• Mon 23 Nov 2020 11:10
    789 visningar
    2 svar
    2
    789

    Konstant VAB

    Västra götaland har nu ganska strika regler för att stanna hemma från förskola och skola.

    T.ex. snuva eller hosta i över 24 timmar så ska barnet testa sig för covid alternativt stanna hemma i minst 7 dagar varav 2 dagar symptomfria. 

    Vi har tre små barn 1 år, 3 år, 6 år och sannolikheten för att någon av dem ska ha milda symptom minst en gång i veckan är väldigt hög. Och blir ett barn lite småförkylt så är nästa det strax därpå.

    Detta leder till att jag nu bara jobbat enstaka dagar i säkert två månaders tid innan nästa barn blivit förkyld och jag återgått till att VAB:a en vecka eller två.

    Känns lite frustrerande.

    Hur hanterar ni andra föräldrar de skärpta reglerna? Har inte hört från någon annan förälder att de har samma problematik. 

  • Svar på tråden Konstant VAB
  • Mon 23 Nov 2020 15:21
    #1

    Jag tänker att detta borde vara en rätt utbredd problematik, förskolebarn visar ju som sagt nästan kroniska förkylningssymtom denna årstid.... Har men sen flera så ökar ju problemen i kvadrat...

    Arbetsgivare som har personal med förskolebarn borde vara rätt insatta vid det här laget? 
    Antar att många samlevande föräldrar turas om att vabba.

    Själv är jag separerad o har barnen varannan vecka, här har det dock varit extremt lugnt. 1dag hittils efter semestern har de ringt o bett mig hämta barnen, det var en fredag.

    Men överlag verkar det rätt körigt nu, för tillfället är mina barns och 2 andra förskolor stängda pga personalbrist....
    Nu löste det sig för mig tack vare förstående arbetsgivare och att jag hade föräldraledigt kvar, men undra hur det blir för de som inte har det så bra?

  • Tue 24 Nov 2020 13:09
    #2

    Nu är jag föräldraledig men alla mina vänner som har barn på förskola går igenom samma sak. Dom är hemma minst en gång i veckan, om inte mer. Detta gäller olika förskolor runt om i hemstaden.

    Vissa av dom har kallat till möte med rektorn för att försöka hitta lösningar men förskolorna kan inte göra annat än att hänvisa till regler och rekommendationer.

    Mycket ilska och frustration hos flertal vänner.

Svar på tråden Konstant VAB