• Mjufs

    Supersnäll hund skäller och nafsar plötsligt?

    Jag vill egentligen bara skriva av mig lite, men råd och tips tages tacksamt emot.

    Jag har en irländsk varghund på nästan 7 år. Hon är gudasnäll och går med mig i och runt stallet varje dag. Jag bor och jobbar på hästgård. För ca 10 månader sedan stod jag och mockade när en man i joggingkläder kom in i stallet med hunden i släptåg och frågade om det var min hund. Leende svarade jag "ja" eftersom många som träffar henne brukar vilja fråga saker och prata hund. Döm min förvåning när han drar upp tröjärmen och visar en liten röd rispa och säger att hon skällt på honom och nafsat honom i armen. Han var inte arg men ville bara informera mig sa han. Jag blev så chockad att det började brusa huvudet och utbrast "Har HON gjort det där?" Jag bad såklart om ursäkt och vi skildes åt. Jag hade svårt att acceptera att hon verkligen nafsat och tänkte att han kanske gjort henne illa eller provocerat henne på något sätt. Tiden gick, jag höll ändå lite extra koll på henne men eftersom hon inte visat några mer sådana tendenser så tänkte jag inte mer på det. Fram tills förra veckan. Då visar det sig att en tjej som har häst i vårat stall hade joggat förbi när min hund var lös på gården som vanligt. Hunden hade då sprungit fram till henne, skällt argt och nafsat henne i armen och i rumpan. Tjejen blev såklart chockad eftersom hon ju träffat henne flera ggr och jag fattar ingenting. Två gemensamma nämnare finns här: Någon som joggar/springer och att hon vid första tillfället löpte och vid andra tillfället var skendräktig. Vet ej om det är någon förklaring till hennes beteende men det är det enda jag kan komma på. Hon gör inte så annars, alltså verkligen. Tjejen har träffat henne flera ggr i stallet och då har min hund inte varit arg på henne. Jag är så ledsen för det här och det känns nu som att jag inte kan lita på min hund som förut. Nån som varit med om liknande? Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Supersnäll hund skäller och nafsar plötsligt?
  • Alessia

    Sju år är en hög ålder på en irländsk varghund. Begynnande demens? Små hjärnblödningar?
    Den vanligaste orsaken till plötslig aggression är dock smärta, så ta hunden till veterinär och begär en ordentlig fysisk undersökning som också ska inkludera blod- och urinprov för att bl a utröna lever- och njurstatus. Artros med vidhängande smärtor är inte otroligt på en stor och åldrande hund.

  • Pope Joan II

    Plötsliga beteendeförändringar hos hundar bör i mitt tycke alltid föranleda ett besök hos veterinär. Det kan ju handla om - och särskilt med, som i ditt fall, en äldre hund (vilket hon väl är när det handlar om en sådan ras) - smärta, synnedsättning och mycket annat. 

  • Anonym (iubids)

    Du kan ju ha henne i koppel och sätta er vid en väg där folk vanligtvis joggar för att se om du får en reaktion gentemot just joggande individer. Om det inte är specifikt mot joggare kan hon kanske ha ont någonstans och behöver undersökas hos veterinär. Om det dock är specifikt mot joggare kanske hon behöver få komma ut och vistas bland ställen där det är mycket rörelse. I vilket fall borde hon inte vara lös i och med att hon faktiskt skadat två individer och således är opålitlig och så att det ingen blir ännu värre skadad.

  • Dexter dot com

    Skulle absolut göra en grundlig undersökning hos vet och fysioterapeut ( som enl min erfarenhet är mycket skickligare på smärta än "vanlig" vet) för att utesluta fysiska orsaker. Är hon ua fysiskt för du gå vidare med den psykiska delen tex understimulering och/eller att joggare triggar igång jakten som utlöser viss aggression.

  • Mjufs

    Hon är inte alls sur eller verkar smärtpåverkad på något sätt. Det har bara varit de två gångerna. Hemma kan hon stå innanför staketet och skälla om någon går på vägen som ligger en bit bort, men det låter mest som "skvallerskäll" och inte aggressivt. Men det kanske stämmer med någon begynnande ålderssjukdom eftersom det bara hänt det senaste året. Ska nog låta vet ta en titt på henne.

  • Anonym (Vet)

    Jag hade också bett veterinären om en grundlig hälsokontroll med röntgen för att utesluta smärta o h eller tumörer

  • Gameofthrones

    Jaa, en varghund och sju år. Kan vara nått dement ? Tumör, ?

    Har du inte märkt andra beteendeavikelser? 

    Jag tycker att du ska boka en tid hos en veterinär.

Svar på tråden Supersnäll hund skäller och nafsar plötsligt?