Söker recept på goda bullar!
Jag är så less på bullarna jag gör och söker nya recept!
Någon med något gott recept!? Det kan vara vanliga bullar eller specialare..
Tänkte bjuda släkten, fyller 20 på tisdag :D
Blir bakdag imorgon..
Jag är så less på bullarna jag gör och söker nya recept!
Någon med något gott recept!? Det kan vara vanliga bullar eller specialare..
Tänkte bjuda släkten, fyller 20 på tisdag :D
Blir bakdag imorgon..
den länken över alltså inte min blogglänk
Där står det bara om fyllning. Jag vill ha hela recept. : ) Men tack ändå! :)
jaha , men bulldegs recept finns på mjölpaketet
dvs om du nu har ett vetemjölpaket hemma
Men den finns ju olika bullrecept väl? Tycker vissa blir torra på en gång och vissa är bra. De på paketet är bra alltså? Jag har provat de på tasteline och de blev rätt goda men ganska tråkig smak på "brödet", min mormor gör jätte goda bullar..får höra med henne :D
dom på paketet tycker jag funkar bra , men hör av dig till din mormor , dom brukar har specialrecept
Rimbobullar:
25 gr jäst
2 dl kall mjölk
200 gr rumsvarmt margarin eller smör
1 msk strösocker
ca 6 dl vetemjöl
Fyllning:
75 gr margarin eller smör
2 msk strösocker
2 tsk vanillinsocker
Pensling och garnering:
Vispat ägg
1 dl florsocker
1msk vatten
Smula ned jästen i en bunke och blanda med mjölken tills all jäst lösts upp. Blanda i margarin/smör, socker och mjöl och arbeta ihop till en deg. Kavla ut degen, på mjölad bänk eller bord, till en fyrkant ca 40*40 cm. Skär fyrkanten i mindre fyrkanter ca 8*8cm. Klicka ut fyllningen, lite i mitten på varje fyrkant. Vik in hörnen till mitten på varje fyrkant och lägg dem i pappersformar. Låt bullarna jäsa ca 2 timmar och pensla sedan dem med ägg. Grädda 5-8 min i 250¤. Blanda glasyren och glasera bullarna strax innan servering.
Mandelgifflar:
50 gr jäst
2 dl kall mjölk
1 dl flytande margarin eller 100 gr smält avsvalnat margarin eller smör
½ dl strösocker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gr mandelmassa
Pensling och garnering:
Vispat ägg
Mandelspån
Smula ned jästen i en bunke och blanda med mjölken tills all jäst lösts upp. Blanda i margarin/smör, socker och ägg. Blanda i det mesta av mjölet till en slät deg, knåda degen och dela den i 3 delar. Forma och kavla delarna till runda kakor som sedan delas i 8 trianglar. Riv mandelmassan och fördela den på varje triangel. Rulla ihop till gifflar och låt dem jäsa i 30 min. Pensla med vispat ägg och strö på mandel. Grädda ca 8 min i 225
Mina bullar:
50 g jäst
½ dl strösocker
3 dl mjölk
100 g margarin
1 ägg
ca 8-9 dl vetemjöl
lite hjorthornsalt
Smält smör o blanda med mjölken så vätskan blir ca 37 grader. Smula ner jästen. Blanda i resten av ingredienserna. Jäs 40 minuter. Baka ut, fyll med kanel/socker, kardemumma/socker, mandelmassa, russin/vaniljsocker eller vad du vill. Jäs 20 minuter. In i ugnen 250 grader ca 6-7 minuter.
Grunddeg: 60 bullar
7 dl mjölk
100 g jäst
2 ägg
280 g osaltat smör
3 dl socker
1 tsk salt
2,8 liter vetemjöl
Lös upp jästen i den rumstemperade mjölken. Knäck i äggen, lägg i rumsvarmt smör, mjöl och sist socker och salt. Arbeta degen i köksmaskin tills alla ingredienser är väl blandade och degen är smidig. Låt degen jäsa.
Robin bakade sedan ut degen i sex olika former och med sex olika fyllningar.
Varje recept på fyllning räcker till 20 bullar.
Pecan/muscavadobulle
Fyllning
pecannötter , malda 100 g
muscovadosocker , mörkt 100 g
smör 100 g
Topping
ägg
pecannötter , grovt hackade
muscovadosocker
Blanda pecannötter med socker och smör. Kavla degen till en avlång platta, cirka 4 mm tunn. Bred ut fyllningen, lämna cirka 1 cm vidk kanten längst ner som fuktas med vatten. Rulla ihop degen och skär rullen i tjocka bitar. När snäckan står på högkant skär du ett hål mitt på bullen, rakt igenom och tar sedan ena ändan av snäckan och drar igenom hålet så utsidorna av bullen kommer upp igenom insidan och bildar ett vackert mönster. Lägg bullarna på plåt klädd med bakplåtspapper. Jäs bullarna och pensla dem med uppvispat ägg.
Blanda muscovadosocker med de hackade pecannötterna och strö sedan blandningen över bullarna. Baka i 240 grader varm ugn i cirka 4-5 minuter. Ytan på bullen ska efter bakningen vara lite karamelliserad och riktigt glansig. Om du vill kan du pensla på lite sockerlag efter bullarna har kommit ur ugnen för att få ännu glansigare bullar.
Italiensk maräng
äggvitor 2 st
socker 1 dl
vatten 1 msk
Pistage-maräng-snäckor
Pistagefyllning
mandelmassa 100 g
smör 100 g
socker 1 dl
vatten 1 msk
ströbröd 20 g
pistagenötter , finhackade 25 g
Topping
ägg
pistagenötter , grovhackade
Börja med marängen: Koka upp socker och vatten i en liten kastrull. När termometern når 115 grader; börja vispa äggvitan lätt. Använd medelhastigheten på elvispen. Vispa till äggvitan är bubblig. När sockerlagen är 124 grader: Häll ner den kokande sockerlagen i äggvitsskummet. Vispa på högsta fart i cirka 1 minut. Vispa sedan på låg hastighet tills marängen får rumstemperatur.
Pistagefyllningen
Blanda mandelmassa med smör, socker, vatten, ströbröd och pistagenötter.
Utbakning och topping
Kavla ut degen till en avlång platta, cirka 4 mm tjock. Bred på mandelfyllningen. Spritsa eller bred ut marängen lite zick-zack över fyllningen. Rulla ihop degen till en rulle, dela den i tjocka bitar. Lägg över bitarna på bakplåtspappersklädd plåt. Jäs bullarna och pensla dem med ägg. Baka dem i 250 grader i cirka 5 minuter. Pensla ev lite sockerlag på bullarna när de kommit ur ugnen för att få ännu finare lyster.
Solbulle (apelsin/saffranssnäckor
Apelsin-Sockerlag
vatten
socker
Fyllning
mandelmassa riven 100 g
apelsin , det fint rivna skalen och saften från en halv apelsin 0,5 st
saffran 0,25 g
Topping
ägg
mandel , skållad & flagad
pärlsocker
Blanda mandelmassa med apelsinsaft och skal samt saffran. Kavla ut degen till en avlång platta, cirka 4 mm tunn. Bred ut fyllningen på degen. Rulla ihop och dela rullen i tjocka bitar. Lägg bitarna på plåt med snittytan ner på en plåt klädd med bakplåtspapper. Klipp med en sax några jack i det yttersta deglagret så att bullen blir taggig.
Jäs bullarna. Pensla dem med ägg och strö över pärlsocker och mandel. Baka i 250 grader i cirka 5 minuter. Pensla med apelsinsockerlagen, fiska upp några skal och lägg på bullen.
Apelsin-Sockerlag
Koka samman lika delar vatten och socker med tunna strimlor av apelsinskal tills det blir en simmig sockerlag)
Vallmovirvel
Fyllning
Blåvallmo , fin, oljig - krossad eller mald 100 g
socker 1 dl
smör 100 g
mörk choklad , gärna Callebaut, grovt hackad
Topping
ägg
sesamfrön , vita
Blanda vallmofrön, socker och smör till fyllningen. Kavla ut degen till en långsmal platta. Bred ut fyllningen. Lämna cirka 1 cm av långsidan som istället för att få fyllning fuktas med vatten. Strö över den grovt hackade chokladen. Rulla ihop som en rulltårta och dela rullen i tjocka bitar. Lägg bullarna med snittytan ner i engångsformar av aluminium. Låt bullarna jäsa. Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med sesamfrön.
Baka i 230 grader 5-6 minuter.
RECEPT KANELBULLAR
ger ca 40 bullar
Fördeg:
1/2 liter ljummen mjölk, 27-30 grader
60 gram jäst
475 g vetemjöl
Resten av degen:
750 g vetemjöl
200 g smör
200 g socker
12 g kardemumma
7 g salt
1 ägg
Fyllning:
100 g smör
100 g mandelmassa
3/4 dl socker
3/4 dl kanel
Rör ihop ingredienserna till fördegen. Låt det stå i en halvtimme. Rör sedan ner resten av ingredienserna till degen. Häll upp på bakbord och knåda ordentligt. Kavla ut degen och lägg på fyllningen. Rulle ihop degen och skär tjocka skivor. Lägg skivorna på en smord plåt. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 10-12 minuter i 200 graders värme.
Vaniljbullar med saffransdoft
20 stycken
100 g Svenskt Smör
2 dl Mjölk 3%
25 g jäst
1/2 krm salt
1/2 dl socker
1 tsk mald kardemumma
1 kuvert saffran (0,5 g)
1 ägg
7 dl mjöl
vaniljkräm:
1 1/2 dl Mellan- eller Matlagningsgrädde
1 1/2 msk vetemjöl
1/2 msk socker
1 ägg
1 msk vaniljsocker
pensling:
ägg och strösocker
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm, 37°. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Häll på resten av spadet, salt, socker, kardemumma, saffran, ägg och nästan allt mjöl. Arbeta samman degen. Låt jäsa i 30 minuter. Rör ned mjöl och socker i grädden och koka blandningen i 2-3 minuter under omrörning. Tag kastrullen av värmen och rör ned ägget, hetta sedan upp krämen så den tjocknar. Drag den från värmen, rör ned vaniljsockret och vispa krämen sval. Tag upp degen på mjölat bakbord, kavla ut en kaka på 40x50 cm. Skär 20 rutor. Lägg en klick kräm i mitten och vik ihop bullarna. Lägg dem med skarven nedåt i bullformar. Ställ på plåt med höga kanter. Jäs i 30 minuter. Pensla med ägg, grädda i 225° i 10 minuter. Doppa bullarna i strösocker.
Karlsbaderknyten
ca 28 stycken
50 g jäst
150 g Svenskt Smör
2 1/2 dl Matlagningsgrädde
2 äggulor
3/4 dl socker
ca 9 dl vetemjöl
Fyllning:
1 1/2 dl kokos
75 g Svenskt Smör
3/4 dl socker
finrivet skal av en citron
Pensling och garnering:
1 ägg
florsocker
Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Häll i grädden och värm till fingervarmt, 37º. Häll degspadet över jästen och rör om så att den löser sig. Tillsätt äggulor, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa övertäckt ca 45 min. Rör samman ingredienserna till fyllningen.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den lätt. Dela degen i två bitar. Kavla ut till avlånga degplattor ca 5 mm tjocka. Skär ut 14 fyrkantiga bitar, ca 10x10 cm på respektive degplatta.
Lägg en klick fyllning i mitten på varje ruta. Vik ihop de fyra hörnen över fyllningen och lägg i pappersformar. Jäs bullarna övertäckta 30-40 min. Sätt ugnen på 225º.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Sikta lite florsocker över knytena.
Kalaskaka
75 g Svenskt Smör
25 g jäst
2 krm salt
1/2 dl socker
7 dl vetemjöl
fyllning
50 g mjukt Svenskt Smör
1 dl russin
1 dl hackad mörk choklad
1/2 dl hackade nötter
2 msk socker
pensling: ägg och socker
Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädden. Ljumma degspadet till 37°. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut det med lite av degspadet. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig och blank. Täck bunken med plastfilm och låt degen jäsa i 30 minuter. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut den till en platta. Bred ut det mjuka smöret och strö på fyllningen. Rulla ihop degen till en rulle och skär den i 20 skivor. Ställ skivorna, lätt lutade i en smord bakform. Beräkna 17 skivor runt om och 3 skivor i mitten. Jäs i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö lite socker över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.
Julgifflar
28-32 stycken
50 g jäst
75 g Svenskt Smör
1/2 dl strösocker
1 pkt saffran, 0,5 g
1 krm salt
1 tsk stött kardemumma
1 ägg
9-10 dl vetemjöl
Fyllning:
125 g mandelmassa
1 ägg
1 påse hackade apelsinskal, 60 g
½ dl russin
Till pensling:
1 ägg
mandelspån
pärlsocker
Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt grädden. Låt det bli fingervarmt, 37º. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt socker, kryddor, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa övertäckt i ca 30 min.
Riv mandelmassan till fyllningen. Blanda med de övriga ingredienserna.
Ta upp degen och knåda den smidig. Dela degen i 4 delar. Kavla ut varje del till en rund kaka, ca 24 cm i diameter.
Dela dem i 6 eller 8 trekanter. Lägg på en klick av fyllningen. Rulla ihop så att spetsen kommer på undersidan. Lägg gifflarna på en smord plåt. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225º.
Pensla gifflarna med uppvispat ägg. Strö över mandelspån och
pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Låt gifflarna svalna på galler.
Bulldegen både för kungliga bullarna och kanelbullarna
ca 100 st
1 l mjölk
2 pkt jäst
3 hg margarin
1 tsk salt
2 msk vanlig honung. (I orginalrecptet var det 1 dl socker)
2,5 ? 3 l vetemjöl
Fyllning till de kungliga bullarna:
1,5 hg margarin
1,5 dl honung
6 tsk kardemumma
1,5 dl mandel
Fyllning till kanelbullarna med honung:
Ca 1,5 hg margarin
Ca 1,5 dl honung
Kanel
Pensling:
Ägg
Mjölk
Smula sönder och blanda jästen med lite kall mjölk i degbunken. Smält margarinet i en kastrull och häll i mjölken, som man värmer till ca 37° (fingervarmt). Häll därefter den uppvärmda mjölken över jästen och blanda ner saltet och honungen/(sockret). Arbeta in mjölet och arbeta degen smidigt, den skall vara ganska lös.
Smält margarin och honung i en kastrull, tillsätt därefter malen eller stött kardemumma samt hackad sötmandel för fyllningen till kungliga bullarna. För kanelbullarna blandas smält margarin tillsammans med honung och kanel, som sedan får svalna så det blir bredbar fyllning.
Kavla ut degen, bred på fyllningen och rulla ihop degen som en rulltårta. Skär degen i lämpliga längder som läggs i bullformar. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek och därefter pensla dem med blandningen av ägget och mjölken.
Grädda bullarna i 225°, 5-10 minuter.
mandelbullar Kavla ut degen. Blanda mandelmassa med lite vatten och smör tills den får en bredbar konsistens. Bre på degplattan, rulla ihop och skär i bitar. Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel innan du gräddar.
Smörbullar: Kavla ut degen. Rör ihop lika mycket smör och socker, smaksätt med ca en tesked vaniljsocker. Bre på degplattan, rulla ihop och skär i bitar. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker innan du gräddar.
Pistagebullar: Kavla ut degen. Blanda ihop mandelmassa med lite vatten och smör tills den får en bredbar konsistens, tillsätt några droppar pistagearom eller pistageessens och blanda väl. Bre på degplattan, rulla ihop och skär i bitar. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker innan du gräddar.
Stefanos favorit (äppelbullar): Kavla inte degen som vanligt, gör istället platta rundlar. Klicka lite smörfyllning (se ovan) på varje rundel, toppa med en klick äppelmos och strö lite kanel över. Vik ihop som en pirog, pensla med uppvispat ägg och grädda. När de kommer ut från ugnen: pensla med smör och vänd i strösocker.
Vaniljbullar: Gör en tjock marsánkräm. Kavla inte ut degen utan gör runda bullar som får jäsa. När de har jäst klart: tryck ett grop i mitten av bullen och fyll med kräm. Pensla med uppvispat ägg och grädda. När de kommer ut från ugnen: pensla med smör och vänd i strösocker eller strö över pärlsocker.
Vallonbullar: Kavla inte ut degen utan gör runda bullar som får jäsa. Rör ihop lika mycket smör och socker, smaksätt med ca en tesked vaniljsocker. När bullarna har jäst klart: tryck ett grop i mitten av bullen och fyll med smörkrämen. Pensla med uppvispat ägg, strö över flagad mandel och grädda.
Åh tack så jätte mycket :D