• anonymatom

    Skolarbete. Hjälp! Vilken ska jag göra?

    I skolan så ska vi göra något med ett budskap. Vi får brodera, använda lera, virka, tova osv. Jag har 4 olika ideér men jag kan inte komma på vilken som är bäst. Hade verkligen uppskattat om någon orkade läsa igenom alla och hade kunnat hjälpa mig välja.

    1. Alla våra olika känslor och hur de hänger ihop och påverkar oss. Tänker virka små bollar som huvud, röd för ilska, blå för ledsamhet osv. Sen ska jag göra kroppen av lera (inte stort, typ 10 cm höga lerfigurer) och så håller alla känslorna hand och de står i en cirkel (eller på rad, är osäker på nästa bit) runt en hjärna. Eller om de inte gör det men ändå står i en cirkel så kanska jag kan dra trådar mellan de olika känslorna. De håller fortfarande hand och står i en cirkel. Men om lycka är i mitten till vänster på cirkeln, och ilska är i mitten till höger på cirkeln så kan jag dra en tråd mellan de för att visa att de också hänger ihop även om lycka håller hand med ledsamhet och ångest.

    Och buskapet är då att alla känslor hänger ihop på något sätt och påverkar varandra. Man kan vara glad men sen blir man ledsen för man inte känner att man kan vara glad osv.

    2. Det är vi själva som hindrar oss från att följa våra drömmar. Här har jag tänkt att jag ska göra en streckgubbe typ av lera som springer (ungefär 20 cm, 30 kanske). Men där hjärtat sitter så är det en grop in så att man kan se hjärtat och ut ur hjärtat så kommer "drömmarna" (vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra för något som kan representera drömmarna, snälla kom med förslag om du har någon idé) Dessa drömmarna sticker ut relativt långt för tanken är att det ska se ut som att gubben jagar dessa drömmarna. Armarna ska vara riktade mot dessa "drömmar" för att visa att gubben jagar de och vill fånga de. Där hjärnan sitter är det ihåligt. Men hjärnan är i hålet ändå, så det är inte helt ihåligt. Och ut ur hjärnan sträcker sig två mörka armar som ska "dra tillbaka" gubben. Kanske hålla bak ena armen och hålla den andra för munnen.

    Och budskapet här är då att det är våra egna tankar och ord som hindrar oss från att lyckas med och nå våra drömmar.

    3. Jag tänker mig en hand (eller en hjärna, lite osäker) där saker som cigarettpaket, tabletter, sociala medier, träning. Olika beroenden som är ohälsosamma och som vi alla vet är ohälsosamma men som vi ändå gör utav någon anledning. Dessa sakerna ska jag göra i lera och så ska de sitta på ståltråd som sticker ut från handen/hjärnan, sen ska jag linda in ståltråden i röd tråd för att stärka budskapet att det inte är något bra.

    Budskapet är då att vi alltid frästas/lockas av de där ohälsosamma sakerna fast att vi vet hur dåliga de är och att vi inte bryr oss om oss själva tillräckligt

    (jag förstår att ingen har ett beroende frivilligt, snälla missuppfatta mig inte, har extremt svårt att förklara den)

    4. Denna ska representera ätstörningar. Ett smalt ansikte (jag är medveten att man kan ha ätstörningar utan att vara pinnsmal och det finns även olika sorters ätstörningar men jag tror jag måste gå efter stereotypen för att alla ska kunna förstå) Bakom ansiktet finns en mörk gestalt, monsterlik, som har fingrarna i ansiktets mun och viskar i personens öra. Om jag skulle göra en pratbubbla kommer jag fylla den med "#?!" osv för jag vill inte skriva något som eventuellt kan trigga någon. Kanske kan göra ansiktet av en kille för att normalisera ätstörningar hos killar. Skepnaden ska för övrigt komma ut ur personens hjärna för än en gång så är det faktiskt vår egen hjärna som gör detta mot oss. På skepnaden kanske jag kan lägga in en instagram logga, tumblr och andra appar som är vanliga att använda/ som kan trigga ätstörningar.

    Budskapet är nog ganska uppenbart, hur vår egen självbild påverkar oss så mycket och hur sociala medier påverkar vår självbild

    Såg nu att det blev väldigt mycket. Förlåt för ett så långt inlägg, men tack om du kom hela vägen hit. Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig välja för jag har verkligen beslutsångest och de olika sakerna representerar så olika budskap. Om någon har ideér om hur jag hade kunnat förbättra de sakerna jag skrivit så hade jag verkligen uppskattat det. Just nu är dessa bara ideér. 

    Förlåt om jag stavat fel eller skrivit flummigt. Har ont i mina fingrar efter att ha skrivit allt detta.

    Som sagt, uppskattar all hjälp jag kan få!

    Tack på förhand 


    Anonym
  • Svar på tråden Skolarbete. Hjälp! Vilken ska jag göra?
  • Anonym (Du är begåvad)

    Nu vet jag ju inte vilken sorts skola du går i ..gymnasiet .. Konstfack ?

    Men är du under 20 så skall du tacka din lyckliga stjärna att du är så begåvad att du kan utforma 4 så kreativa idéer.

    Är du över 20 så hoppas jag du insett att du är begåvad.

    Förslag 1 tycker jag är bäst

  • anonymatom
    Anonym (Du är begåvad) skrev 2020-11-23 20:41:05 följande:

    Nu vet jag ju inte vilken sorts skola du går i ..gymnasiet .. Konstfack ?

    Men är du under 20 så skall du tacka din lyckliga stjärna att du är så begåvad att du kan utforma 4 så kreativa idéer.

    Är du över 20 så hoppas jag du insett att du är begåvad.

    Förslag 1 tycker jag är bäst


    Tack så jättemycket! Går estetiskt program med inritning bild och formgivning, första året på gymnasiet. Blev jätteglad av din kommentar :D

    Men vilket alternativ tycker du att jag ska göra, eller hur ska jag göra. Ska gubbarna stå på rad, eller i en cirkel, eller i en cirkel med en hjärna i mitten, eller i en cirkel med trådar. Eller kanske med både hjärnan och trådarna?
  • Anonym (Bing)

    Jag tror att både nr 1 och nummer 4 hade blivit jättebra att göra som du beskriver dem. Du verkar vilja jobba i lera och jag tror att nr 2 hade blivit svår att förstå för en betraktare av ditt konstverk om man inte har hört förklaringen. Den är nog svårast av dessa att göra så att det blir ett tydligt budskap.

    Om du väljer nr 1 tycker jag dom ska stå i ring runt en hjärna. Och trådar mellan är en bra idé.

    Jag håller med Anonym (Du är begåvad) att du har väldigt bra idéer!

    Lycka till!

  • Anonym (H)

    Fantastiska idéer alla fyra men jag fastnade mest för nummer 2 då den känns mer hoppingivande, vilket kan behövas i dessa tider. Innan jag läste hur du tänkte utforma den så fick jag upp en bild i huvudet på en figur som sträcker ut armarna åt ett håll medan den springer åt andra hållet. Alltså att typ överkroppen är vriden 180°. Kanske är en konstig idé men kände att jag ville dela med mig iaf.

  • anonymatom
    Anonym (H) skrev 2020-11-23 23:25:47 följande:

    Fantastiska idéer alla fyra men jag fastnade mest för nummer 2 då den känns mer hoppingivande, vilket kan behövas i dessa tider. Innan jag läste hur du tänkte utforma den så fick jag upp en bild i huvudet på en figur som sträcker ut armarna åt ett håll medan den springer åt andra hållet. Alltså att typ överkroppen är vriden 180°. Kanske är en konstig idé men kände att jag ville dela med mig iaf.


    Omg vilken bra idé! Så som du tänkte gör budskapet mycket starkare! Gillar också nummer 2 mest, den är nog svårast dock men jag löser det, hade helst velat göra alla 4 men detta ska göras på en vecka (: 
Svar på tråden Skolarbete. Hjälp! Vilken ska jag göra?