• Anonym (Undrar)

Formellt ord för "kissa" på engelska?

Finns det något formellt ord för "kissa" på engelska?

• Svar på tråden Formellt ord för "kissa" på engelska?
  • Anonym (anonym)

Det finns nog ingen engelsk formell översättning av ett svenskt slangord, men för det svenska "urinera" finns ju "urinate".

• Litenmenhård

Pee, kanske?

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Aurora Borrealis

Man använder inte alls det ordet i England formellt om man ska kissa, man säger go to the ladies/gentlemens. "Restrooms" kallas toalettrummen, så man använder inte ordet toalett formellt i england heller. Man besöker rastplatsen

• scanmia
    Aurora Borrealis skrev 2020-11-28 01:04:37 följande:

Man använder inte alls det ordet i England formellt om man ska kissa, man säger go to the ladies/gentlemens. "Restrooms" kallas toalettrummen, så man använder inte ordet toalett formellt i england heller. Man besöker rastplatsen

Och här i Kanada går vi till the washroom.
  • Alessia
    Anonym (Allllll) skrev 2020-11-28 00:07:40 följande:

mikturition

miCturition      stavas med c inte k

Användes i medicinska sammanhang "urinering" "blåstömning" Svenska medicinare använder oftast ordet miktion.
  • Anonym (Undrar)

Tack för svar. Om man ska säga exempelvis "det svider när jag kissar" på ett formellt sätt, hur säger man då?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-28 01:47:41 följande:

Tack för svar. Om man ska säga exempelvis "det svider när jag kissar" på ett formellt sätt, hur säger man då?

Behöver inte vara jätteformellt dock, men så att det inte låter perverst liksom. "Pee" låter väl sådär
  • Embla twopointoh

Om jag satt på en läkares arbetsrum och skulle beskriva mina symptom skulle jag i det fallet använda "urinate". Finns ingen anledning att "prata medicinska" om man inte är läkare. Tycker jag.
  • scanmia

Jag hade sagt något i stil med "It stings/burns when I pee" eller "I have painful urinations". Eller "I think I have a UTI" och sedan låtit läkaren ställa sina frågor.
  • Anonym (Allllll)
    Alessia skrev 2020-11-28 01:41:48 följande:

miCturition      stavas med c inte k

Användes i medicinska sammanhang "urinering" "blåstömning" Svenska medicinare använder oftast ordet miktion.

Ja, ursäkta felstavningen.
  • Glinda från Oz
    Aurora Borrealis skrev 2020-11-28 01:04:37 följande:

Barn säger loo, min erfarenhet är att vuxna säger bathroom eller lavatory. Är man ute kan man säga powder room det är deras motsvarighet till pudra näsan. Jag har aldrig hört någon säga restrooms det är mer Amerikanskt. Toilet är helt korrekt att säga också men inte särskilt vanligt, däremot ser man ofta toilet skyltar hemma hos folk. 
  • Anonym (Harrods)

Men det gäller klart att veta var man är.

Socialt så frågar man klart efter bathroom (UK) /restroom (US), men hos läkaren med UVI är det knappast fel att säga "I pass water too frequently and it stings" om man är i UK.

Svar på tråden Formellt ord för "kissa" på engelska?