Formellt ord för "kissa" på engelska?
Finns det något formellt ord för "kissa" på engelska?
Finns det något formellt ord för "kissa" på engelska?
urinate
mikturition
Det finns nog ingen engelsk formell översättning av ett svenskt slangord, men för det svenska "urinera" finns ju "urinate".
Pee, kanske?
Pudra näsan.
Man använder inte alls det ordet i England formellt om man ska kissa, man säger go to the ladies/gentlemens. "Restrooms" kallas toalettrummen, så man använder inte ordet toalett formellt i england heller. Man besöker rastplatsen
Man använder inte alls det ordet i England formellt om man ska kissa, man säger go to the ladies/gentlemens. "Restrooms" kallas toalettrummen, så man använder inte ordet toalett formellt i england heller. Man besöker rastplatsen
Beror helt på i vilket sammanhang du menar. Kan du säga vilken kontext det handlar om?
mikturition
Tack för svar. Om man ska säga exempelvis "det svider när jag kissar" på ett formellt sätt, hur säger man då?
Tack för svar. Om man ska säga exempelvis "det svider när jag kissar" på ett formellt sätt, hur säger man då?
miCturition stavas med c inte k
Användes i medicinska sammanhang "urinering" "blåstömning" Svenska medicinare använder oftast ordet miktion.
Så många inlägg och ingen som hört talas om "pass water"?
"Polite expression for urinate."
dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pass-water
Men det gäller klart att veta var man är.
Socialt så frågar man klart efter bathroom (UK) /restroom (US), men hos läkaren med UVI är det knappast fel att säga "I pass water too frequently and it stings" om man är i UK.