• Anonym (Uppsagd)

Uppsagd regler

Hej,

Någon som har koll på följande? Hittar ingen info om detta.

Jag blev uppsagd pga arbetsbrist nu i och med corona. Jag är arbetsbefriad från och med nu till och med när uppsägningstiden på 3 månader löper ut. Får lön & förmåner.

När behöver jag skiva in mig på arbetsförmedlingen? När betraktas jag som arbetslös?

Behöver jag skiva in mig innan uppsägningstiden löpt ut för att behålla SGI?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Uppsagd regler
  • Anonym (Tips från coachen)

Du skriver in dig när anställningen är avslutad, alltså på din första arbetslösa dag. Det spelar ingen roll att du är arbetsbefriad, jag tror inte man skriver in sig medan man fortfarande har ett "jobb", men det skadar inte att försöka om du vill försöka få ett jobb snabbt. Din SGI kommer inte nollas för att du inte skriver in dig i förväg heller.

• Anonym (f)

Första dagen då din anställning är avslutad. DEt går åtminstone att skriva in sig ett par dagar innan. Men för att få hjälp med jobbsökandet lär det inte spela roll. Du får troligtvis inte mycket hjälp inledningsvis.
    Du är med i a-kassan antar jag? Medveten om att handläggningstiderna just nu i många kassor är runt 20 veckor? Räkna med att behöva leva på sparade pengar ett antal månader innan din ersättning betalas ut

Svar på tråden Uppsagd regler