• Anonym (U)

    Förlorar jag boendet om jag flyttar?

    Jag har bestämt mig för att separera från barnens pappa. Vi bor i en hyresrätt och jag uppfyller tyvärr inte själv hyresvärdens inkomstkrav. Jag kommer därför att behöva flytta härifrån, ett par mil åt något håll.

    Men, eftersom jag flyttar, förlorar jag samtidigt boendet? Barnen i fråga är 5 år, respektive 11 månader?

  • Svar på tråden Förlorar jag boendet om jag flyttar?
  • CitronTulo

    Menar du att pappan automatiskt blir "boendeförälder" med barnen om du flyttar, eller vad menar du med att förlora "boendet"?
    Det, i så fall, är ju upp till er föräldrar att avgöra.. Kanske behöver de byta skola och förlora kompisar om de flyttar med dig? Hur stort kommer du bo? Tänker att det beror på vad som är mest praktiskt för barnen i första hand, men sen ska det ju funkar för er föräldrar också!

  • Anonym (U)
    CitronTulo skrev 2020-11-19 14:15:01 följande:

    Menar du att pappan automatiskt blir "boendeförälder" med barnen om du flyttar, eller vad menar du med att förlora "boendet"?
    Det, i så fall, är ju upp till er föräldrar att avgöra.. Kanske behöver de byta skola och förlora kompisar om de flyttar med dig? Hur stort kommer du bo? Tänker att det beror på vad som är mest praktiskt för barnen i första hand, men sen ska det ju funkar för er föräldrar också!


    Ja, jag syftar till att pappan blir boendeförälder. Vi bor i Stockholms innerstad nu, och för att ha råd med ett ordentligt boende behöver jag flytta i alla fall två mil härifrån. Med ordentligt boende menar jag radhus eller lägenhet om cirka fyra rum. I så fall skulle barnen behöva byta förskola (egentligen barnet eftersom det yngre barnet inte ska börja förrän om cirka 10 månader).
  • Zaxika

    Känns ju dumt att ge upp en sådan lägenhet. Varför inte försöka byta den mot två lägenheter istället? Finns säkert par där ute som vill flytta ihop. Innerstan är ju attraktivt.

  • Anonym (U)
    Zaxika skrev 2020-11-19 14:32:10 följande:

    Känns ju dumt att ge upp en sådan lägenhet. Varför inte försöka byta den mot två lägenheter istället? Finns säkert par där ute som vill flytta ihop. Innerstan är ju attraktivt.


    Min sambo är inte intresserad av att byta bort den här bostaden.
  • Anonym (.)
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 14:23:43 följande:
    Ja, jag syftar till att pappan blir boendeförälder. Vi bor i Stockholms innerstad nu, och för att ha råd med ett ordentligt boende behöver jag flytta i alla fall två mil härifrån. Med ordentligt boende menar jag radhus eller lägenhet om cirka fyra rum. I så fall skulle barnen behöva byta förskola (egentligen barnet eftersom det yngre barnet inte ska börja förrän om cirka 10 månader).
    Varför måste du ha en sådan stor bostad?
  • Anonym (U)
    Anonym (.) skrev 2020-11-19 14:38:15 följande:
    Varför måste du ha en sådan stor bostad?
    För att barnen ska ha möjlighet till egna rum. Jag planerar att bo kvar länge. Bor jag kvar i stan har jag med max en liten tvåa.
  • Zaxika
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 14:33:50 följande:

    Min sambo är inte intresserad av att byta bort den här bostaden.


    Kanske inte. Men ge inte upp det alternativet. Är inte bostaden lika mycket din?
  • Anonym (T)

    Ja, går han inte med på att låta barnen flytta och ha boende hos dig så förlorar du det. Ska ni ha varannan vecka kommer du antagligen inte få boendet även om du driver det vidare eftersom barnen bor och kan anses rotade där ni bor nu, särskilt den äldsta. Finns ingen anledning att du skulle få boendet om de inte praktiken bor mest hos dig.

  • smulpaj01

    Om du flyttar utanför tullarna tycker jag du ska låta pappan ha boendet då förskolor och skolor är bättre i innerstan. Men umgänget förändras ju inte för det.

    Vilket område tänker du flytta till?

  • Anonym (U)
    Zaxika skrev 2020-11-19 14:39:26 följande:
    Kanske inte. Men ge inte upp det alternativet. Är inte bostaden lika mycket din?
    Vi står båda på kontraktet ja, men jag uppfyller som sagt inte inkomstkraven själv, vilket han gör. Det är en privat värd, med mycket höga krav, och jag saknar cirka 40 000 per år.
Svar på tråden Förlorar jag boendet om jag flyttar?