• Anonym (Kaffedraken)

    Utekläder 6 åring i skola?

    Räcker det med skalkläder till 6 åring (alltså inte fodrade)så här års?

    Vilka kläder är att rekommendera ute? Han har vinterjacka som han åker till skola, sen skaljacka och överdragsbyxor som han använder ute oftast. Bor i Mellansverige

  • Svar på tråden Utekläder 6 åring i skola?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kanske kan vara bra att ha ett fleeceställ också? Min (snart) 5-åring är visserligen hemma, men det blir oftast fleece+skal när vi är ute just nu.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag klädde  efter mina barns utebehov. Alla var sandlådebarn satt mkt på marken. slet på dem ytterkläderna. Så för mig var det ha kläder mittemellan inte för kallt inte för varmt. Sen finns det barn som rör sig mkt då kanske annorlunda lite tunnare?

    Man vet ju hur ungarna är är dem lätt frusna, är redan varma i kroppen etc.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu bor vi förvisso i södra Sverige, men min 6-åring har skalbyxor och fleecejacka samt skaljacka över. Hon har ett galonställ (ofodrat) också men det använder hon aldrig. När det blir kallare blir det vinterskaljacka samt fodrade överdragsbyxor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    I den åldern har båda mina barn avgjort själva hur mycket kläder de behöver. Skalkläder finns alltid på kroken liksom stövlar, varm tröja, vantar och mössa. Sen avgör de själva vad de behöver. När det blir under nollan kommer nog overallen eller täckbyxor/jacka fram, och fodrade vinterkängor.

    Nu har det varit 10 grader på morgonen och då drar den ena bara på sig en skaljacka när vi går till skolan (tar 5 min). Den andra har varm tröja under jackan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn har haft skalbyxor och sen fått välja mellan skaljacka och varmare jacka. De har sen ett par veckor tillbaka valt den varmare jackan. Idag (ca 0 grader) valde 7åringen den ärvda overallen. 9åringen skulle säkert gjort samma om det funnits som alternativ men vi har varit sega med att beställa eftersom det varit så varmt.

Svar på tråden Utekläder 6 åring i skola?