• Anonym (Sjuk)
    Tue 24 Nov 2020 17:30
    634 visningar
    16 svar
    -1
    16
    634

    Nån som kan försäkringskassan?

    Blev sjukskriven i maj och har varit det till oktober pga psykisk ohälsa då jag varit med om ett trauma. Mår än idag dåligt, har panikångestattacker, sover dåligt och gråter väldigt ofta. Har helt tappat greppet om mitt jobb (vilket kräver att huvudet är med, annars kan folk råka illa ut!!!) och känner bara att jag inte bryr mig så mycket på jobbet utan vill mest hem och gömma mig. Problemet nu är att jag skulle behöva vara sjukskriven mer för att läka, men är livrädd för att få avslag från försäkringskassan. Min arbetsgivare började precis innan jag gick tillbaka nyss med att kolla upp andra sätt att få mig tillbaka i tjänst. Även doktorerna jag träffat har varit känslokalla och hotat med att försäkringskassan är hårda och kan avslå.

    Frågan är nu, hur skulle de agera om jag åter blir sjukskriven nu? Bevilja eller avslå? Det har gått 1,5 månad sen jag började jobba igen...

  • Svar på tråden Nån som kan försäkringskassan?
  • Anonym (Fk)
    Tue 24 Nov 2020 17:38
    #1

    Efter dag 180 bedöms du mot hela arbetsmarknaden.

  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 17:41
    #2
    +1

    Det beror ju naturligtvis på hur ditt läkarintyg är utformat. Det måste framgå varför och hur du är förhindrad att jobba, på grund av sjukdom. Dvs du ska vara så sjuk att du inte kan arbeta. Inte bara vanka runt hemma för att du är skör och behöver lite tid för dig själv. Du är dessutom snart över dag180, och då görs bedömningen i förhållande till alla arbeten, inte bara ditt ordinarie.

    Och oavsett hur sjuk du är så måste läkaren förklara tydligt på intyget vilka besvär du har, och som också kan observeras hos läkaren, inte bara vad du berättar, och vilka begränsningar detta leder till. Lämnar du in ett intyg där allt är baserat bara på vad du berättar för läkaren lär du få avslag.

  • Anonym (Sjuk) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 18:06
    #3

    Tack för era svar.

    Jag vet att jag bedöms för hela arbetsmarknaden efter dag 180. Om jag nu jobbar över 3 månader och efter det blir sjukskriven igen, hur bedöms jag då?

    Jag har också förstått att det krävs ett välformulerat intyg av läkaren. Men vilka symtom exempelvis ska personen ha för att försäkringskassan inte ska avslå?

  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 18:15
    #4
    +1
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-24 18:06:04 följande:

    Tack för era svar.

    Jag vet att jag bedöms för hela arbetsmarknaden efter dag 180. Om jag nu jobbar över 3 månader och efter det blir sjukskriven igen, hur bedöms jag då?

    Jag har också förstått att det krävs ett välformulerat intyg av läkaren. Men vilka symtom exempelvis ska personen ha för att försäkringskassan inte ska avslå?


    Om du jobbar minst 90 dagar är du på dag 1 i rehabkedjan igen, men det blir ju också lite genomskinligt och man kommer att fråga sig hur du kunde jobba tre månader men inte nu.

    Du ska ju inte fabricera symtom, din läkare får ju skriva det som stämmer in på dig när hen träffar dig.
  • Anonym (Sjuk) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 18:22
    #5
    -1
    Anonym (Wii) skrev 2020-11-24 18:15:51 följande:

    Om du jobbar minst 90 dagar är du på dag 1 i rehabkedjan igen, men det blir ju också lite genomskinligt och man kommer att fråga sig hur du kunde jobba tre månader men inte nu.

    Du ska ju inte fabricera symtom, din läkare får ju skriva det som stämmer in på dig när hen träffar dig.


    Förstår att det blir genomskinligt, men hur annars ska man göra för att må bra? I detta land får man inte må dåligt, inte ens om man varit med om ett trauma och har ptsd liknande symtom...

    Vid min första sjukskrivning frågade läkaren mig lite barskt vad jag ville hen skulle skriva i intyget, vilka symtom jag hade liksom. Så det stämmer inte att läkaren skriver efter hur patienten är och berättar.
  • Anonym (H)
    Tue 24 Nov 2020 19:35
    #6

    Läkaren behöver specificera vad du inte kan göra.

    Du kan inte sitta upp mer än fem minuter.

    Du kan inte koncentrera dig mer än 10 minuter.

    Kan inte stå upp i mer än 20 minuter.

    Sover ingenting på nätterna osv.

    Du kommer prövas mot hela arbetsmarknaden snart och tyvärr tror jag att du är körd. Stor risk att fk kommer anse att du kan ta ett lättare jobb.

    Angående ag så gör de rätt när de tittar på andra tjänster att placera dig på. De har enligt lagen rehabiliteringsansvar ocj måste göra detta

  • Anonym (XXX)
    Tue 24 Nov 2020 19:50
    #7
    +1

    Om du kan jobba i 90 dagar anser man nog att du kan jobba. Kan din arbetsgivare ge dig andra uppgifter?

  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 20:12
    #8
    +1
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-24 18:22:33 följande:

    Förstår att det blir genomskinligt, men hur annars ska man göra för att må bra? I detta land får man inte må dåligt, inte ens om man varit med om ett trauma och har ptsd liknande symtom...

    Vid min första sjukskrivning frågade läkaren mig lite barskt vad jag ville hen skulle skriva i intyget, vilka symtom jag hade liksom. Så det stämmer inte att läkaren skriver efter hur patienten är och berättar.


    Du hade tur som fick en slö handläggare. Men du kommer granskas mer noggrant vid nästa sjukskrivning.

    Sjukförsäkringen är till för dem som inte kan jobba på grund av att de är för sjuka. Det är inte du. Sen kan man må dåligt ändå såklart, men behöver du en paus får du ta semester, tjänstledigt eller säga upp dig. Du klarar uppenbarligen att jobba. Ledsen om det låter hårt, men så är det, och bättre att du inser det nu än står där utan inkomst.
  • Anonym (först­år)
    Tue 24 Nov 2020 20:18
    #9
    -1

    Förstår din sits och det är för jävligt! Skitsystem. Systemet är dock under förändring efter en statlig utredning som presenterades i januari. Det går segt bara. Sossarna har makten...

    Försök håll ut i 1,5 månader till. Efter 90 dagar i jobb kan du söka sjukpenning på nytt. Byt läkare om du blir dåligt bemött.

    Till er andra som trycker ner TS; tacka er lyckliga stjärna för att just ni inte är i den sitsen Ts är i, det är väldigt påfrestande.

  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 20:20
    #10
    +1
    Anonym (förstår) skrev 2020-11-24 20:18:12 följande:

    Förstår din sits och det är för jävligt! Skitsystem. Systemet är dock under förändring efter en statlig utredning som presenterades i januari. Det går segt bara. Sossarna har makten...

    Försök håll ut i 1,5 månader till. Efter 90 dagar i jobb kan du söka sjukpenning på nytt. Byt läkare om du blir dåligt bemött.

    Till er andra som trycker ner TS; tacka er lyckliga stjärna för att just ni inte är i den sitsen Ts är i, det är väldigt påfrestande.


    Äsch, snacka om att utnyttja systemet, jobba på fint och bra under 3 månader och så vips är du för sjuk igen! Kallas bedrägeri.
  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 20:22
    #11
    +1
    Anonym (förstår) skrev 2020-11-24 20:18:12 följande:

    Förstår din sits och det är för jävligt! Skitsystem. Systemet är dock under förändring efter en statlig utredning som presenterades i januari. Det går segt bara. Sossarna har makten...

    Försök håll ut i 1,5 månader till. Efter 90 dagar i jobb kan du söka sjukpenning på nytt. Byt läkare om du blir dåligt bemött.

    Till er andra som trycker ner TS; tacka er lyckliga stjärna för att just ni inte är i den sitsen Ts är i, det är väldigt påfrestande.


    För övrigt är det ingen som trycker ner Ts, utan vi berättar sanningen. Ingen förnekar att man kan må dåligt, men det är inte detsamma som att ha rätt till sjukpenning och använda det som nån extra vilotid. Ts kan uppenbarligen jobba.
  • Anonym (Sjuk) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 20:37
    #12
    -1

    Semester får jag inte ta och har inte haft på hela året, jobbar i skitvården...

    Men japp! Då står jag ut dessa månader och blir sjuk sen igen!

  • Anonym (XXX)
    Tue 24 Nov 2020 20:37
    #13
    +1

    Hade du varit för sjuk för att jobba hade du inte kunnat sitta hemma och planera hur mycket du måste jobba för att få ersättning. Att du ens är tillbaka på jobbet betyder att du har arbetsförmåga. Ta ut semester och sök ett lättare jobb. Du kommer antagligen inte få ersättning.

  • Anonym (Wii)
    Tue 24 Nov 2020 20:41
    #14
    +1
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-24 20:37:34 följande:

    Semester får jag inte ta och har inte haft på hela året, jobbar i skitvården...

    Men japp! Då står jag ut dessa månader och blir sjuk sen igen!


    Japp, fuska och luras, låter toppen. Hoppas verkligen du får avslag. Skäms på dig, såna som du som urvattnar försäkringen för såna som verkligen behöver den.
  • Anonym (XXX)
    Tue 24 Nov 2020 20:43
    #15
    +1
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-24 20:37:34 följande:

    Semester får jag inte ta och har inte haft på hela året, jobbar i skitvården...

    Men japp! Då står jag ut dessa månader och blir sjuk sen igen!


    Bedrövligt!
  • Anonym (Sjuk) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 21:13
    #16

    Märkte ni började spåra ur så därför skrev jag så...

    Jag fortsätter väl kämpa så långt det går! Men just nu är jag skör...

Svar på tråden Nån som kan försäkringskassan?