• Kringlan86

    Saffran

    Börjar bli dags för saffransbak och har köpt hel saffran. För att få fram bästa smak ska man ju gärna blötlägga den i sprit innan. Hade bara päroncognac? Kan det funka? Blir ju så lite sprit sett till helheten så päronsmaken borde väl inte slå igenom?

  • Svar på tråden Saffran
  • Anonym (Anonym)

    Du måste naturligtvis använda ren sprit, alltså typ vodka. Självklart kommer päronsmaken slå igenom, det är ju hela poängen med päroncognac!

    Har aldrig hört att man ska blötlägga den innan, och vad du än gör - BJUD FÖR FAN INGA BARN PÅ DE DÄR BULLARNA!!!!

  • Kringlan86

    Haha alkoholen försvinner ju när man bakar så det är jag inte orolig för. Tänkte mest att det ju blir typ två matskedar cognac mot 5 dl vätska plus massa mjöl och grejer. Men päronsmaken kanske slår igenom ändå ????

  • fluu

    All sprit funkar. Det behöver egentligen inte vara sprit heller. Jag använder ibland apelsinjuice. Mormor blötlägger i vatten bara. Mortla saffran och lite socker och låt det ligga i vätska ett tag. Vätskans smak brukar inte kännas. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    All sprit funkar. Det behöver egentligen inte vara sprit heller. Jag använder ibland apelsinjuice. Mormor blötlägger i vatten bara. Mortla saffran och lite socker och låt det ligga i vätska ett tag. Vätskans smak brukar inte kännas. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ace)

    Jag blötlägger i mjölk/grädde. mortlar med lite socker och vaniljstång-innanmäte och pillar ner i grädden, sen får det stå en natt eller två och gojsa till sig.

  • Kusinen

    Meny i P1 sände ett lussebullespecial i går, om du vill lyssna. Jag lyssnade med ett halft öra men det var en som använde, rom, arrak eller cognac till lussebullarna vilket han tyckte var kanon.

  • Occam
    Kringlan86 skrev 2020-11-26 20:09:58 följande:

    Haha alkoholen försvinner ju när man bakar så det är jag inte orolig för. Tänkte mest att det ju blir typ två matskedar cognac mot 5 dl vätska plus massa mjöl och grejer. Men päronsmaken kanske slår igenom ändå ????


    Du har helt rätt i att mängden lär kvitta, men helt fel i anledningen: alkohol dunstar långt mycket långsammare än vad de flesta tror. Dvs lite blötläggningsprit kommer inte göra bullarna alkoholhaltiga mer än försumbart ... men väldigt lite kommer hinna försvinna under gräddningen.

  • Occam

    Och ja, ?påronkonjac? (vilket jag antar är likören Xante) har en rätt genomträngande arom av päron som jag inte skulle låta påverka i matlagning eller bakning 

  • Anonym (Anonym)
    Kringlan86 skrev 2020-11-26 20:09:58 följande:

    Haha alkoholen försvinner ju när man bakar så det är jag inte orolig för. Tänkte mest att det ju blir typ två matskedar cognac mot 5 dl vätska plus massa mjöl och grejer. Men päronsmaken kanske slår igenom ändå ????


    Nej det gör det ju då INTE bara så du vet. Två msk kan fortfarande vara för mycket för ett sånt där projekt.
  • Limeblad
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-27 22:10:10 följande:

    Nej det gör det ju då INTE bara så du vet. Två msk kan fortfarande vara för mycket för ett sånt där projekt.


    Någon skrev det i en annan tråd idag. Varför skulle alkoholen inte förångas under gräddningen när temperaturen i bullen överstiger temperaturen då alkohol förångas?
  • Occam
    Limeblad skrev 2020-11-27 22:41:35 följande:
    Någon skrev det i en annan tråd idag. Varför skulle alkoholen inte förångas under gräddningen när temperaturen i bullen överstiger temperaturen då alkohol förångas?
    Det funkar inte så. Alkoholen börjar förångas vid den temperaturen men det sker inte momentant. Jämför vatten som också är en vätska, bara för att det kokar så försvinner inte allt direkt ...
  • Limeblad
    Occam skrev 2020-11-27 23:22:44 följande:

    Det funkar inte så. Alkoholen börjar förångas vid den temperaturen men det sker inte momentant. Jämför vatten som också är en vätska, bara för att det kokar så försvinner inte allt direkt ...


    Det är jag med på. Men att ingen alkohol skulle försvinna under tiden det tar att gå från 78-98 grader. Fast det kanske är för kort tid.

    Hur som helst är mängden alkohol per bulle (oaktat om den minskar eller inte) så liten att det knappast lär vara ett problem.
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-11-27 22:41:35 följande:
    Någon skrev det i en annan tråd idag. Varför skulle alkoholen inte förångas under gräddningen när temperaturen i bullen överstiger temperaturen då alkohol förångas?
    Därför att det tar mycket längre tid än vad bullarna är i ugnen. På samma sätt om du gör en sås med alkohol så kokar det inte bort under den tiden heller, det lär ta flera timmar om det ska bli alkoholfritt.
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-11-27 23:34:34 följande:
    Det är jag med på. Men att ingen alkohol skulle försvinna under tiden det tar att gå från 78-98 grader. Fast det kanske är för kort tid.

    Hur som helst är mängden alkohol per bulle (oaktat om den minskar eller inte) så liten att det knappast lär vara ett problem.
    Liten halt eller inte, vill du verkligen bjuda barn på bullar med sprit i...? Jaja, det finns folk till allt.
  • Limeblad
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-28 08:17:14 följande:

    Liten halt eller inte, vill du verkligen bjuda barn på bullar med sprit i...? Jaja, det finns folk till allt.


    Du förstår att i hela bulldegen blir volymprocenten 0,3 % på sin höjd? 0,5% räknas som alkoholfritt. Så ja, jag ser det som helt oproblematiskt att barn (och gravida) äter bullar med en skvätt konjak i, mozartkulor, tiramisu och rödvinssås.
  • Occam
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-28 08:16:38 följande:
    Därför att det tar mycket längre tid än vad bullarna är i ugnen. På samma sätt om du gör en sås med alkohol så kokar det inte bort under den tiden heller, det lär ta flera timmar om det ska bli alkoholfritt.
    Tillräckligt nära alkoholfritt för att inte smaken av alkohol ska störa en sås för mycket så tycker jag brukar räcka med någon halvtimma-timma, beroende på hur häftigt det kokar, även när det är rent vin från början.
  • Occam
    Limeblad skrev 2020-11-28 08:51:43 följande:
    Du förstår att i hela bulldegen blir volymprocenten 0,3 % på sin höjd? 0,5% räknas som alkoholfritt. Så ja, jag ser det som helt oproblematiskt att barn (och gravida) äter bullar med en skvätt konjak i, mozartkulor, tiramisu och rödvinssås.
    Jag tror inte att hen förstår, och även om så är det väl någon säregen princip som ligger bakom, jag håller med dig i vilket fall. 
Svar på tråden Saffran