• Anonym (?)

    Tvättar ni era smycken? Vigselringar med mera?

    Kanske en konstig fråga men är seriös, då jag aldrig själv använt denna typ av smycken. Ska förhoppningsvis förlova mig snart och tanken slog mig- hur gör man med ringen när man tvättar händerna?

    Har aldrig tagit hål i öronen som de flesta, men har blivit sugen på att göra det senaste tiden, samma sak där, tvättar ni smycket/hålet i duschen? Tar ni ut det? Sover ni med det?

    Tack på förhand haha

  • Svar på tråden Tvättar ni era smycken? Vigselringar med mera?
  • Anonym (eer)
    Anonym (?) skrev 2020-11-23 18:03:17 följande:

    Kanske en konstig fråga men är seriös, då jag aldrig själv använt denna typ av smycken. Ska förhoppningsvis förlova mig snart och tanken slog mig- hur gör man med ringen när man tvättar händerna?

    Har aldrig tagit hål i öronen som de flesta, men har blivit sugen på att göra det senaste tiden, samma sak där, tvättar ni smycket/hålet i duschen? Tar ni ut det? Sover ni med det?

    Tack på förhand haha


    Jag sover med smycken, har dem alltid på. Duschar jag så duschas smyckena också men jag håller ju inte på och gnor på dem. Ibland rengör jag örhängen när jag byter till nya. 
  • Kiyah

    Ingen vigselring, men han silverringar som jag aldrig tar av mig. Tvättar händerna, duschar och sover med dom på. Samma med piercingarna. Aldrig nån speciell tvätt av något smycke jag använder utom dom få gånger jag byter piercingsmycken, då rengörs dom innan isättning. 

    Du ska aldrig hålla på och försöka tvätta piercingar (ja, hål i öronen räknas hit) i duschen. Du ska försiktigt tvätta med koksaltlösning när det är nytaget och annars låta det vara så länge det inte är infekterat. Och jag hoppas att du verkligen inte tänker ta hål med pistol om du nu verkligen tar hål i öronen.  

  • Anonym (?)
    Kiyah skrev 2020-11-23 18:10:19 följande:

    Ingen vigselring, men han silverringar som jag aldrig tar av mig. Tvättar händerna, duschar och sover med dom på. Samma med piercingarna. Aldrig nån speciell tvätt av något smycke jag använder utom dom få gånger jag byter piercingsmycken, då rengörs dom innan isättning. 

    Du ska aldrig hålla på och försöka tvätta piercingar (ja, hål i öronen räknas hit) i duschen. Du ska försiktigt tvätta med koksaltlösning när det är nytaget och annars låta det vara så länge det inte är infekterat. Och jag hoppas att du verkligen inte tänker ta hål med pistol om du nu verkligen tar hål i öronen.  


    Tack för era svar!

    När du menar att man inte ska tvätta hål i duschen- syftar du på nytagna hål då? Med läkta hål borde det väll gå eller? Nejdå, blir en riktig studio isåfall :)

    Brukar ni flytta på ringen eller så när ni tvättar händerna?
  • Alessia

    Tvättar regelbundet, minst en gång i månaden alla silver och guldsmycken i ljummet vatten och milt diskmedel. Borstar med mjuk barntandborste och  torkar och efterpolerar. Enda undantaget är ett halssmycke med opal, som inte får komma i vatten (suger upp vatten) och pärlor som bara torkas med lätt fuktad duk.

  • Anonym (Katt med halsband)

    Ja, jag tvättar dem. Vill man ha dem RIKTIGT rengjorda lämnar man in dem på rengöring hos juvelerare, fördelen av det är att då gnistrar de och skiner som nya och får verkligen glans så att de strålar så att de syns. Det ska jag göra en dag Har varit för lat och inte gjort det än men kommer göra det.

  • Anonym (Katt med halsband)

    Ja, jag tvättar dem. Vill man ha dem RIKTIGT rengjorda lämnar man in dem på rengöring hos juvelerare, fördelen av det är att då gnistrar de och skiner som nya och får verkligen glans så att de strålar så att de syns. Det ska jag göra en dag Har varit för lat och inte gjort det än men kommer göra det.

  • Alessia

    Tvättar regelbundet, minst en gång i månaden alla silver och guldsmycken i ljummet vatten och milt diskmedel. Borstar med mjuk barntandborste och  torkar och efterpolerar. Enda undantaget är ett halssmycke med opal, som inte får komma i vatten (suger upp vatten) och pärlor som bara torkas med lätt fuktad duk. Halskedjor och ringar med steninfattningar kan bli totalt igengrodda och äckliga om man inte tar hand om dem.

  • Anonym (A)
    Anonym (eer) skrev 2020-11-23 18:04:50 följande:
    Jag sover med smycken, har dem alltid på. Duschar jag så duschas smyckena också men jag håller ju inte på och gnor på dem. Ibland rengör jag örhängen när jag byter till nya. 
    Samma här.
  • Kiyah
    Anonym (?) skrev 2020-11-23 18:32:34 följande:
    Tack för era svar!

    När du menar att man inte ska tvätta hål i duschen- syftar du på nytagna hål då? Med läkta hål borde det väll gå eller? Nejdå, blir en riktig studio isåfall :)

    Brukar ni flytta på ringen eller så när ni tvättar händerna?
    Nej, jag menar även "gamla". finns ingen anledning till det och det kan irritera.
Svar på tråden Tvättar ni era smycken? Vigselringar med mera?