• Anonym (Trött npf-mamma)

    Hur lära femåring att bita på rätt saker?

    Har en dotter med autism och adhd som biter sönder saker ständigt. Allt från leksaker och pennor till laddkablar. Vi har köpt några bitsaker, tex halsband, men hon glömmer bort att hon ens har det och rätt som det är biter hon på något annat igen.

    Snälla finns det någon med erfarenhet som kan ge råd här? Att få henne att sluta helt tycks omöjligt.

  • Svar på tråden Hur lära femåring att bita på rätt saker?
  • Anonym (Anonym)

    Har hon nån slags tvångsbeteende eller? Hon behöver väl gå i terapi för att vänja sig av med det där. En annan grej som funkar på normala människor är att ha ett gummiband runt handleden och när man känner att man vill bita så drar man i det istället, inte jättehårt så klart. Det blir en påminnelse om att göra något annat, bita på sitt halsband kanske eller helst låta bli helt. Så länge man uppmuntrar beteendet, även om det är på "rätt" saker, så kommer det bara att fortgå.

  • Anonym (Trött npf-mamma)
    Anonym (habben) skrev 2020-11-26 07:35:41 följande:

    Får ni inga tips från habiliteringen?


    Nej, inte annat än att erbjuda saker det är okej att bita på, men det hjälper ju inte.
  • Anonym (Vet hur det känns)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-26 09:57:54 följande:

    Har hon nån slags tvångsbeteende eller? Hon behöver väl gå i terapi för att vänja sig av med det där. En annan grej som funkar på normala människor är att ha ett gummiband runt handleden och när man känner att man vill bita så drar man i det istället, inte jättehårt så klart. Det blir en påminnelse om att göra något annat, bita på sitt halsband kanske eller helst låta bli helt. Så länge man uppmuntrar beteendet, även om det är på "rätt" saker, så kommer det bara att fortgå.


    Vilken otroligt nedlåtande kommentar! Gå i terapi? ?Normala människor?? Missade du delen med att hennes dotter har, inte bara en utan två npf-diagnoser, nämligen ADHD och autism??

    Kom inte med ?råd? gällande saker du inte verkar veta ett skvatt om!

    För att svara på din fråga TS så har jag själv en dotter som biter och tuggar på precis allt, hon är dock bara 2.5 än men ändå. Vi försöker avleda henne med annat när hon tuggar och har fått råd från haben om att istället för att säga nej när hon tuggar på tex en boll så kan man istället visa henne att titta såhär kan man göra med den istället och tex studsa med den i golvet eller rulla iväg den. Att lägga fokus på det roliga man kan göra med just den saken istället för att bita :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vet hur det känns) skrev 2020-11-26 10:24:39 följande:
    Vilken otroligt nedlåtande kommentar! Gå i terapi? ?Normala människor?? Missade du delen med att hennes dotter har, inte bara en utan två npf-diagnoser, nämligen ADHD och autism??

    Kom inte med ?råd? gällande saker du inte verkar veta ett skvatt om!

    För att svara på din fråga TS så har jag själv en dotter som biter och tuggar på precis allt, hon är dock bara 2.5 än men ändå. Vi försöker avleda henne med annat när hon tuggar och har fått råd från haben om att istället för att säga nej när hon tuggar på tex en boll så kan man istället visa henne att titta såhär kan man göra med den istället och tex studsa med den i golvet eller rulla iväg den. Att lägga fokus på det roliga man kan göra med just den saken istället för att bita :)
    Och?? Jag tycker det är du som borde skämmas som sitter och trycker ner personer med diagnos genom att insinuera att de inte skulle kunna gå i terapi.

    För att svara på ditt fullständigt oombedda svar så jobbar jag med både autister, adhd och ett flertal andra diagnoser, de är människor de med och de flesta har minst lika stor kapacitet som andra! Om djur med hjärna i storlek med valnötter går att lära saker så kan man lära ett barn med diagnos både det ena och det andra ska du se.
  • sextiotalist

    Färger?

    Finns det någon färg som hon gillar/inte gillar.

  • Glinda från Oz

    Som någon sa så föredrar hon kanske vissa färger och former. Annars tänker jag spontant att man varje gång hon biter på fel sak får visa henne vad hon ska bita på istället. Ni kommer säkert få göra det hundra gånger om men så småningom får hon säkert in en vana.

  • Physalis

    Har inte supermycket erfarenhet men kan det handla om att de tuggsaker ni köpt har fel form, färg, storlek, konsistens, yta? Eller kanske om att hon behöver mer hjälp att få in rutinen att ta fram en tuggsak när behovet kommer istället för att ta något annat?

    Vad gör ni nu när hon tuggar på fel sak? Om ni kommenterar eller diskuterar varje gång så kanske det skapar någon slags spärr. Kanske kan ni prova att bara ge tuggsaken utan att göra någon grej av det (om ni inte redan gör så).


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Vet hur det känns)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-26 13:54:23 följande:

    Och?? Jag tycker det är du som borde skämmas som sitter och trycker ner personer med diagnos genom att insinuera att de inte skulle kunna gå i terapi.

    För att svara på ditt fullständigt oombedda svar så jobbar jag med både autister, adhd och ett flertal andra diagnoser, de är människor de med och de flesta har minst lika stor kapacitet som andra! Om djur med hjärna i storlek med valnötter går att lära saker så kan man lära ett barn med diagnos både det ena och det andra ska du se.


    Det hoppas jag verkligen inte att du gör så som du uttrycker dig! Hur ska man vara för att få klassas som ?normal? då enligt dig?

    Naturligtvis kan man lära ett barn med diagnos saker precis som barn utan. Men inte allt, beroende på hur stor problematik barnet har. Svårt för ett barn med tex svår autism som inte kan kommunicera eller ta in omvärlden att gå i terapi.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vet hur det känns) skrev 2020-11-27 15:42:50 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att du gör så som du uttrycker dig! Hur ska man vara för att få klassas som ?normal? då enligt dig?

    Naturligtvis kan man lära ett barn med diagnos saker precis som barn utan. Men inte allt, beroende på hur stor problematik barnet har. Svårt för ett barn med tex svår autism som inte kan kommunicera eller ta in omvärlden att gå i terapi.
    Vi pratar inte om normalitet, vilket dessutom är en gråskala och inte svart/vitt. Du ska vara tacksam att det finns sådana som mig som jobbar med sådana barn/ungdomar/personer som ser människan bakom och inte bara en diagnos. Alla är individuella men de flesta går faktiskt att kommunicera normalt med, om de får en chans.

    Om du nu vet de här sakerna så kan du ju också tänka dig att det kanske GÅR att gå i terapi även om man har en diagnos och att du inte ska uttala dig så tvärsäkert om vad som funkar eller inte, särskilt när du inte ens träffat barnet. Håll dig till dina egna barn och gör vad som funkar för dem, ge ts råd om du har några och låt oss andra göra detsamma.
  • Anonym (Trött npf-mamma)

    Puffar upp tråden i hopp om fler råd:(

Svar på tråden Hur lära femåring att bita på rätt saker?