• 020820

    hoppa av gymnasiet

    hej, jag är 18 år och är inne på mitt tredje år i  gymnasiet, går en hästlinje där man blir hästskötare ungefär. Tack vare den utbildning jag gått har jag bland annat jobbat hos en väldigt känd ryttare en månad medans jag pluggade på distans, jag tycker alltså inte tiden på skolan varit bortkastad och jag har lärt mig väldigt mycket. jag har nu fått ett erbjudande om ett beridarjobb i tyskland. det är alltså dethär jag har drömt om i hela mitt liv och en sånhär chans med domhär villkoren känns det inte som att det kommer komma igen. jag funderar alltså på om det är värt att hoppa av, jag kommer tjäna bra och få jobba med det jag alltid drömt om att göra.  läsa upp gymnisebetyg kan man väl göra när som tänker jag igentligen? och skulle jag vilja komma hem igen och jobba med hästar hemma borde de väl hellre anställa någon som jobbat i tyskland i några år hellre än någon som bara har en gymnasie utbildning. för mig känns det verkligen rätt och mer plus än minus, vi kommer endå inte få någon student och skolan kommer endå att stängas pga av corona. men jag vet inte om jag endå tänker helt tokigt?

  • Svar på tråden hoppa av gymnasiet
  • KittyK80

    Nej, aldrig hoppa av gymnasiet. Du har så kort tid kvar. Tänk långsiktigt. Vansinnigt att hoppa av med EN termin kvar.

  • Solis14

    Finns inte möjligheten att göra klart den sista terminen på distans? Prata med din studievägledare.

  • Anonvm
    020820 skrev 2020-11-18 22:55:21 följande:

    Hej,
    Jag är 18 år och är inne på mitt tredje år i gymnasiet, går en hästlinje där man blir hästskötare ungefär.
    Tack vare den utbildning jag gått har jag bland annat jobbat hos en väldigt känd ryttare en månad medans jag pluggade på distans, jag tycker alltså inte tiden på skolan varit bortkastad och jag har lärt mig väldigt mycket.
    Jag har nu fått ett erbjudande om ett beridarjobb i Tyskland, det är alltså det här jag har drömt om i hela mitt liv och en sån här chans med dom här villkoren känns det inte som att det kommer komma igen.

    Jag funderar alltså på om det är värt att hoppa av.

    Jag kommer tjäna bra och få jobba med det jag alltid drömt om att göra. 
    Läsa upp gymnaisebetyg kan man väl göra när som tänker jag egentligen? Och skulle jag vilja komma hem igen och jobba med hästar hemma borde de väl hellre anställa någon som jobbat i Tyskland i några år hellre än någon som bara har en gymnasieutbildning.

    För mig känns det verkligen rätt och mer plus än minus.
    Vi kommer ändå inte få någon student och skolan kommer ändå att stängas pga av corona. Men jag vet inte om jag ändå tänker helt tokigt?


    Hur i hela friden kan någon klara sig så långt som till slutet av gymnasiet o fortfarande skriva så slarvigt som du gjorde?

    Jag tog mig friheten att åtgärda alla stavfel, bytte till versal i början av alla meningar, samt strukturerade upp texten så att den blev otroligt mycket mer lättläst.

    Min erfarenhet säger mig att du kommer ångra dig senare i livet om du hoppar av.
  • Anonym (Lev)
    020820 skrev 2020-11-18 22:55:21 följande:

    hej, jag är 18 år och är inne på mitt tredje år i  gymnasiet, går en hästlinje där man blir hästskötare ungefär. Tack vare den utbildning jag gått har jag bland annat jobbat hos en väldigt känd ryttare en månad medans jag pluggade på distans, jag tycker alltså inte tiden på skolan varit bortkastad och jag har lärt mig väldigt mycket. jag har nu fått ett erbjudande om ett beridarjobb i tyskland. det är alltså dethär jag har drömt om i hela mitt liv och en sånhär chans med domhär villkoren känns det inte som att det kommer komma igen. jag funderar alltså på om det är värt att hoppa av, jag kommer tjäna bra och få jobba med det jag alltid drömt om att göra.  läsa upp gymnisebetyg kan man väl göra när som tänker jag igentligen? och skulle jag vilja komma hem igen och jobba med hästar hemma borde de väl hellre anställa någon som jobbat i tyskland i några år hellre än någon som bara har en gymnasie utbildning. för mig känns det verkligen rätt och mer plus än minus, vi kommer endå inte få någon student och skolan kommer endå att stängas pga av corona. men jag vet inte om jag endå tänker helt tokigt?


    Jag tycker att du ska hoppa av, strunta i utbildningen! Betygen går alltid att läsa upp sen och om du bara har en termin kvar så kommer det gå ännu fortare att beta av dem i efterhand. Följ din dröm, ta den där chansen! Precis som du skriver så är erfarenhet väldigt mycket mer värt än betyg i den där typen av yrken. Känns de rätt så köör!
  • Anonym (Lev)
    KittyK80 skrev 2020-11-18 22:57:59 följande:

    Nej, aldrig hoppa av gymnasiet. Du har så kort tid kvar. Tänk långsiktigt. Vansinnigt att hoppa av med EN termin kvar.


    Att hoppa av gymnasiet var det bästa val jag gjort. Betygen går alltid läsa upp i efterhand. Det är vansinnigt att inte ta en sådan chans, tänk långsiktigt.
  • Anonym (Lev)
    Anonvm skrev 2020-11-18 23:10:46 följande:

    Hur i hela friden kan någon klara sig så långt som till slutet av gymnasiet o fortfarande skriva så slarvigt som du gjorde?

    Jag tog mig friheten att åtgärda alla stavfel, bytte till versal i början av alla meningar, samt strukturerade upp texten så att den blev otroligt mycket mer lättläst.

    Min erfarenhet säger mig att du kommer ångra dig senare i livet om du hoppar av.


    Och*

    Du verkar vara en trevlig människa. Låt höra vad du har för erfarenheter av att hoppa av gymnasiet för att följa sina drömmar när man får en sådan chans, är idel öra.
  • Anonym (Tufft)

    Du kommer ha det tufft att jobba i stall I Tyskland. Vet en del som gjort det, alla kom tillbaka gråtandes då de blivit behandlade värre än skiten i boxarna.

    Har själv jobbat med hästar i en del stall i Sverige. Jösses va många gånger man suttit och gråtit över sin situation. Usel lön, rikfyllt och väldigt illa behandlad. Kommer aldrig i hela mitt liv jobba i ett stall igen, någonsin.

    Slutsats: Satsa på att ta studenten och läs vidare istället. Stallskötare är det sämsta jobbet någonsin. Blev sparkad så illa att jag knappt kunde gå. Ne, de kunde inte få in någon ersättare så jag fick gå med mitt dåliga, svullna knä. Supersjuk, hög feber och svårt att andas. Ne, du kommer eller blir av med jobbet.

    Det kommer vara ditt fel om hästen inte presterar på tävling för du inte har gjort ditt jobb. Har du otur börjar du 06 och är klar 22 på kvällen med enbart 30 min lunch.

  • Anonym (julle)

    Finns det möjlighet att börja senare så du kan gå klart skolan först?
    Finns det möjlighet att göra klart studierna på distans?
    Hur stabilt är jobbet egentligen? Har du en ekonomisk trygghet där borta i Tyskland, speciellt nu under coronatider?
    Vad gör du om du åker dit och hatar jobbet?
    Är det väldigt svårt att få jobb inom yrket du vill satsa på eller känner du att du måste ta detta jobbet? Annars kan du ju bara hitta ett annat jobb efter studierna. 

    Jag avråder starkt från att hoppa av gymnasiet. Det må låta väldigt lätt i teorin, att det "bara" är att plugga upp betygen på komvux senare, men verkligheten ter sig oftast väldigt annorlunda. 

    Generellt sätt behöver man gymnasiekompetens i Sverige men jag har ingen koll på just din yrkeskategori så den kanske är ett av undantagen där erfarenhet väger upp.

    Som någon som aldrig gick gymnasiet utan istället fick ta varenda kurs på komvux senare: det är verkligen inte "bara" att göra det senare. Det är mycket svårare än du tror. Verkligheten kommer bita dig i röven. Man hamnar även efter sina jämngamla i livet och det känns som att man ständigt får springa ikapp. Väldigt lätt att du helt enkelt aldrig orkar ta tag i plugget senare i livet eller att dina omständigheter inte tillåter det. Det är just när man är ung och främst bor hemma som det är så himla lätt att plugga. 

  • Anonym (Ta din chans!)
    020820 skrev 2020-11-18 22:55:21 följande:

    hej, jag är 18 år och är inne på mitt tredje år i  gymnasiet, går en hästlinje där man blir hästskötare ungefär. Tack vare den utbildning jag gått har jag bland annat jobbat hos en väldigt känd ryttare en månad medans jag pluggade på distans, jag tycker alltså inte tiden på skolan varit bortkastad och jag har lärt mig väldigt mycket. jag har nu fått ett erbjudande om ett beridarjobb i tyskland. det är alltså dethär jag har drömt om i hela mitt liv och en sånhär chans med domhär villkoren känns det inte som att det kommer komma igen. jag funderar alltså på om det är värt att hoppa av, jag kommer tjäna bra och få jobba med det jag alltid drömt om att göra.  läsa upp gymnisebetyg kan man väl göra när som tänker jag igentligen? och skulle jag vilja komma hem igen och jobba med hästar hemma borde de väl hellre anställa någon som jobbat i tyskland i några år hellre än någon som bara har en gymnasie utbildning. för mig känns det verkligen rätt och mer plus än minus, vi kommer endå inte få någon student och skolan kommer endå att stängas pga av corona. men jag vet inte om jag endå tänker helt tokigt?


    Detta är din dröm, och något som du kämpat för i iaf 2 år. Och ta detta från någon som hoppat av gymnasiet men är tillbaka igen, på grund av andra anledningar visserligen. Men du kan ALLTID fixa skolan i efterhand, speciellt gymnasiet. Jag antar att du fixat alla kurser i 1an och 2an, då, när du kommer tillbaka efter Tyskland behöver du bara läsa in de kurser som du saknar betyg i från 3an, du kan säkert läsa de en kurs i taget osv eller hoppa in på skolan igen och fixa det du saknar. Det är så enkelt. Att folk gett oss så mycket ångest över gymnasiet och att det är så viktigt och det största valet vi kommer göra är fel. Klart vi behöver gymnasiet för att få jobb, därför kommer du antagligen behöva läsa in resten av ditt tredje år när du kommer hem till Sverige igen. Men gymnasiet kan du ALLTID fixa i efterhand. Finns ju komvux, finns säkert fler ställen som erbjuder samma sak men komvux är något alla vet om. Och skit i vad andra säger om att det är jobbigt och de känner folk som gjort samma sak etc, åk dit och skaffa din egen uppfattning. Det jag vill komma fram till är iallafall, hoppa av, ta denna chansen nu! Detta kanske är en sån chans du bara får en gång i livet. Ta hellre chansen och antingen så blir det asbra, eller så är du inte supernöjd, men du kommer inte att behöva undra om du gjorde fel som inte tog chansen. Du kommer säkert att få världens boost i din karriär tack vare detta, och gymnasiet kan du fixa i efterhand, jag ser inga minus i detta. Kör på! "Ångra hellre saker du gjort än saker du inte gjort" ifall du är osäker på om du inte kommer gilla det.
  • Anonym (näää)

    Inte när du har EN termin kvar! Skärpning. Och då hoppade jag ändå av gymnasiet för att bilda familj och gifta mig ungt, men då hoppade jag av tidigt under andra terminen.

  • Anonym (erfarenhet)

    Jag är specialpedagog på gymnasiet och har sådana här diskussioner rätt ofta med elever. 

    Mitt svar är att det beror alldeles på hur din livssituation ser ut.
    Just nu med coronan är det väl inte helt lämpligt att dra till Tysklands oavsett anledning?
    Därmed kanske din dröm behöver vänta till efter studenten.

    Om vi bortser från coronan och låtsas att allt var som vanligt: 

    1. Ta ett samtal med skolans SYV så att du får helt klart för dig konsekvenserna av om du skulle hoppa av nu. Hur gör du om du åker till Tyskland, kommer tillbaka sen och vill läsa färdigt (tex på komvux)? SYV kan även hjälpa till med annan information om folkhögskola, jobba utomlands, bidrag man ev. kan söka osv. Det kan också vara så att du behöver hjälp med att ordna med någon form av A-kassa (Alfakassan brukar rekommenderas när man slutar gymnasiet), om det skulle bli strul med det där drömjobbet. 

    2. Vad kan skolan hjälpa dig med så att du orkar hänga i och göra färdigt allt detta läsår? Det är bara ca 5 månader kvar! 

    3. Oavsett hur det blir så behöver du ha den här processen och det är SYV:s uppgift att jobba med sånt. Om du väljer att gå klart utbildningen behöver lärarna stötta dig så att du orkar. 

Svar på tråden hoppa av gymnasiet