• sofnk

    En pågående skuldsanering, sjukskriven och vill börja studera

    Hej!

    Det är så här att jag har en pågående skuldsanering sedan 1,5 år sedan. Har alltså 3,5 år kvar.

    Blev sjukskriven för exakt 3 år sedan och är egentligen utbildad undersköterska.

    Har nyss börjar arbetsträna för att kunna komma in i arbetslivet igen men jag kommer inte att klara av att jobba som undersköterska.

    Därför har jag tänkt att jag vill börja studera.

    Just nu betalar jag nästa 4000 kronor i månaden till KF.

    Det jag vill fråga är: Kan KF eller borgenärerna hindra mig till att studera i och med att jag då inte kommer kunna betala något på skuldsaneringen. Någon som FÅTT förlängd skuldsanering pga att man börjat studera?

    Obs, kommer inte heller att ta några studielån, kommer bara ha studiebidrag samt försöka att få in foten och jobba som timvikarie någonstans för att få ihop någon tusenlapp extra.

    Någon som har erfarenhet utav detta?

    Jag kommer att ringa KF imorgon men skulle vara skönt och veta vad man kan förvänta sig och inte.

    Och vill inte höra något om att göra rätt för sig eller inte. Hur min skuld uppkommit kommer jag heller inte ta här då det är väldigt personligt och jag har gjort det jag kunnat och klarat av för att betala det jag kan på min skuldsanering fram tills idag och fortsättningsvis oavsett vad som händer och inte.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden En pågående skuldsanering, sjukskriven och vill börja studera
  • Limeblad

    Om du inte betalar det du ska enligt skuldsaneringen kan den väl avbrytas på begäran av borgenärerna. Det står i vart fall på kfms hemsida. Tre sekunder att googla.

  • sofnk

    Det vet jag mycket väl om.

    Om jag nu börjar studera så ska jag begära en omprövning.

    Så det är jag fullt medveten om. Jag menar alltså efter att jag ansökt om omprövningen och berättat att jag ska börja studera.

  • Unhappy

    Prata med fogden så är jag övertygad om att det löser sig lycka till med studierna och skuldsaneringen. Det är otroligt skönt när den är avklarad. Lätt att spara pengar för man är van att leva snålt. Det är nu två år sedan min avslutades och jag lever inte annorlunda nu än jag gjorde när skuldsaneringen pågick.

  • sofnk
    Unhappy skrev 2020-11-25 23:05:56 följande:

    Prata med fogden så är jag övertygad om att det löser sig lycka till med studierna och skuldsaneringen. Det är otroligt skönt när den är avklarad. Lätt att spara pengar för man är van att leva snålt. Det är nu två år sedan min avslutades och jag lever inte annorlunda nu än jag gjorde när skuldsaneringen pågick.


    Tack så mycket! Vad skönt att du avklarat det????????. Tiden springer verkligen, och även fast jag kan känna att det är många år så springer dem bara förbi. Särskilt när jag tänker på att det redan gått 1,5 år ????

    Tack för uppmuntringen ????????
  • Jamesdio

    Jag har väldigt svårt att tro att detta skulle gå. Du har ju nu någon form av inkomst som gör att du har en betalplan på 4000 kr/mån. Om du frivilligt gör en förändring som försämrar din förmåga att betala dessa pengar kommer du inte att få igenom en omprövning om minskad betalning. Om du däremot börjar studera och tar studielån och fortsätter att betala dina 4000 kr kan de inte göra något.

    Tala gärna om vad KF sa när du ringde.

  • sofnk

    Hej, pratade med KF i förra veckan och dem sa att det inte är några problem. MEN det är borgenärerna som sedan kan kräva att betalningsplanen blir längre.

    Och då jag inte vill ha en längre betalningsplan så har jag gett upp den tanken..

    Nu tänker jag istället att avsluta min sjukskrivning och gå in och jobba som timvikarie i kommunen som undersköterska för att sedan efter LAS dagar kunna få en fast tjänst i kommun.

    MEN då undrar jag nu hur de ställer sig till det? Efter en sjukskrivning på 3 år så är det väldigt svårt att få en 100% tjänst eller en fast tjänst överhuvudtaget. Oftast får man börja som timvikarie och visa framfötter för att kunna bli erbjuden något då inte många vill ge en chans till en fast tjänst direkt (med provanställning såklart) till en som varit sjukskriven i 3 år.

    Har någon erfarenhet utav just det? Hur räknar de då vad jag kommer att tjäna? Eftersom jag går ur min sjukskrivning så vill jag inte heller rivstarta utan jobba mig sakta uppåt. Sen kommer jag ju inte ha en fast lön varje månad.

    Samt kan jag inte börja en timanställning och sedan göra en omprövning samtidigt som jag börjar och avslutar sjukskrivningen. Eftersom jag då inte kommer kunna ha en inkomst att betala dessa 4000:- som jag betalar varje månad till KF.

    Ska ringa min skuldrådgivare imorgon och prata med hen om detta ändå men tills imorgon kanske någon har liiiite koll? ??

Svar på tråden En pågående skuldsanering, sjukskriven och vill börja studera