• Ängeln Min

    Någon som blivit lurad av elbolaget Elia?

    Är det någon här som blivit lurad av elbolaget Elia?

    Jag fick ett samtal av Elia där de ville kolla upp hur mycket jag skulle spara om jag blev kund hos dem.

    Dum som jag var så sa jag ja (brukar aldrig göra så).

    Sedan kom det i brevlådan att jag täcknat ett 3 årigt elavtal. Och tyvärr hade de 14 dagarna gått som man hade på sig att avsäga sig det gått.

    Och nu vill de ha betalt i förväg, för hela nästa år.

    Pratade med Fortum och de tycker det låter oseriöst.

    Och att de fått in ett samtal till idag om detta.

    Jag fick även ett sms från en tidigare anställd på företaget, där hon uppmanade att anmäla till allmänna reklamationsnämnden och polisanmäla.

    Hon menar på att det inte är lagligt att få någon att säga ja över telefon.

    Och jag hade ju dessutom inte sagt ja till ett 3 årigt avtal.

    Någon som varit med om detta och hur har det gått?

    Känner mig så dum som gick på detta :(

  • Svar på tråden Någon som blivit lurad av elbolaget Elia?
  • AMCG

    Har du kontaktat allmänna reklamationsnämnden? Gör det! Bestrid fakturan med kopia till allmänna reklamationsnämnden.

    www.arn.se/

    Jag har inte blivit lurad men uppringd av olika bolag som velat värv mig. Dock har jag koll på vilket avtal jag har (rörligt elspotspris) och fastavgift på 29,90 kr/mån. Så jag har kunnat räkna ut att deras avtal ingen lönat sig.

    Ett seriöst elbolag gör inte som det här har behandlat dig. Endel ringer upp och försöker värva kunder. Har du inte kontroll nog på vilket avtal du har tacka nej och kolla upp saker på nätet (då försöker de gärna med att avtalet endas kan ingås här och nu och inte på hemsidan men då är det inget seriöst. Det är oseriöst att stressa människor på det viset).

    Känn dig inte dum! Deras jobb och affärsidé bygger på att locka människor in i deras avtal (de är duktiga på hur man ska övertala en människa. Det ligger mycket psykologi och mänsklig beteendevetenskap bakom).

  • Themis

    Bestrid fakturan.

    De måste lägga fram bevis på du har sagt ja.

    Skriv ett rekommenderat brev där du extremt artigt och välformulerat beskriver hela händelseförloppet med datum och meddelar att du aldrig accepterat avtalet, inte kommer att betala för det och

    a) kommer att skicka personliga klagobrev till (namngivna) personer som sitter i Elias styrelse (leta upp dessa på allabolag.se)

    samt

    b) kommer att dra företaget till rätten om du måste.

    Be en kompis att figurera som ditt "juridiska ombud", ange den personens namn och telefonnr och hänvisa företaget till att ringa den personen för vidare diskussioner. Bonus är om du faktiskt känner någon som kan juridik och låter byråkratisk men det är inte helt nödvändigt.

    Huvudsaken är att mottagaren mellan raderna förstår att du är en halvgalen rättshaverist utan hobbies som inte kommer att ge dig och potentiellt kan stå utanför deras ägares garage med en dunk diesel om de inte skärper sig.

    Så får man se vad svaret blir.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Någon som blivit lurad av elbolaget Elia?