• AM8

    Jobbdilemma!

    Hej! Har ett lyxproblem: fått erbjudande om ett nytt jobb som verkar jättekul! Jag jobbar idag in-house på ett företag där jag trivs bra, men varit där i snart fyra år och känner att jag inte utvecklas längre. Det är dock extremt bra förmåner, bra löneökning varje år och en stor trygghet i den fasta anställningen.

    Det nya jobbet är en nystartad PR-byrå (har alltid drömt om att jobba på en PR-byrå). Kul uppgifter, kul utvecklingsmöjligheter. Förmodligen matchar de min lön jag har idag och lite till. Men jag vet inte alls hur stabilt företaget är? Det har funnits knappt ett år, de har rekryterat mycket och växer organiskt, men man vet ju aldrig med nystartade företag, helt plötsligt kan det bara vända.

    Till saken hör att min sambos anställning är lite svajig, då det inte går så bra för företaget han jobbar. Han är duktig och driven och kommer få ett nytt jobb om det skulle hända, men förmodligen skulle han behöva gå ner i lön.

    Så summa summarum: nya, roliga, utmanande jobbet men som känns lite riskfyllt? Eller gamla stabila trygga jobbet där jag tappat lite motivation och inte utvecklas längre? Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Jobbdilemma!
  • Anonym (Yolo)

    Det utmanande roliga men riskfyllda jobbet lätt! Är du duktig kan du säkert alltid komma tillbaka till din gamla arbetsplats efter ett tag om du skulle vilja det. Man ångrar oftare det man inte gjort än det man gjort, tycker jag utifrån min erfarenhet.

  • TillFlorida

    Jag kan bara svara hur jag gjorde. Jag lämnade ett jobb som enorm trygghet för ett drömjobb med högre lön, men där jag kunde bli av med jobbet när som helst. Det var lite jobbigt då vi endast lever på min inkomst, men jag kunde inte låta bli att satsa på drömjobbet. Än så länge har det varit ett fantastiskt beslut (4 månader in på nya jobbet).

  • Dexter dot com

    Har ni pengar sparade så ni klarar er en längre period ifall ni båda blir arbetslösa så tycker jag absolut du ska ta det nya jobbet annars hade jag personligen satt ekonomisk trygghet före personlig utveckling.

  • Anonym (S)

    Det är ju alltid en risk att byta jobb. Jag har precis skrivit på papper för ett nytt jobb och vågat mig på det språnget. Från att ha lång anställnjngstid och alltså inte behöva vara den första att gå vid nedskärningar kommer jag nu vara den sist anstälde i en pandemitid med mycket uppsägningar och varsel. Så visst är det en risk.

    Hade det varit för 10 år sedan, när jag var ensamstående med skolbarn hade jag inte vågat ta den risken ekonomiskt (men då blev jag arbetslös ändå och det gick bra det med) . Nu tänker jag att jag vågar chansa. Jag blrjar bli äkdre också så tänker att det är nu man ska göra nåt nytt om nånsin.

    Jag tänker att det är viktigt att våga utvecklas som människa också. Såsom du beskriver er situation låter det inte som att du är rädd för att riskera långtidsarbetslöshet utan "bara" kankse lite av den ekonomiska guldkanten. Är det så så ser jag inga problem med att våga chansa.

  • Jamesdio
    TillFlorida skrev 2020-11-27 00:57:00 följande:

    Jag kan bara svara hur jag gjorde. Jag lämnade ett jobb som enorm trygghet för ett drömjobb med högre lön, men där jag kunde bli av med jobbet när som helst. Det var lite jobbigt då vi endast lever på min inkomst, men jag kunde inte låta bli att satsa på drömjobbet. Än så länge har det varit ett fantastiskt beslut (4 månader in på nya jobbet).


    Jag gjorde detsamma och var också ensamförsörjare. Jag älskade jobbet, men det fanns lite annat som gjorde att jag slutade efter 1,5 år. Jag sökte helt enkelt tillbaka när de rekryterade på mitt gamla jobb (exakt samma jobb som jag hade lämnat) och jag fick det direkt utan intervju och sånt. Och fick betydligt högre lön än när jag slutade 1,5 år tidigare.
  • Physalis

    Jag skulle säga att det beror på vilka förutsättningar ni har att klara er om det värsta skulle hända? Eftersom ni båda verkar ha goda utsikter att hitta nya jobb om ni skulle bli av med era nuvarande så borde det inte vara något problem. Om ni dessutom är med i a-kassan och har sparanden så verkar det värsta som kan hända vara att ni får lite mindre pengar att röra er med mellan jobb.

    Sen beror det såklart på om ni har barn, dyra utgifter och massor av lån.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Jobbdilemma!