• Anonym (blä)

    Hjälp, hur få 13-åring att göra läxor, läsa inför prov?

    Antar att fler har detta problem med sina små tonåringar.
    Ibland gör hen läxorna, ibland säger hen att hen redan kan det och ibland "glöms" det bort. Hen har ett prov imorgon och igår var det riktigt jobbigt att få hen att sitta ens en halvtimme. Jag satt med en stund men det blev inte lättare. Jag orkar inte, har tre barn på heltid så allt ansvar ligger på mig. Ingen hjälper mig i detta.

    Sen vet jag inte hur mycket skolan informerar om studieteknik, hur man lättast får in information osv. Känns som att allt ligger på föräldrarna. Sen finns all information på hens ipad och vill jag veta något så får jag gå in på den regelbundet. Ibland har barnet bytt lösenord och sen orkar jag inte tjata mer osv. 

    Betygen är ok, har allt från B-E. Skulle bara vilja släppa allt tjat men just nu bryr hen sig inte så jag måste ligga på. Provet imorgon blir garanterat ett E (eller F) och jag vet inte vad jag ska göra. Det är kanske ingen panik än så länge men så tråkigt när ens barn har intellektuella förutsättningar för bra resultat men inte orkar/vill lägga ner tid. Barnet säger själv att hen vet att det skulle gå bättre om hen läste mer men hen vill inte. 

    Hot funkar inte, mutor kanske funkar men tråkigt att gå den vägen. När jag var 13 fick jag ta allt ansvar själv eftersom mina föräldrar inte brydde sig nämnvärt. Med mitt barn är det tvärtom, jag som förälder är jätteorolig och tar mycket ansvar, har lite kontrollbehov. Pratade med en annan förälder som sa att de knappt aldrig hjälpt barnen med läxorna men det går bra för barnen ändå. 

    Det skulle vara så skönt om mitt barn var självgående i detta. De ämnen hen har en naturlig talang för sköter nästan sig själva och hen får C eller D utan att göra något knappt men där hen måste läsa lite mer är det sånt motstånd. Hen vill inte att det ska ta någon tid överhuvudtaget. Jag vill så gärna släppa allt detta och lämna barnet till sitt eget ansvar men jag tror att betygen skulle sjunka då och sen blir det för motigt för hen att jobba upp sig.

    I skolan verkar de hyfsat tafatta. Mitt barn berättar t.ex. att han och några killar sitter tillsammans och det kanske blir är den bästa koncentrationen men ingen lärare försöker flytta runt på dem. Istället får jag maila skolan om att jag vill att min son sitter där han kan koncentrera sig bättre.

    Hjälp, hur gör ni?

  • Svar på tråden Hjälp, hur få 13-åring att göra läxor, läsa inför prov?
  • Anonym (A)

    Samma sits här!
    Senast igår var det mitt fel att hon drällde in efter åtta och inte hade pluggat en sekund till dagens prov i franska. Medan hon läste knåpade jag ihop "prov" åt henne som hon skulle göra idag på morgonen (börjar sent). Hur det hela går vet jag inte men vi får hoppas på E.

    Jag försöker hålla koll på läxor och prov och då mana på lite att hon ska göra dem men det är inte lätt. Betygen är bra än så länge men det blir inte lättare med åren att behålla dem. 

  • Anonym (blä)
    Anonym (A) skrev 2020-11-19 09:59:45 följande:

    Samma sits här!
    Senast igår var det mitt fel att hon drällde in efter åtta och inte hade pluggat en sekund till dagens prov i franska. Medan hon läste knåpade jag ihop "prov" åt henne som hon skulle göra idag på morgonen (börjar sent). Hur det hela går vet jag inte men vi får hoppas på E.

    Jag försöker hålla koll på läxor och prov och då mana på lite att hon ska göra dem men det är inte lätt. Betygen är bra än så länge men det blir inte lättare med åren att behålla dem. 


    Tack för svaret!

    Det jag tycker är svårt också är vad som är bra betyg. Jag har inga krav på att mitt barn ska få A eller ens B och jag vet att de allra flesta kommer in på gymnasiet men jag är ändå orolig. Hen vill läsa något av de studieförberedande programmen och skulle hen söka in idag så skulle hen troligtvis komma in. Men tänk om jag inte orkar ligga på i framtiden och betygen sjunker? Jag har två andra barn som också går i skolan och min energi är inte oändlig.
  • Anonym (.)
    Anonym (blä) skrev 2020-11-19 09:34:55 följande:
    Hot funkar inte, mutor kanske funkar men tråkigt att gå den vägen. När jag var 13 fick jag ta allt ansvar själv eftersom mina föräldrar inte brydde sig nämnvärt. Med mitt barn är det tvärtom, jag som förälder är jätteorolig och tar mycket ansvar, har lite kontrollbehov. Pratade med en annan förälder som sa att de knappt aldrig hjälpt barnen med läxorna men det går bra för barnen ändå. 
    Varför i all världen är hot ett bättre alternativ än mutor?

    Funkar det bättre på dig i ditt yrkesliv? Är det bättre om du skulle hotas att få sparken så fort du gör fel? Är det sämre om du får uppmuntran "mutor" på jobbet? Tex att ni får en dag ledigt närt ni jobbat extra hårt extra länge.
    Det är alltså sämre alternativ tycker du?

    Tycker du i mångt och mycket behöver fundera på vad DU mår bra av. (hot/mutor).
    Sedan sätter du dig ner och PRATAR med ungen.
    Vad får den motiverad när allt bara känns pisstråkigt (Morot eller piska)?

    Vill du att ditt barn ska vara som andra eller är det ok att ditt barn är som det är och kanske tack vare att du är som du är som förälder?
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2020-11-19 09:59:45 följande:
    Samma sits här!
    Senast igår var det mitt fel att hon drällde in efter åtta och inte hade pluggat en sekund till dagens prov i franska. Medan hon läste knåpade jag ihop "prov" åt henne som hon skulle göra idag på morgonen (börjar sent). Hur det hela går vet jag inte men vi får hoppas på E.

    Jag försöker hålla koll på läxor och prov och då mana på lite att hon ska göra dem men det är inte lätt. Betygen är bra än så länge men det blir inte lättare med åren att behålla dem. 
    Har du pluggat på universitetet?

    De flesta funkar som så att de behöver en viss tid att smälta saker för att det ska sitta i hjärnan. Det blir alltså bara rörigt om man försöker plugga bara några timmar innan tenta/prov.

  • Anonym (A)

    Ts, det är svårt, verkligen. Det pratas om att man jobbar mot 9:ans mål nu i 7:an och som du säger, det är då det gäller för att komma in på sina val.
    Vissa ämnen vet vi är svårare för vårt barn och blir det E där (matte och franska) får det vara okej men självklart peppar vi och pushar till att plugga för högre betyg i alla ämnen. Vi firar gärna bra betyg och lyckade prov med nån liten present som sporre. Vi har bare ett barn så ingen att jämföra sig med hemma.

  • Anonym (A)
    Har du pluggat på universitetet? Nix.

    Jag tycker absolut inte att det är bra att hon satt i ren panik igår kväll och i morse men nu blev det så denna gång. 
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2020-11-19 10:16:36 följande:
    Har du pluggat på universitetet? Nix.

    Jag tycker absolut inte att det är bra att hon satt i ren panik igår kväll och i morse men nu blev det så denna gång. 
    Anledning till att jag frågade är för att man då verkligen upptäcker att det verkligen stjälper att plugga i sista sekund och inte hjälper.

    Jag har den principen som jag inte ruckar på med mina barn. Kvällen innan ett prov ska ägnas åt avkoppling och inte studier och pluggande. Det har jag upplevt som energigivande och motivationshöjande för barnen.
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2020-11-19 10:11:13 följande:

    Varför i all världen är hot ett bättre alternativ än mutor?

    Funkar det bättre på dig i ditt yrkesliv? Är det bättre om du skulle hotas att få sparken så fort du gör fel? Är det sämre om du får uppmuntran "mutor" på jobbet? Tex att ni får en dag ledigt närt ni jobbat extra hårt extra länge.

    Det är alltså sämre alternativ tycker du?

    Tycker du i mångt och mycket behöver fundera på vad DU mår bra av. (hot/mutor).

    Sedan sätter du dig ner och PRATAR med ungen.

    Vad får den motiverad när allt bara känns pisstråkigt (Morot eller piska)?

    Vill du att ditt barn ska vara som andra eller är det ok att ditt barn är som det är och kanske tack vare att du är som du är som förälder?


    Motivation måste ju komma inifrån. Hur pratar ni om framtiden hemma? Vad har sonen för tankar och visioner? Förebilder? Vad intresserar och/eller fascinerar honom? Kan du koppla aktuella avsnitt i skolan till något han är intresserad av?
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2020-11-19 10:34:04 följande:
    Motivation måste ju komma inifrån. Hur pratar ni om framtiden hemma? Vad har sonen för tankar och visioner? Förebilder? Vad intresserar och/eller fascinerar honom? Kan du koppla aktuella avsnitt i skolan till något han är intresserad av?
    Visst men det är DU som motiverar.
    Tycker även du att hot ärt bättre än uppmuntran? Funkar det på dig?

    Alltså. Jag drar inte på så himla stora växlar, det blir lätt ogripbart och panikartat upplåst: att OM de inte tänker på sin framtida karriär så är de rökta.

    Jag säger mest att skolan är något som måste skötas, för att lagen och JAG säger det.
    I gengäld så blir de uppmuntrade. När de gjort färdigt det trista skoljobbet så gör vi något roligt, som ger oss energi.

    Om du tycker att det är svårt: fundera på hur DU tycker att en bra chef är och försök efterlikna det.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (blä) skrev 2020-11-19 09:34:55 följande:

    Antar att fler har detta problem med sina små tonåringar.
    Ibland gör hen läxorna, ibland säger hen att hen redan kan det och ibland "glöms" det bort. Hen har ett prov imorgon och igår var det riktigt jobbigt att få hen att sitta ens en halvtimme. Jag satt med en stund men det blev inte lättare. Jag orkar inte, har tre barn på heltid så allt ansvar ligger på mig. Ingen hjälper mig i detta.

    Sen vet jag inte hur mycket skolan informerar om studieteknik, hur man lättast får in information osv. Känns som att allt ligger på föräldrarna. Sen finns all information på hens ipad och vill jag veta något så får jag gå in på den regelbundet. Ibland har barnet bytt lösenord och sen orkar jag inte tjata mer osv. 

    Betygen är ok, har allt från B-E. Skulle bara vilja släppa allt tjat men just nu bryr hen sig inte så jag måste ligga på. Provet imorgon blir garanterat ett E (eller F) och jag vet inte vad jag ska göra. Det är kanske ingen panik än så länge men så tråkigt när ens barn har intellektuella förutsättningar för bra resultat men inte orkar/vill lägga ner tid. Barnet säger själv att hen vet att det skulle gå bättre om hen läste mer men hen vill inte. 

    Hot funkar inte, mutor kanske funkar men tråkigt att gå den vägen. När jag var 13 fick jag ta allt ansvar själv eftersom mina föräldrar inte brydde sig nämnvärt. Med mitt barn är det tvärtom, jag som förälder är jätteorolig och tar mycket ansvar, har lite kontrollbehov. Pratade med en annan förälder som sa att de knappt aldrig hjälpt barnen med läxorna men det går bra för barnen ändå. 

    Det skulle vara så skönt om mitt barn var självgående i detta. De ämnen hen har en naturlig talang för sköter nästan sig själva och hen får C eller D utan att göra något knappt men där hen måste läsa lite mer är det sånt motstånd. Hen vill inte att det ska ta någon tid överhuvudtaget. Jag vill så gärna släppa allt detta och lämna barnet till sitt eget ansvar men jag tror att betygen skulle sjunka då och sen blir det för motigt för hen att jobba upp sig.

    I skolan verkar de hyfsat tafatta. Mitt barn berättar t.ex. att han och några killar sitter tillsammans och det kanske blir är den bästa koncentrationen men ingen lärare försöker flytta runt på dem. Istället får jag maila skolan om att jag vill att min son sitter där han kan koncentrera sig bättre.

    Hjälp, hur gör ni?


    Alla dessa hen, och sedan kommer det på son/han på slutet.

    Varför hemlighetsmakeriet? 
Svar på tråden Hjälp, hur få 13-åring att göra läxor, läsa inför prov?