Yrkesval: tandläkare eller sjuksköterska
En fråga om utbildnings/yrkesval. Jag tycker både tandläkare och sjuksköterska verkar vara rätt så bra jobb/yrken.
Jag vill ha en jobbsituation där jag inte behöver/planerar att jobba klassisk heltid 100% eftersom jag vill ha tid till annat också. Därför tycker jag upplägget att jobba som stafett/hyr/bemannings-personal låter perfekt. Dels för att det inte utgår från att man ska jobba just 100%, utan det är mer valfritt, och dels för att lönen är bättre för varje arbetat timme.
Om man har bemannings-upplägget som ingång innan man väljer utbildning/yrke, vilket skulle ni anse vara bästa valet? Lön är viktigt. Särskilt eftersom jag inte vill jobba 100%. Vad jag läst innan verkar lönen som hyrsjuksköterska vara relativt bra och det verkar vara en stor bransch.
När det gäller hyr-tandläkare vet jag mindre. Jag gissar att tandläkare har bättre lön än sjuksköterska normalt sett, men vad gäller just gällande bemannings-upplägget? Finns det en tillräckligt stor marknad för att det ska vara något att satsa på? Jag vill inte ha en egen klinik, utan är ute efter upplägget där man är mer frilansande i sin roll.
Så, vad skulle ni rösta/tipsa om att föredra före det andra?