• Thu 19 Nov 2020 12:43
    326 visningar
    3 svar
    3
    326

    Behålla eller abort

    Ska dra detta så kortfattat som möjligt.

    Jag och min sambo bestämde oss i okt 2019 att försöka skaffa ett gemensamt barn, vi hade pratat om det länge och var helt överens om att spiralen skulle plockas ut. Han har 2 barn sen tidigare (12år & 10år) och jag har 3 barn och ett barnbarn (barnen är 7år, 9år och 20 år - barnbarnet är 1år) Vi blev gravid nästan omgående men fick tyvärr missfall på nyårsafton 2019.

    Vi bestämde oss efter det för att blir det en bebis så blir det. Varje månad kom mensen och varje månad blev jag lika ledsen ???? Så i mitten på oktober 2020 sa jag till min sambo att jag vill nog sätta in spiralen igen för nu har vi gett det ett ärligt försök men tyvärr händer inget och jag blir bara ledsen. 2 veckor senare kontaktar jag MVC som ber mig återkomma efter att jag haft mens i november. MEN mensen kommer aldrig... Nu lyckades vi såklart bli gravid....

    Här kommer problemet ????

    Min sambo har ändrat sig... Han är rädd att det blir för mycket med ett barn till... Men han har inte vågat säga det till mig för han ville inte göra mig ledsen.

    All respekt för att man kan ändra sig men när det kommer till en sån här stor sak så måste man våga såra den andra.

    För nu blir det ju bara en miljon gånger värre.

    1. Han har INTE sagt rakt ut att han inte vill men när han pratar om det så är det lite det jag kan utläsa mellan raderna.

    Han har sagt att han tycker inte det är en bra idé att addera på ett till barn till familjen.

    2. Han är orolig för att det ska bli för mycket för oss, vi har alla 4 barnen en vecka och en vecka barnfritt (fast ofta är det en eller fler som kommer lite ändå, vi är inte blodigt statiska med veckorna) Han tycker det är kaosigt och mycket den veckan vi har alla barnen och ett till barn gör det inte mindre rörigt. Jag kan till viss del hålla med, det är lite rörigt den veckan vi har alla 4 barn hemma MEN jag vet att har vi en bra struktur så kan inte ett litet spädbarn rubba tillvaron totalt. Om något så kan nog vår vardag första året fungera smidigare då jag är hemma och kan förbereda middag, se till att kunna skjutsa till träningar, hålla efter med tvätt och städning, göra läxorna med barnen etc.

    3. Vi har mitt barnbarn hos oss lite då och då och han är rädd för hur det ska bli om vi har ett gemensamt barn.

    Jag förklarade att vi kommer inte ha mitt barnbarn lika ofta om vi behåller detta barn. Det går inte utan då får vi hjälpa min dotter och dotter dottetbpå annat sätt... Barnbarnet kan komma men kanske inte sova över varje gång... Min äldsta dotter skulle absolut förstå.

    4. Han har svårt att se fördelarna med ett till barn och den där känslan han hade när vi väntade barn för ett år sen känner han inte. Han vill att jag ska hjälpa han genom att "sälja in konceptet"

    MEN jag vill inte tvinga han eller övertala han till att göra som jag vill. Jag vill att han själv ska känna att han vill att vi behåller det här barnet. Inte för att vara snäll mot mig eller för att han är rädd för att såra mig. Jag har sagt att vill inte han att vi behåller barnet då gör vi abort, hur ont det än gör i mig. Men det ska vara ett gemensamt beslut där glädjen ska kunna delas.

    Min fundering är...

    ? Han vill att jag ska "sälja in konceptet"", vad säger ni ska jag det?

    Det känns som att jag bara övertalar han till något han ändå inte vill... Vill inte att det ska vara något han kände sig tvingad till...

    ? Hade han bara sagt nå tidigare hade vi inte suttit i denna sits. Jag känner mig så sviken och lurad pga att han hållt käften om en sån stor sak. Att göra abort känns hemskt och jag skyller på han och enbart han om det är så att vi kommer till den punkten. Hade han sagt nå hade jag inte behövt genomgå en sån sak.

    Men hur skulle ni tänkt om det var ni?

    Hade ni sagt att han fick skylla sig själv, och behåller barnet?

    Eller hade ni försökt sälja in konceptet?

    Eller hade nu sagt att det är upp till dig och jag gör det du kommer fram till?

  • Svar på tråden Behålla eller abort
  • Thu 19 Nov 2020 13:37
    #1
    +1

    Låter faktiskt som att han blivit rädd för ännu ett missfall, det kanske tog hårdare på honom än vad ni båda förstår. I och med missfallet kom alla katastroftankar på vad som kan få fel om ni behåller.

    Det låter som att han vill ha barn men vill att du ska ta beslutet åt honom

  • Thu 19 Nov 2020 14:27
    #2

    Tack för den synvinkeln FJÄRIL KÄR ???? Så hade jag INTE tänkt på det hela ????

  • Thu 19 Nov 2020 15:08
    #3
    +1

    Om barnveckorna är kaosiga så kanske det är dags att dela upp det på ett annat sätt - det beror ju på era ex såklart, men kanske ha alla barnen en helg i månaden och barnen olika veckor. Dvs ett byte på fredagar och ett byte på måndagar?

    Jag tror att du är lite hormonell pga graviditeten och det är normalt att tvivla... men se detta som välkomnat. Det är/var ju detta ni ville. Och det kommer gå fint. Han är säkert chockad och vill vara säker på att du vill. Önskar er lycka till!

Svar på tråden Behålla eller abort