• Anonym (Skitmamman)

Jag orkar inte krama mina barn...

Jag vet att barn behöver kärlek, men jag bara orkar inte krama dem!! Är jag en skit mamma?

Ok när dom är små och själv kommer för att krama, men fr 10 år och uppåt, det hela ger mig bara angst.

Vad ska jag göra? Vill ju inte att de ska börja må sämre... :'(

• Svar på tråden Jag orkar inte krama mina barn...
  • Anonym (Mamma)

Varför ger det dig ångest att krama dina barn...? Det låter inte normalt att man mår dåligt av att ens barn vill ha kramar, kanske nåt med anknytningen eller känslolivet. Har du funderat på terapi?

• Anonym (??)
    Anonym (Skitmamman) skrev 2020-11-18 16:56:41 följande:

Jag vet att barn behöver kärlek, men jag bara orkar inte krama dem!! Är jag en skit mamma?

Ok när dom är små och själv kommer för att krama, men fr 10 år och uppåt, det hela ger mig bara angst.

Vad ska jag göra? Vill ju inte att de ska börja må sämre... :'(

hur då "orkar" - det är väl bara att lägga armen om axlarna på dem? 
  • Anonym (Juni)

Vad är det du inte orkar? Beröringen?

Vill dina barn ha kramar?

• Anonym (Skitmamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-18 17:07:47 följande:

Varför ger det dig ångest att krama dina barn...? Det låter inte normalt att man mår dåligt av att ens barn vill ha kramar, kanske nåt med anknytningen eller känslolivet. Har du funderat på terapi?

Jag har försökt få riktig psykotearapi men inte haft råd med det.

Detr alltså så stora barn att de inte vill kramas. En kan skrika/skrämma mig och ducka eller börja vifta/slå ifall jag försöker krama. En annan står stilla och visar inga känslor. Bägge barnen vill hellre till sin pappa än mig, och jag är rädd för att förlora dem.

Därför vet jag att jag borde ge dem mer kärlek och göra vad jag kan, men jag bara inte orkar...

Jag har dessutom inte fått sova på över ett år pga småbarnen, jag ammar yngsta och de små tar själv all närhet och kramar, känner att inget blir kvar åt de stora...
  • Anonym (Skitmamman)
    Anonym (??) skrev 2020-11-18 17:08:41 följande:

hur då "orkar" - det är väl bara att lägga armen om axlarna på dem? 

Nja, när jag väl har armarna fria (läs mitt föregående inlägg) så är det faktiskt väldigt tungt och svårt för mig att närma mig och slänga upp armarna... Dessutom vill jag ju inte bara ge nån "halvhjärtad" kram heller, jag vill ju mena det om jag gör det.

Borde kanske prova att "fake it until you make it" men att ge fake kärlek känns typ värre än ingen kärlek??
  • Anonym (Skitmamman)
    Anonym (Juni) skrev 2020-11-18 17:10:30 följande:

Vad är det du inte orkar? Beröringen?

Vill dina barn ha kramar?

Kanske att jag känner mig otillräcklig? Eller att känna kraven? Jag vet faktiskt inte... Beröringen i sig brukar, de gånger jag faktiskt lyckats få till en kram, kännas jättebra. Men som sagt, är jättesvårt att få till det. Läs mitt inlägg #4.
  • sextiotalist
    Anonym (Skitmamman) skrev 2020-11-19 09:11:01 följande:

Jag har försökt få riktig psykotearapi men inte haft råd med det.

Detr alltså så stora barn att de inte vill kramas. En kan skrika/skrämma mig och ducka eller börja vifta/slå ifall jag försöker krama. En annan står stilla och visar inga känslor. Bägge barnen vill hellre till sin pappa än mig, och jag är rädd för att förlora dem.

Därför vet jag att jag borde ge dem mer kärlek och göra vad jag kan, men jag bara inte orkar...

Jag har dessutom inte fått sova på över ett år pga småbarnen, jag ammar yngsta och de små tar själv all närhet och kramar, känner att inget blir kvar åt de stora...

Sonen har aldrig varit kramig och vi har ändå en kärleksfull relation

Man ska aldrig påtvinga sina barn kramar
  • Anonym (Skitmamman)
    sextiotalist skrev 2020-11-19 09:20:37 följande:

Sonen har aldrig varit kramig och vi har ändå en kärleksfull relation

Man ska aldrig påtvinga sina barn kramar

Okej. Bra att ni har en fin relation.

Jag har en son som fyller 12 snart och det är han som är mer utåtagerande i att inte vilja ta emot kramar, men sen kan han komma o nypa el smälla till mig när jag står i köket, typ...
  • Anonym (Skitmamman)

Jag vet inte om jag är deprimerad? Har iaf haft ångest och självmordstankar typ varje dag... Skulle helst bara vilja gå o sova...

Har inte fått sova mer än 2-3 timmar per gång sedan ett drygt år tillbaka...

Och när jag var gravid så var det ännu svårare för mig att krama folk, jag ville ha min kropp långt ifrån andras....

• Anonym (X)
    Anonym (Skitmamman) skrev 2020-11-19 09:23:55 följande:

sen kan han komma o nypa el smälla till mig när jag står i köket, typ...

Hur löser ni föräldrar det?
Svar på tråden Jag orkar inte krama mina barn...