• Gillekakan83

    känslig livmoderhalstapp

    Jag har ännu inte bestämt mig hur jag skall gå tillväga om förlossningen. Saken är den att jag är att jag egentligen inte har någon förlossningsrädsla men saken är den att jag har svimmat ett par ggr när doktorn eller vissa undersökningar gällande underlivet kommit i kontakt med livmoderhalstappen gjort att jag svimmat och tappat trycket. Jag har nu blivit lite kluven över hur jag skall göra. Jag har redan pratat med min barnmorska men kommer på sikt få prata med en läkare om mitt "problem", finns det någon som varit med om liknande? Det lutar ju mer om kjejsarsnitt nu men är så kluven. Hade även velat vara med på den resan och krysta fram barnet men är rädd på det sättet att jag inte kan styra det fysiska med kroppen och om jag då skulle svimma åter så blir det en ännu större process och tänkte bespara den upplevelsen till personalen på förlossningen det. 

  • Svar på tråden känslig livmoderhalstapp
  • Frassex

    Det finns otroligt otroligt mycket nerver i livmodertappen och väldigt många är extremt känsliga där vid tex spiralinsättning, provtagning, undersökning osv, hört många som varit nära att svimma av smärtan osv. Men när en förlossning sätts igång så plånas ju tappen ut och blir kortare tills den är helt utplånad och kanterna blir mjuka. Därefter öppnas tappen till 10 cm och det är dags för att krysta. Tappen utplånas och öppnas under värkarbetet. Jag tror inte du behöver oro dig över en vaginal förlossning av den anledningen, värkarbetet och krystfasen är något helt annat än beröring av tappen när den är omogen. Men hör med läkaren och gör det som känns bäst och tryggast för dig. Däremot tycker jag att man alltid ska komma ihåg riskerna med kejsarsnitt (eller ta reda på riskerna om en inte är insatt), det är ändå bukkirugi med ärrvävnad som bildas efteråt som kan orsaka komplikationer för framtida graviditeter/förlossningar/andra operationer i bukområdet än om man genomgår en vaginal förlossning.

  • Gillekakan83
    Frassex skrev 2020-11-20 21:40:44 följande:

    Det finns otroligt otroligt mycket nerver i livmodertappen och väldigt många är extremt känsliga där vid tex spiralinsättning, provtagning, undersökning osv, hört många som varit nära att svimma av smärtan osv. Men när en förlossning sätts igång så plånas ju tappen ut och blir kortare tills den är helt utplånad och kanterna blir mjuka. Därefter öppnas tappen till 10 cm och det är dags för att krysta. Tappen utplånas och öppnas under värkarbetet. Jag tror inte du behöver oro dig över en vaginal förlossning av den anledningen, värkarbetet och krystfasen är något helt annat än beröring av tappen när den är omogen. Men hör med läkaren och gör det som känns bäst och tryggast för dig. Däremot tycker jag att man alltid ska komma ihåg riskerna med kejsarsnitt (eller ta reda på riskerna om en inte är insatt), det är ändå bukkirugi med ärrvävnad som bildas efteråt som kan orsaka komplikationer för framtida graviditeter/förlossningar/andra operationer i bukområdet än om man genomgår en vaginal förlossning.


    Väldigt sent svar men tack för utförligt svar från dig. Har inte varit inloggad på mycket länge på FL. Skall prata med min läkare om hur jag skall gå tillväga.
Svar på tråden känslig livmoderhalstapp