• Aya215014

    Hur långt mellan kurator samtal donerade spermier och behandling

    Hej!

    Tänkte höra om någon vet hur lång tid det tar innan man får påbörja sin behandling efter kurator samtalet gällande behandling med donerade spermier. Står i kö på Sahlgrenska och har fått tid för kurator samtal. ????

  • Svar på tråden Hur långt mellan kurator samtal donerade spermier och behandling
  • MinaBernt

    Det är väldigt olika. I de flesta landsting får man sin köplats först efter den psykosociala utredningen. Vet du om du står i kö redan? Göteborg har ju haft den längsta kön i Sverige på över två år.

  • Aya215014

    Hej! I kallelsen står det att jag nu har kommit fram i kön för spermiedonation, skickat in hälsodeklaration och blivit kallad till samtal inför psykosocial bedömning.

    När jag skickade in egenremiss till Sahlgrenska för ca 1,5 år sen så fick jag svar efter ett tag (kanske någon månad) att jag står i kö för behandling..

    Vet inte riktigt hur der går till, menar du att man står i kö ca 2 år till efter samtalet?

  • MinaBernt
    Aya215014 skrev 2020-11-23 19:24:20 följande:

    Hej! I kallelsen står det att jag nu har kommit fram i kön för spermiedonation, skickat in hälsodeklaration och blivit kallad till samtal inför psykosocial bedömning.

    När jag skickade in egenremiss till Sahlgrenska för ca 1,5 år sen så fick jag svar efter ett tag (kanske någon månad) att jag står i kö för behandling..

    Vet inte riktigt hur der går till, menar du att man står i kö ca 2 år till efter samtalet?


    Nej, det ser som sagt olika ut i olika landsting. Frågade faktiskt en bekant nu, som gjort insemination med donerade spermier i just Göteborg. Hon sa att hon kunnat påbörja behandlingen inom två månader efter kuratorssamtalet.

    Att du kommit fram efter 1,5 år låter ju jättebra. Min bekanta fick vänta i tre, men det är några år sedan.
  • Aya215014

    Tack för svar!! Hoppas att det går så fort.

    Ja jag blev själv lite chockad när jag fick kallelsen då jag har hört att Göteborg ska ha väldigt lång kö.

  • Livgivaren

    Ett alternativ är att prova heminsemination med en privat donator. Som privat donator har jag hjälpt, ett flertal kvinnor och par som dömts ut som infertila etc. Nu senast var det ett par som misslyckats via landstinget, och som fått rådet att ge upp. De hade provat det mesta inklusive IVF etc. Efter 2 besök hos mig gick deras dröm i uppfyllelse. Oavsett varför det fungerade så önskar jag att fler ska få uppleva samma sak.

    livgivaren@gmail.com

Svar på tråden Hur långt mellan kurator samtal donerade spermier och behandling