• valentina2012

    Vart kan man göra moderkaksprov privat??

    i mitt län får man inte välja att göra detta om man inte sett avvikelser på KUB etc, verkar vara väldigt olika i olika län. kan någon svara på vart i landet man kan betala och göra detta privat?

  • Svar på tråden Vart kan man göra moderkaksprov privat??
  • Anonym (Jeanette)

    Nu vet jag inte hur det ser ut i andra regioner. Men jag har svårt att se att du kan göra detta privat. Faktiskt. 
    Det är ett invasivt test, och det gör man inte utan indikation. Samma som fostervattenprov.
    Du kan inte göra nipt istället? Icke invasivt, bara ett enkelt blodprov.

  • valentina2012
    Anonym (Jeanette) skrev 2020-11-27 08:54:53 följande:

    Nu vet jag inte hur det ser ut i andra regioner. Men jag har svårt att se att du kan göra detta privat. Faktiskt. 

    Det är ett invasivt test, och det gör man inte utan indikation. Samma som fostervattenprov.

    Du kan inte göra nipt istället? Icke invasivt, bara ett enkelt blodprov.


    Jag vet och jag förstår varför de har restriktioner på sådant. men vet samtidigt att många andra fått göra för att de själva velat eller haft stark oro. känns som det inte borde vara en omöjlighet.. de ser ju bara vissa få saker med nipt...
  • Solblomma30

    Jag tror att vi har pratat om detta i en annan tråd Valentina. Så du kanske har hört detta redan? Jag gjorde moderkaksprov privat hos en läkare i Linköping 2013, pga oro efter kub, men han har lagt ned sin mottagning och vad jag vet finns inga läkare i Sverige som gör detta privat längre. Jag pratade med samma läkare två år efter moderkaksprovet när jag blev gravid igen, och då rekommenderade han NIPT, och sa att det var det bästa alternativet. Han sa att om det inte finns indikationer på kromosomfel så finns ingen anledning att göra invasiv fosterdiagnostik när NIPT finns. Han är en av Sveriges mest erfarna läkare inom fosterdiagnostik så jag tror definitivt att man kan lita på hans omdöme.

  • valentina2012
    Solblomma30 skrev 2020-11-29 22:09:12 följande:

    Jag tror att vi har pratat om detta i en annan tråd Valentina. Så du kanske har hört detta redan? Jag gjorde moderkaksprov privat hos en läkare i Linköping 2013, pga oro efter kub, men han har lagt ned sin mottagning och vad jag vet finns inga läkare i Sverige som gör detta privat längre. Jag pratade med samma läkare två år efter moderkaksprovet när jag blev gravid igen, och då rekommenderade han NIPT, och sa att det var det bästa alternativet. Han sa att om det inte finns indikationer på kromosomfel så finns ingen anledning att göra invasiv fosterdiagnostik när NIPT finns. Han är en av Sveriges mest erfarna läkare inom fosterdiagnostik så jag tror definitivt att man kan lita på hans omdöme.


    Tack, ja det är mycket möjligt jag kanske glömt bort det ???? NIPT är jättebra men det är ju så mycket mer de kan se med ett moderkaksprov, iaf med det utökade...
Svar på tråden Vart kan man göra moderkaksprov privat??