• Anonym (Nymf)

    Beställa dom från MrKoll- säkert?

    Vill beställa dom i brottmål från MrKoll. Någon som gjort det? Känns olustigt att regga sitt betalkort på den platsen...... vet inte.. är de seriösa?

    Vill kolla upp mitt ex:s dommar. Han var en ganska våldsam person och jag är nyfiken på vad som hänger över det svinet

  • Svar på tråden Beställa dom från MrKoll- säkert?
  • Anonym (Beställ från domstolen istället)

    Det är en offentlig handling, fri för vem som helst att begära ut (anonymt om du så vill). Undantaget om det är sekretessbelagt, vilket kräver en hel del. Vanligtvis kostar det inte något, ev. kan du få betala för papperskopia. Läs mer här:

    www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/

    Betala inte till mrkoll! Dom tjänar pengar på något som vem som helst kan begära ut, vanligtvis gratis.

  • Glinda från Oz

    Det är som Beställ från domstolen säger. Vad gäller att ge ut sitt kortnummer så har jag ett särskilt kort jag använder när jag handlar från skumma sidor. Jag för över exakt det saken kostar på det kortet sen får det stå tomt till nästa gång jag handlar. 

  • Giovanna
    Glinda från Oz skrev 2020-11-28 11:43:26 följande:

    Det är som Beställ från domstolen säger. Vad gäller att ge ut sitt kortnummer så har jag ett särskilt kort jag använder när jag handlar från skumma sidor. Jag för över exakt det saken kostar på det kortet sen får det stå tomt till nästa gång jag handlar. 


    Bra tips med kortet, ska jag också göra :)
  • Anonym (Pinsamt)
    Anonym (Beställ från domstolen istället) skrev 2020-11-24 02:10:22 följande:

    Det är en offentlig handling, fri för vem som helst att begära ut (anonymt om du så vill). Undantaget om det är sekretessbelagt, vilket kräver en hel del. Vanligtvis kostar det inte något, ev. kan du få betala för papperskopia. Läs mer här:

    www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/

    Betala inte till mrkoll! Dom tjänar pengar på något som vem som helst kan begära ut, vanligtvis gratis.


    Man kanske tycker det är pinsamt och jobbigt att begära ut handlingarna däeifrån. Är det helt anonymt?
  • Anonym (Beställ från domstolen istället)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2020-11-28 15:58:54 följande:
    Man kanske tycker det är pinsamt och jobbigt att begära ut handlingarna däeifrån. Är det helt anonymt?
    Du behöver inte ange någon identitet/kontaktuppgifter om du går in på domstolen för att hämta ut domen i handen. Om du tycker det är pinsamt kan du ringa från hemligt nummer och använda dig av en anonym mejladress.
  • Anonym (Beställ från domstolen istället)

    Finns med andra ord ingen anledning att betala för att få ut domen genom mrkoll. Det tar knappast längre tid att kontakta domstolen och få domen mejlad till sig. Okej, viss handläggning då.

Svar på tråden Beställa dom från MrKoll- säkert?