• aaanonymdelux

    Glasögon trots hyfsad syn

    Misstänker att jag har något brytningsfel i ögonen.

    Jag har huvudvärk varenda em/kväll, ser suddigare på kvällarna, kisar med ögonen ofta, ser inte skyltar förens jag är närmare dem, och strålkastarna på bilar på kvällarna gör fasen ont i ögonen, får antingen blunda eller kolla bort (jag kör inte ) men överlag ser jag bra så sätt. Kan det vara så att man behöver glasögon?

    Gjorde ett enkelt test på 5 min via körskolan, och det visade bra, men det är väl inte samma sak som hos en optiker?

    Någon som ser hyfsat bra men ändå fått glasögon?

  • Svar på tråden Glasögon trots hyfsad syn
  • Anonym (Q)

    Ja du verkar behöva glasögon och självklart måste du testa dig hos optiker och du lär behöva glasögon även om du har väldigt bra syn. Dina symptom indikerar att du överanstränger synen just nu, även om du inte märker det på hur du ser.

  • Anonym (Glasögonorm)

    Trafikverket godkänner läskigt allvarliga synfel. Vill inte tänka på vilka blindstyren som är ute och kör... Så att du passerade deras test betyder tyvärr inte att du ser bra. Jag får köra bil utan glasögonen, men skulle aldrig drömma om att göra det.

    Om du känner dig trygg med att besöka en optiker nu (de står ju nära när de testar synen) så gör det.

  • aaanonymdelux
    Anonym (Q) skrev 2020-11-18 17:09:18 följande:

    Ja du verkar behöva glasögon och självklart måste du testa dig hos optiker och du lär behöva glasögon även om du har väldigt bra syn. Dina symptom indikerar att du överanstränger synen just nu, även om du inte märker det på hur du ser.


    Jag ska testa imorgon, just nu är jag tung i huvudet, yr och börjar få huvudvärk, IGEN. Upplever det mer jobbigt mot kvällarna
  • Anonym (Proggare)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2020-11-18 17:20:41 följande:

    Trafikverket godkänner läskigt allvarliga synfel. Vill inte tänka på vilka blindstyren som är ute och kör... Så att du passerade deras test betyder tyvärr inte att du ser bra. Jag får köra bil utan glasögonen, men skulle aldrig drömma om att göra det.

    Om du känner dig trygg med att besöka en optiker nu (de står ju nära när de testar synen) så gör det.


    Jag håller med dig. Jag ligger precis på gränsen för att få köra bil utan glasögon och det är stor skillnad på hur bra jag fungerar med glasögon och utan. Jag var förresten hos optiker (Specsavers) så sent som igår och det var väldigt ordentligt med munskydd på all personal och alla bågar spritades efter provning, så det kändes tryggt. Jag hade munskydd själv också. Det kan ju lika gärna vara jag som är ovetande smittbärare, och de är ju rätt utsatta som har ett jobb där de hela tiden träffar nya människor på nära håll.
  • Anonym (Q)
    aaanonymdelux skrev 2020-11-18 17:37:20 följande:
    Jag ska testa imorgon, just nu är jag tung i huvudet, yr och börjar få huvudvärk, IGEN. Upplever det mer jobbigt mot kvällarna
    Usch så besvärligt =/ Klokt val att kolla upp det där så fort som möjligt! Vissa saker kan man bara inte vänta med ett halvår till (eller mer).
  • Anonym (4eyes)

    Jag har bra syn men får som du huvudvärk, speciellt när jag anstränger mina ögon extra (vilket man gör när man tex kör bil). Fick glasögon och har fortfarande bra syn men noll huvudvärk. Kör alltid bil med mina glasögon, vågar inte utan dom. Kolla synen och tuta och kör efter det! :)

Svar på tråden Glasögon trots hyfsad syn