• RenLuft

    Min vegetraiska/veganska liv börjar snart!

    Hej!

    Jag har länge velat bli vegan eller åtminstone vegetarian. Jag har svajat lite från att bli demivegetarian till att bli en allätare som jag var förut. Med andra ord: Har jag inte riktigt kunna hålla fast mig.

    Nu sitter jag med en salladsskål och det känns fantastiskt. Jag trodde att det skulle smaka dåligt med att BARA äta grönsaker. Men det smakade ju helt okej. Jag har inte hällt i någon olivolja, vilket jag skall köpa det imorgon så allt blir ännu mer godare, förhoppningsvis.

    Jag kan tänka mig att hålla detta som en maträtt. Man behöver ju inte bli övermätt varje gång man bestämmer sig att käka lunch eller middag, tänker jag.

    Vad vill jag med denna tråd?Jag vill prata om ekonomin & vikt/träning/muskler.

    Jag börjar med ekonomidelen: Jag köper helst alltid ekologiska saker. Som sagt, behöver man ju inte alltid bli övermätt. Men jag känner att jag t.ex skulle kunna göra slut på en hel broccoli en hel dag. Jag skulle kunna äta bara liten del av broccolin, men den skulle nog ändå bara räcka en dag. Morötter i påse lär nog hålla två till tre dagar.Rädisar i deras små påsar lär nog också bara hålla från 1-2 dagar.

    Det är vad jag har i min salladskål just nu. Så det enda som lär hålla kvar är nog morötterna. Allting annat lär jag köpa extra av - Kanske tvungen att dra till matbutiken varje dag och köpa. Till skillnad från om jag gjorde en maträtt som kanske håller i tre dagar. Ordet ''Håller'' så menar jag förstås hur snabbt den skulle ta slut.

    Som sagt, så behöver jag inte satsa på att bli övermätt. Det är helt okej!

    Träning:Jag gillar att träna. Jag bryr mig inte om jag förlorar fett, även om jag inte har så mycket av det. Jag har en plattmage och det kanske slutar med att magrutor börjar synas ;)

    Men jag är orolig att förlora muskler. Hur troligt skulle det vara. Jag äter ägg & havregrynsgröt.

    Tack för svar gott folk!

  • Svar på tråden Min vegetraiska/veganska liv börjar snart!
  • RenLuft
    Mrs Green skrev 2020-11-23 21:46:50 följande:

    Börja med att läsa på om hur du får i dig all näring du behöver, t.ex. här
    www.vegan.se/naringslara.htm
    eller här
    www.vegania.net/naringslara.html


    Tack!
    Men jag tror jag kommer klara mig ändå. Jag kör med grönsaker vilket lär min kropp uppskatta stort. Jag äter ju trots allt ägg och havregrynsgröt vilket båda redan har god rykte om att det är väldigt nyttigt. Ägg har ju ändå stor mängd av protein och havregryn också.

    Jag försöker framförallt få ekonomi & träningsfrågorna i tråden.


     


    Klickar nog i dina länkar senare. Så stor tack för länkarna :)

  • Aniiee

    Du låter som en typsik kommer-aldrig-funka-för-du-har-ingen-susning-om-vad-du-pysslar-med-person.

    Du behöver inte bli övermätt. Men du behöver få i dig det du behöver. Ät en hel broccoli om dagen, du, de är inte så stora. Du kommer få i dig fibrer, men inte tillräkligt med andra näringsämnen, framför allt inte tillräkligt med kalorier. Megadyrt blir det också räknat kcal/krona (ca 6 kcal per krona för färsk, ca 14 på fryst vanlig, ca 7 på fryst eko). Men skitbra om man vill ha mycket c-vitamin och mycket folat (275% resp. 109% av RDI). 

    Det finns som en anledning till att veganer och vegetarianer äter bönor och ärtor och nötter och frön i mängder.

    Nej, du, ska du göra något som håller och dessutom kunna träna så måste du verkligen tänka några varv till och LÄSA PÅ innan du börjar. Och inte ens då är det säkert att du lyckas eller vill i längden.

    Förresten, vad var det mer i den där salladsskålen? Låt mig göra ett litet breakdown för dig.....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • 100wfs

    Jag var vegan i fem år och din kostplan (eller, idé?) är helt åt fanders. Du kan inte leva på i huvudsak grönsaker med ägg och havregrynsgröt som komplement. Och du kommer definitivt inte få magrutor av det. 

    Du måste läsa på ordentligt så att du får i dig allt du behöver.

  • RenLuft
    Aniiee skrev 2020-11-23 23:02:02 följande:

    Du låter som en typsik kommer-aldrig-funka-för-du-har-ingen-susning-om-vad-du-pysslar-med-person.

    Du behöver inte bli övermätt. Men du behöver få i dig det du behöver. Ät en hel broccoli om dagen, du, de är inte så stora. Du kommer få i dig fibrer, men inte tillräkligt med andra näringsämnen, framför allt inte tillräkligt med kalorier. Megadyrt blir det också räknat kcal/krona (ca 6 kcal per krona för färsk, ca 14 på fryst vanlig, ca 7 på fryst eko). Men skitbra om man vill ha mycket c-vitamin och mycket folat (275% resp. 109% av RDI). 

    Det finns som en anledning till att veganer och vegetarianer äter bönor och ärtor och nötter och frön i mängder.

    Nej, du, ska du göra något som håller och dessutom kunna träna så måste du verkligen tänka några varv till och LÄSA PÅ innan du börjar. Och inte ens då är det säkert att du lyckas eller vill i längden.

    Förresten, vad var det mer i den där salladsskålen? Låt mig göra ett litet breakdown för dig.....


    Bönor och ärtor köper jag nog idag. Du skriver mega dyrt. Men om jag struntar i att köpa den sortens mängd av kalorier som finn si t.ex helkyckling. Utan bara nöjer mig med kanske två broocli eller kanske till och med bara en. Om dagen.

    Blir inte det då billigare, om jag egentligen kör på med grönsaks diet eller vad man skall kalla det. I kombination med havregryn & ägg.

    Jag kanske åtminstone kan köra det här i en liten period?
    100wfs skrev 2020-11-23 23:38:39 följande:

    Jag var vegan i fem år och din kostplan (eller, idé?) är helt åt fanders. Du kan inte leva på i huvudsak grönsaker med ägg och havregrynsgröt som komplement. Och du kommer definitivt inte få magrutor av det. 

    Du måste läsa på ordentligt så att du får i dig allt du behöver.



    Njaa..Magrutor har vi alla kanske. Men det sägs ju att män får fettlager runt sin mage medan kvinnornas fett hamnar någon annanstans.

    Jag har egentligen plattmage och jag tänkte såhär: Om jag åtminstone köra det här som en prov runda. Kör det här åtminstone i en kort period. Nu påstår ni båda att det är dåligt och jag kommer få brist på näring. Men om jag kör detta i en kort period som sagt, så lär nog fettet i min mage försvinna. Det här redan plattmage + lite rutor syns det och det lär synas tydligare om resten av fettet försvinner.

    Det ekonomiska delen: Jag behöver ju som sagt inte köpa för stort av allting. Utan kanske nöjer mig lite grann? Jag får helt enkelt nöja mig med broocolins storlek o.s.v. Bli det inte lite billigare?

    Jag vart så glad över min salladsskål igår. Det var en liten portion och godare än vad jag trodde. Jag kände mig extrem nyttig också.
  • Kotten23

    Lycka till. Ät som vanligt, bara byt ut köttet mot vegetariskt/vegansk alternativ. Det är en djungel men lite positivitet i rätt riktning så kommer du fixa det. High five

  • Aniiee
    RenLuft skrev 2020-11-24 06:48:44 följande:
    Bönor och ärtor köper jag nog idag. Du skriver mega dyrt. Men om jag struntar i att köpa den sortens mängd av kalorier som finn si t.ex helkyckling. Utan bara nöjer mig med kanske två broocli eller kanske till och med bara en. Om dagen.

    Blir inte det då billigare, om jag egentligen kör på med grönsaks diet eller vad man skall kalla det. I kombination med havregryn & ägg.

    Jag kanske åtminstone kan köra det här i en liten period?
    100wfs skrev 2020-11-23 23:38:39 följande:

    Jag var vegan i fem år och din kostplan (eller, idé?) är helt åt fanders. Du kan inte leva på i huvudsak grönsaker med ägg och havregrynsgröt som komplement. Och du kommer definitivt inte få magrutor av det. 

    Du måste läsa på ordentligt så att du får i dig allt du behöver.



    Du antingen läste eller förstod inte vad jag skrev. Kyckling skulle vara mycket billigare räknat kcal per krona än broccoli. Du vill nämligen ha många sådana, inte få. 

    Du ska inte "köra det här en liten period". Jag vill inte att du ska svälta och få näringsbrist för dyra pengar. Jag vill att du ska klara av att hålla god kost så du mår bra och kan träna som du vill. Du ska läsa på och göra upp en bra två-veckorsplan innan du ändrar något alls. Om du vill ha hjälp på traven kan jag ge dig en dags mathållning så du har något att utgå ifrån. Säg bara till i så fall om du vill vegansk eller till exempel ovo-vegetarianskt (som du verkar vara inne på nu, dvs grönsaker+spannmål+ägg,), eller lakto-ovo-vegetariankst (även mjölk, alltså)
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • RenLuft
    Aniiee skrev 2020-11-24 14:27:06 följande:
    Du antingen läste eller förstod inte vad jag skrev. Kyckling skulle vara mycket billigare räknat kcal per krona än broccoli. Du vill nämligen ha många sådana, inte få. 

    Du ska inte "köra det här en liten period". Jag vill inte att du ska svälta och få näringsbrist för dyra pengar. Jag vill att du ska klara av att hålla god kost så du mår bra och kan träna som du vill. Du ska läsa på och göra upp en bra två-veckorsplan innan du ändrar något alls. Om du vill ha hjälp på traven kan jag ge dig en dags mathållning så du har något att utgå ifrån. Säg bara till i så fall om du vill vegansk eller till exempel ovo-vegetarianskt (som du verkar vara inne på nu, dvs grönsaker+spannmål+ägg,), eller lakto-ovo-vegetariankst (även mjölk, alltså)

    Hej Aniiee, jag vill be om ursäkt om jag verkar vara envis. Jag är helt klart intresserad av att få hjälp och stöd såhär i början.

    Min plan i första hand ligger mest på min ego: Liksom att kanske kunna spara ännu mer pengar till skillnad från den tid där jag köpte helkyckling då och då. Min favorit är bl.a kyckling nämligen och jag älskar att laga mat.

    Den andra delen är återigen min ego: Det har mer med min hälsa att göra, liksom att vara så hälsosam som det bara går. Jag vill bara understryka att jag inte fet. Däremot skulle det vara trevligt om mina magrutor syns mer än vad det gör nu. Liksom få bort det där s.k underhudsfett, tror jag det heter. Därför har jag inget emot om jag skulle få i mig mindre kalorier. Om jag inte är helt ute och cyklar, så klarar väl sig kroppen längre än vad man tror just för att kroppen tar ifrån det extra fettet om det så behövs = Magrutorna skulle synas med tiden.


     


    Så tänkte jag i början i alla fall och fortsätter tänka lite så, men börjar falla i tankarna om jag kanske ändå är ute och cyklar.

    Vad har du för tips & råd? Glad

Svar på tråden Min vegetraiska/veganska liv börjar snart!