• Ladybug69

    ADHD utredning privat Malmö/Lund

    Hej

    Jag har en son som fyller 12 år om några dagar. Han är en härlig, glad pojke som går i årkurs 6 i en liten skola i Malmö (skolan är en föräldraförening) Hans äldre systrar gick i samma skola och klarade av sina studier utan några bekymmer. Sedan kom sonen som redan i förskoleklass uppvisade noll intresse för skolan. Han hade svårt att koncentrera sig, sitta still, följa instruktioner m m Årskurs 4 gjorde skolan en pedagogisk utredning. Han är normalbegåvad. Han har alltid haft stöd av en specialpedagog och i årkurs 5 bedömde man att han har gjort framsteg, eventuellt mognat lite..I veckan fick vi reda på att han inte haft stöd av specialpedagog sedan mars månad. Tydligen har hen inte varit i tjänst pga pandemin. Sonen är underkänd eller riskerar att bli underkänd i 8 ämnen..(har den ens fler ämnen i skolan?) Känner mig helt förtvivlad. Nu till min fråga..Då sonen har under hela sitt barndom uppvisat symtom som liknar ADHD (svårt med arbetsminne, koncentration, blir av med alla sina saker, pratar oavbrutet, svårt att komma till ro på kvällen, vaknar på natten, känsloutbrott , impulsiv ) så har jag bestämt att vi måste ha ett bedömningssamtal med psykolog för att se om han behöver utredas. BUP är uteslutet. Han hinner bli pensionär innan han får komma dit. Har sett att det finns privata aktörer i Malmö och Lund som gör neuropsykiatriska utredningar. Är det någon som har lyckats få remiss dit ? Vad har ni för erfarenhet?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden ADHD utredning privat Malmö/Lund
  • tessimessa

    Hej, 

    Har en son som är utredd hos Modigo i Lund. De är en privat aktör, vi fick remiss dit av skolpsykologen. Bara bra erfarenheter, de var trevliga och fick god kontakt med min son. 
    De gick mycket på de undersökningar som redan gjorts av skolpsykologen så när vi var där blev det mest en intervju med oss föräldrar, ett omfattande frågeformulär och att sonen fick göra vissa tester. Hade inte det redan gjorts hade vi fått göra ytterligare tester där.

    Till sist kom de fram till att min son inte uppfyllde kraven för ADHD i dagsläget, till viss del på grund av att han är väldigt ung och de ville se hur han utvecklas de närmsta åren, om han mognar till sig. Vettigt tyckte vi, som var lite rädda för att en diagnos ska sättas alltför lättvindigt.

    Jag tror att man kan skriva en egen-remiss dit också, via ett formulär på deras hemsida där man får beskriva sitt barn och dess problematik. Dock är det väntetid även hit, jag tror att vi väntade i 7 månader från remiss till undersökning. Då hade vi ändå fått höra att väntetiden låg på ännu längre, upp till 8 månader.

    Har din son inte en skolpsykolog knuten till skolan som ni kan få hjälp av i detta? Även om det är en föräldraförening måste det väl finnas ett elevhälsoteam?

Svar på tråden ADHD utredning privat Malmö/Lund