• Thu 19 Nov 2020 09:44
    2658 visningar
    7 svar
    7
    2658

    Oförklarlig barnlöshet (solskenshistorier)

    Hej!

    Vi avslutade våran utredning igår efter 17 månaders försök till att få vårat första barn och fick domen ?oförklarligt barnlösa?.. ingenting var fel på nån av oss, allt såg bra ut! Superbra spermier och jättebra livmoder och ägg och allt sånt, spolningen av äggledarna såg också superbra ut!

    Nu vill jag höra lite solskenshistorier från er som lyckats bli gravida (utan ivf) som fått Samma dom som oss..

    hur lång tid tog de och gjorde ni något speciellt när ni väl lyckades? Nån huskur eller så!

    Hit meee!!

  • Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet (solskenshistorier)
  • Anonym (Sofia­)
    Thu 19 Nov 2020 09:57
    #1

    Hej! Usch vad tråkigt, jag vet verkligen känslan. Å ena sidan hade man velat ha någon förklaring, å andra sidan är det fantastiskt bra att båda har alla förutsättningar i världen. Men varför tar det sig inte, frågar man hundra gånger om dagen. Jag vet. Det är tortyr.

    När jag spolade mina äggledare (med samma fina resultat att det inte var något fel på någon av oss) så fick jag en menstruation innan det faktiskt tog sig. Så andra försöker efter spolningen tog det sig! Om det var för att vi fått en köplats i IVF-kön och slappnade av lite, om det faktiskt satt något litet slit i en äggledare som av spolningen spolades bort eller om det hade tagit sig då i alla fall. Det vet vi inte. Men tog sig gjorde det!

    Jag hade gett mig fan på att det inte skulle bara pga mina vanor som vi var barnlösa. Så jag proppade i mig frukt och grönsaker, motionerade lite lagom och såg till att boosta mig så mycket jag bara kunde. Kanske hade det absolut ingenting med saken att göra men jag mådde ju väldigt bra under den tiden tack vare det också, så ingen förlust i det försöket.

    Vi tog det också lite lugnt med glidmedlet eftersom det kan motarbeta spermierna, sägs det.

    All lycka till och ge inte upp hoppet. En dag är det er tur!

  • Thu 19 Nov 2020 10:57
    #2
    Anonym (Sofia) skrev 2020-11-19 09:57:38 följande:

    Hej! Usch vad tråkigt, jag vet verkligen känslan. Å ena sidan hade man velat ha någon förklaring, å andra sidan är det fantastiskt bra att båda har alla förutsättningar i världen. Men varför tar det sig inte, frågar man hundra gånger om dagen. Jag vet. Det är tortyr.

    När jag spolade mina äggledare (med samma fina resultat att det inte var något fel på någon av oss) så fick jag en menstruation innan det faktiskt tog sig. Så andra försöker efter spolningen tog det sig! Om det var för att vi fått en köplats i IVF-kön och slappnade av lite, om det faktiskt satt något litet slit i en äggledare som av spolningen spolades bort eller om det hade tagit sig då i alla fall. Det vet vi inte. Men tog sig gjorde det!

    Jag hade gett mig fan på att det inte skulle bara pga mina vanor som vi var barnlösa. Så jag proppade i mig frukt och grönsaker, motionerade lite lagom och såg till att boosta mig så mycket jag bara kunde. Kanske hade det absolut ingenting med saken att göra men jag mådde ju väldigt bra under den tiden tack vare det också, så ingen förlust i det försöket.

    Vi tog det också lite lugnt med glidmedlet eftersom det kan motarbeta spermierna, sägs det.

    All lycka till och ge inte upp hoppet. En dag är det er tur!


    Åh tack så mycket för pepp!! Det är precis sånt här man vill höra <3 då får man lite Energi!!
  • Anonym (Sofia­)
    Thu 19 Nov 2020 14:42
    #3

    Det var det lilla! Lycka till!

  • Anonym (Ull)
    Thu 19 Nov 2020 16:25
    #4

    Vi fick inte ivf för att jag hade blivit för gammal när remissen väl skulle skickas in. Vi hade då försökt i 2 år. Dock hann vi utreda och inget var fel. Det tog sig bara helt enkelt inte. Efter 1 år till (totalt 3) och 2 missfall gav vi helt enkelt upp och då plötsligt blev jag gravid. Jag räknade kallt med missfall med tanke på de tidigare plus min ålder (40 år). Men nu sitter jag här med en tvåmånaders lillskrutta i bärselen.

  • Anonym (Ull)
    Thu 19 Nov 2020 16:27
    #5

    Nåt speciellt gjorde vi inte den gången annat än att jag var helt övertygad om att jag omöjligen kunde bli gravid.

  • Anonym (Tuva)
    Sun 22 Nov 2020 05:37
    #6

    Det tog två år att tillverka sonen. Vi har dock ingen diagnos, eftersom vi aldrig sökte hjälp. Gjorde inget särskilt utan helt plötsligt funkade det bara.

  • Sun 22 Nov 2020 17:28
    #7

    Nu ville du kanske inte höra från sådana som gjort ivf men jag ville bara flika in att vi fick svaret ofrivilligt barnlösa och lyckades på allra första ivf:en :) det blev sammanlagt 19 egna försök för oss och den 20e gången som var ivf blev vår dotter. Det är klart det hade vart bättre på ett sätt att lyckas på egen hand men resultatet är ju detsamma och jag är sjukt stolt över att vi tog oss igenom hela den processen!

    Bekanta som också fick svaret ofrivilligt barnlösa försökte själva i två år och ställde sig i kö till ivf. När de sedan kommit så långt att de skulle få ivf vid nästa mens så blev de gravida på egen hand.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet (solskenshistorier)