppas jag??
    Nej det tror jag inte. Det behöver du undersöka med den kliniken där du har tänkt dig att söka vård. Jag skulle tro att olika länder har olika krav.
  • Fri 20 Nov 2020 10:35
    #5

    Nej de sa inget om någon utredning för kliniker utomlands, för de kostar väl pengar?

    Får jag fråga - vad ställer de för frågor egentligen. Psykosocial utredning låter väldigt omfattande haha. Kanske var det bara de.

  • Anonym (Ellen­)
    Fri 20 Nov 2020 12:25
    #6
    Daliita skrev 2020-11-20 10:35:17 följande:

    Nej de sa inget om någon utredning för kliniker utomlands, för de kostar väl pengar?

    Får jag fråga - vad ställer de för frågor egentligen. Psykosocial utredning låter väldigt omfattande haha. Kanske var det bara de.


    Det beror helt på vad för sorts process du hamnar i. Jag skulle råda dig att lyssna på tex. podden Jag vill ha barn, senast igår hade de en gäst i form av en person som jobbar med just såna utredningar. Hon har varit med tidigare, så lyssna även på tidigare avsnitt.
    IVF-podden har nog också berört ämnet.
Svar på tråden Fertilitetsklinik i Stockholm/utomlands?